Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Byta moderkort

Tjena

Tänkte byta ut mitt moderkort för att kunna köra SLI mitt nuvarande kort är MSI B85-G43 och tänkte byta till MSI Z97 gaming 5

http://www.inet.se/produkt/1902714/msi-z97-gaming-5-mus-pa-ko...

Och min fråga är måste man installera om windows när man byter ut moderkortet?

Jag har just nu en EOM windows nyckel förinstallerad då jag köpte datorn förbyggd för ett par år sen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Predatox:

Tjena

Tänkte byta ut mitt moderkort för att kunna köra SLI mitt nuvarande kort är MSI B85-G43 och tänkte byta till MSI Z97 gaming 5

http://www.inet.se/produkt/1902714/msi-z97-gaming-5-mus-pa-ko...

Och min fråga är måste man installera om windows när man byter ut moderkortet?

Jag har just nu en EOM windows nyckel förinstallerad då jag köpte datorn förbyggd för ett par år sen.

Japp, det måste du!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

OEM nyckel eller inte, du ska ha en sticker på chassit, så nyckeln bör inte vara problemet. Däremot kanske du inte har något installationsmedia, och det kan vara mer bekymmersamt. I så fall får du bränna ut "återställnings-skivor" att installera från, eller låna en skiva av någon.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kna
Registrerad
Mar 2012

Du måste köpa en ny nyckel till och med, OEM-nycklar knyts till moderkortet som sitter i det systemet OS'et installeras på

CASE: NZXT Switch 810 White Edition CPU: Intel core i7 3770K @ 4.3 GHz cooled by Corsair H100(SP120 Push-Pull) GPU: EVGA Geforce GTX 680 SC Signature Edition MOTHERBOARD: MSI Z77A-GD65 MEMORY: Corsair Vengeance 1600 MHz 16GB PSU: Corsair AX850 OS DRIVE: Intel 520 60 GB SSD SECONDARY DRIVE: Samsung 830 256GB SSD STORAGE DRIVE: Silicon Power 1TB external USB3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

OEM nycklar är knutna till systemet. Man får glatt uppgradera systemet i bitar, i all evighet. Svårt att "uppgradera" bort chassit, eftersom klisterlappen ska sitta där, men att man byter moderkort gör inte att man måste köpa en ny nyckel. Oftast gör det inte ens att man måste ringa in sin aktivering.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.