Permalänk
Medlem

Tre skärmar, en "kopplar bort sig"...

Hej, jag har nyligen köpt en tredje skärm, en Wacom Cintiq 24HD, alltså en ritplatta/skärm.

Jag köpte för detta i stort sett en helt ny dator för att vara säker på att jag inte skulle få problem med antalet skärmar. Däribland grafikkortet Asus GeForce GTX 780.

I grafikkortets HDMI port sitter min huvudskärm, i en av DVI-portarna sitter min andraskärm och i Displayporten sitter min Cintiq. Cintiq'en och huvudskärmen speglas.

Direkt vid första uppstarten av cintiq'en hade jag problem med att ge den bildsignal. Detta löste jag genom att stänga av den och dra ut och sätta i sladden igen, logiskt, tänkte jag men detta problemet har återkommit för varje gång jag ska använda den och att gå igenom detta varje gång är inte ett alternativ för mig. Något jag också märkt är att den "kopplar bort sig" varje gång den går i viloläge. Kortet klarar alltså garanterat av mina tre skärmar men vill helt enkelt bara inte komma ihåg cintiq'en utan att jag ständigt återintroducerar den för det?

Finns det något sätt att få min dator att komma ihåg min skärm, någon lösning på det hela eller har jag bara helt enkelt fel i min lösning med setupen?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/131-multiskarm/891367-guide-...

Kan ju vara bra att läsa klistrade trådar först?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag förstår du man applicerar den informationen på mitt problem.
Vad jag förstår av den tråden är det en guide för vad man ska köpa om man vill kunna använda mer än 2 skärmar för 5 år sedan?
Jag vet att mitt grafikkort ska klara av 3 skärmar, om mina källor nu är korrekta, men vet ej vad som går fel.

Permalänk
Medlem

vad jag tror är problemet är att du inte har någon aktiv adapter?

Jag har Asus Matrix R9 280X som stödjer 6st skärmar men för att kunna ha fler än 2 skärmar inkopplade behöver jag köra med en aktiv kabel på den tredje skärmen och så vidare, så har 3st datormonitorer och en tv, kör med aktiv dp --> dvi kabel till två av skärmarna

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Okej, skulle du vilja utveckla, dvs, vad betyder det? Vad kommer jag behöva köpa om jag vill använda alla portar dvs, en dvi-i (andraskärm), en dvi-d (huvudskärm), en hdmi (tv) och en displayport (ritplatta)?

Permalänk
Medlem

Vilken version av Nvidias drivrutin kör du, är det någon av dom senaste kan man i vissa fall få de problem du beskriver med just skärmar via Displayport. Testa en äldre drivrutin om möjligt.
Kolla igenom Geforce forum och Guru3D och få en hint om vilken drivrutin du skall välja.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

vad jag tror är problemet är att du inte har någon aktiv adapter?

Jag har Asus Matrix R9 280X som stödjer 6st skärmar men för att kunna ha fler än 2 skärmar inkopplade behöver jag köra med en aktiv kabel på den tredje skärmen och så vidare, så har 3st datormonitorer och en tv, kör med aktiv dp --> dvi kabel till två av skärmarna

Du behöver ingen aktiv adapter för 3 skärmar från 600serien och uppåt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du behöver ingen aktiv adapter för 3 skärmar från 600serien och uppåt.

Just det ja! Tack för rättningen! Men under 600 serien och på alla amds radeon kort så krävs det en aktiv adapter

Men då är det ju inte det som är problemet iallafall, kan det vara problem i kablarna? Eller att bilderna som ska visas på dem olika skärmarna på något sätt är fel inställda i bildhanteraren?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Man behöver ju dessutom ingen aktiv adapter ifall skärmen redan har Displayport

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Just det ja! Tack för rättningen! Men under 600 serien och på alla amds radeon kort så krävs det en aktiv adapter

Men då är det ju inte det som är problemet iallafall, kan det vara problem i kablarna? Eller att bilderna som ska visas på dem olika skärmarna på något sätt är fel inställda i bildhanteraren?

Inte helt sant, GPUer baserade på senaste GCN kräver inte längre en aktiv adapter

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Vilken version av Nvidias drivrutin kör du, är det någon av dom senaste kan man i vissa fall få de problem du beskriver med just skärmar via Displayport. Testa en äldre drivrutin om möjligt.
Kolla igenom Geforce forum och Guru3D och få en hint om vilken drivrutin du skall välja.

Tror att jag kör på en hyfsat gammal, tror iaf att jag installerade den via skivan som följde med och inte uppdaterade men ska sitta och pröva mig fram och kolla på dina länkar lite senare idag. Tack!

Permalänk
Medlem

jag har prövat mig fram med både nya och gamla drivrutiner men har inte lyckats med något. däremot märkte jag idag att då jag kom åt displayportsladden med foten kopplades skärmen bort. Det känns lite ologiskt för mig, men kan det vara sladden det är fel på? jag kör med en displayportsladd som förlängs med en meter. men kan det verkligen vara så simpelt att den inte vill känna av den pga en glappande sladd?

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem med min 3dje skärm.

Min setup.

Ati HD 5770 under Windows 7.

Skräm 1 kopplas in på Hdmi porten på grafikkortet med en Hdmi till Dvi kabel.

Skärm 2 kopplas in med en dual link dvi kabel till Dvi porten

Skärm 3 kopplas in i displayport med en aktiv DP till dvi adapter.

Skärm 3 vill som sagt inte vakna från sleep eller kan tom slockna medans den används.

Jag hittade ingen lösning utan bytte ut grafikkortet till 2 st AMD 5450 kort. Nu fungerar 3 skärmar.

Permalänk
Medlem

110a;15315382]Jag har också haft problem med min 3dje skärm.

Min setup.

Ati HD 5770 under Windows 7.

Skräm 1 kopplas in på Hdmi porten på grafikkortet med en Hdmi till Dvi kabel.

Skärm 2 kopplas in med en dual link dvi kabel till Dvi porten

Skärm 3 kopplas in i displayport med en aktiv DP till dvi adapter.

Skärm 3 vill som sagt inte vakna från sleep eller kan tom slockna medans den används.

Jag hittade ingen lösning utan bytte ut grafikkortet till 2 st AMD 5450 kort. Nu fungerar 3 skärmar.[/QUOTE]
Kan vara att i äldre(AMD?) grafikkort så kunde inte hdmi och dvi användas samtidigt utan dom var kopplade på samma signal.