ADSL-modem tappar nätet när datorn startas

Permalänk
Medlem

ADSL-modem tappar nätet när datorn startas

Hej!

Morfar har fått lite problem med sin internetuppkoppling. Det är så att när ingen är ansluten till nätverket (alltså den enda stationära datorn de har är avstängd, och inget är anslutet till det mobila nätverket) så lyser ADSL-lampan med fast sken, vilket ska innebära att modemet har kontakt med nätet.

När man startar datorn börjar lampan blinka, och söker alltså efter nätet. Försöker man göra något på internet går det då och då, men oftast blir det "Servern kan inte hittas".

Vi har startat om datorn och modemet, bytt alla kablar (från de som följde med ett tidigare modem till de som följde med detta) och kopplat ur telefonen, men inget har hjälpt. Tidigare har allt fungerat som det ska, och detta har bara kommit hux flux.

Jag kan lägga till att modemet inte sitter i första jacket, men det sitter inget i jacken före modemet. Och den lösningen har fungerat i minst fem år nu. Modemet han har är en Xavi 5222.

Är det någon som har en aning om vad felet kan vara? Han ringer ogärna supporten, och jag sitter 20 mil bort, så jag tänkte att jag hör här först.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

När ADSL lampan blinkar är det för att förhandla upp kontakt mellan modem och station vill jag minnas.. Det verkar alltså som att så fort det blir belastning på modemet så tappar modemet länk mot stationen..

Att säga att något har fungerat i fem år betyder tyvärr inte att det kommer fungera i fem år och en timme..

Nu säger jag inte att det är i huset felet ligger men med största sannolikhet är det något som gör att modemet har sämre signal än tidigare.. Det kan vara luftledningar mellan stationen och huset (även markledning även om problem är mer sällsynta på dessa), det kan vara kabeln mellan första jacket och det jack modemet sitter i, det kan vara vädret... Det kan även bara vara en tillfällighet..

Att ringa operatören och ställa frågan "`Hur ser min anslutning ut, jag tappar kontakt" är en bra första åtgärd, dom kan ganska snabbt se om modemet går upp och ner samt vilken signalstyrka det är fram till modemet..

Ser dom att det är dålig signal kommer ni tyvärr vara tvungna att koppla modemet i första jacket för att utesluta att det är det som är problemet

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |