Hur länge anser ni gamla CPU:s håller (inte elektriskt utan att använda)?

Permalänk
Medlem

Hur länge anser ni gamla CPU:s håller (inte elektriskt utan att använda)?

Hej!
Jag funderar på att hjälpa en kompis (ytterst begränsad budget) att bygga en dator.
Ingen gaming, utan det mesta är förutom det vanliga (surf, facebook etc) även RAW-framkallning, rita på Wacom platta och så.

Av de delar jag har tillgång till har jag en del Intel 775 delar som bas att tillgå, men det är liksom DDR2 + Grejer från 2006-2009.
En C2D E6300 (den första versionen) finns tex, men den är nog rätt slö tror jag.

Alternativet är at bygga något halvbilligt som man kan uppgradera sen. Typ tex köra på en 1155 Pentium G och senare byta.

Så min fråga är:

Hur bra är idag tex en Intel Q6600 eller Q9550, om man maxar RAM och SATA1/2 portar och ser till att de grejerna funkar bra? Vad räcker dem för? Märks det idag att DDR2 är "segt" på 800 Mhz?

Mvh
Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag tror han kommer klara sig bra på det. SSD är det viktigaste när man vill ha lite fart. Kanske raida lagringsdiskarna om man orkar. Minst 4gb ram vill man nog också ha
q6600 brukar ju kosta en 50:- ungefär och den håller ju till det mesta förutom krävande spel.

Permalänk
Medlem

Min yttesrst ovetenskapliga slutsats är att CPUn förmodligen räcker till och blir över!
Para ihop det med något enkelt grafikkort och släng in lite snabba diskar/RAM så blir det nog en hyffsad surdator

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Det blir i princip dyrare att köpa en Core 2 Quad 9550 än ett helt nytt modernt budgetsystem som presterar bättre. Tycker det är synd att det är så, men så har det också alltid varit. Latmaskar eller såna som inte kan håller helt enkelt kvar vid sitt gamla moderkort tills döden sliter det från deras fingrar. De gör allt för att hålla fast vid det och köper därför de bästa processorerna som finns för extrema överpriser.

En C2D Wolfdale (E7400, E8400, etc) kan du däremot hitta väldigt billigt, och den duger till det mesta även i dag.

Permalänk
Medlem

Hej där!

Jag har en äldre workstation som jag gav till tjejen för en massa år sedan som hon använder dagligen. Den har en Intel Q9550 som är lätt överklockad till 3.5GHz. 16GB RAM och massa annat jox. Sitter man framför den så tänker man inte alls på att den har lite äldre prylar i sig (Beroende på applikationer så klart).

Undantaget är om man är van vid snabbare datorer och skulle börja rendera 3Dgrafik på den, då märker man så klart att det inte är lika snabb som mina andra modernare arbetsdatorer.
Men att göra stora komplicerade bilder/skisser i photoshop via en Cintiq/Intuos går lika bra som på någon av mina andra datorer. Visst att några filter i riktigt höga upplösningar går lite saktare är väl givet, men interaktivitet när man skissar etc är samma. Även 3D modellering går blixtrande snabbt, även med riktigt tunga modeller. Vissa operationer som kräver rå CPU prestanda kommer så klart gå saktare än modernare/snabbare burkar. Men annars helt klart en fullt duglig dator även för mer komplicerade saker.

Inte alla frågor du hade besvarades, men du fick en liten inblick hur det fungerar hos mig iaf.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Inaktiv

Här är en bra tabell om du vill se hur dina befintliga står sig i förhållande till nytt:

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

CPU-prestanda har utvecklats långsamt de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem

Min flickvän sitter och spelar wow på medium varje dag med en Q6600 i standardklock. Visst, det är inte världens snabbaste CPU, men den kommer garanterat hålla några år till.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Kan inte svara enskilt till alla, men svara så gott jag kan.

CPU prestanda: Ja, jag har också fått det intrycket. Total prestanda har ökat, men i och med att programmen inte använder alltid alla kärnor så har inte prestandan per kärna kan ökat lika mycket som det gjorde tidigare. Sen spelar GPU med också idag.

@Lars Celander: Ja, den listan är väldigt bra. Brukar använda mig av den. Dock säger den inte om hur prestandan är för lite mer specifika program. Dock, om man går efter det så skulle en C2D Qxxxx fungerar rätt bra.

@Obligatorisk: Ja, lite så är det. Samtidigt beror nog det på vad man har.

@sgtprobe: Tack för din input. Det var intressant.

Jag tror att max ramminne är ett krav. Dessutom DDR2 är idag så billigtbeg att det borde vara 6-8GB.

Vad har jag att välja på?

Jag har lite lösa delar som skulle kunna monteras ihop till en 775 plattform:
Ett gammalt (inte solid caps, så det kanske inte är så bra) ASUS moderkort som klarar SLI (kommer inte ihåg om det är PCI-E 1.0 eller 2.0)
Intel E6300 (bör väl kunna gå at köpa till en C2D Quad)
2 GB DDR2, men det bör gå att kunna få tag på 6-8 GB.
Lite diverse grafikkort bl a 2 x 8800 gts, 9500 GT (silent). Nyare GPU är egentligen itne ett problem.

Av nyare ting:

Antingen att man bygger ihop ett väldigt billigt paket med AMD delar.

Eller så finns det (jag har hemma liggandes) ett Gigabyte Z77 m-ATX 1155 mobo. DH3 ngt. Ingen OC bräda.
Men då kommer inte budgeten hålla här för Intel 1155 i5 CPUs nya är lite i dyrare laget. Då är en Pentium G kanske ett startalternativ. För att senare byta till en Quad i5. Jag har fått för mig att Intel är lite bättre till sk Creative Computing program jämföt med AMDs senaste (även om skillnaden är nog numera marginell.)

Så då återstår HDD.
Just till Wacom, och dylikt tänker jag mig att det kanske är mer värt att scratchdisks, hdd är så samspelt som det går, för att resten går att få rätt laggfritt idag givet att OS och Program är vettiga.

Så jag funderar på att som MaxieTheHatter föreslog både raida ett par gamla diskar, och kanske köpa till 1-2 små, beg SSDs på melan 40 och 80 GB att sätta som scratchdisk och där då just de program som använder WACOMs grejer sitter. Tveksam ifall ett OS på en av dem skulle göra allt snabbare, så om någon har egen erfarenhet är tas tips tacksamt emot.

Mvh
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Jag tror han kommer klara sig bra på det. SSD är det viktigaste när man vill ha lite fart. Kanske raida lagringsdiskarna om man orkar. Minst 4gb ram vill man nog också ha
q6600 brukar ju kosta en 50:- ungefär och den håller ju till det mesta förutom krävande spel.

Det är en hon i det här fallet.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Komplettera med 8gb minne och en hdd runt 250gb. Du klarar dig nog under 2000kr skulle jag tro. Tystare, säkert snabbare, och du sparar bort en jätteburk på golvet.
https://www.komplett.se/zotac-zbox-ci320-nano-intel-celeron-n...

Permalänk
Medlem

Hur stor budget har hon?

För idag kan man få rätt bra grejer billigt, tex en speldator kan man bygga ihop för en 5-6 tusen (ny) så gissar på att hon kan få en väldigt bra surf/allaround dator för 4000:- förutsatt att hon har typ skärm, tangentbord/mus.

Sedan finns det mycket fina grejer på swecs marknad, ser moderkort+cpu rätt ofta till bra priser sedan komplettera med ett grafikkort av lite äldre modell, nätagg, chassi och hdd/ssd.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Komplettera med 8gb minne och en hdd runt 250gb. Du klarar dig nog under 2000kr skulle jag tro. Tystare, säkert snabbare, och du sparar bort en jätteburk på golvet.
https://www.komplett.se/zotac-zbox-ci320-nano-intel-celeron-n...

Egentligen en rätt intressant ide. Men hur mycket klarar en Celeron, låt vara en Quadcore? Tänker på när jag var på Fotomässan förra året, då hade Wacom representanterna kopplat dina stora Cintiqs till varsin Mac-mini som de gömde i "bordet". Problemet var att det funkade jättedåligt. Vet inte vilka Mac-minis det var, men de hade problem att driva Cintiqs 2560x1600 upplösning.
Nu har hon inte em Cintiq utan någon av de vanligare plattorna, men ändå.

Skrivet av Extremaz:

Hur stor budget har hon?

För idag kan man få rätt bra grejer billigt, tex en speldator kan man bygga ihop för en 5-6 tusen (ny) så gissar på att hon kan få en väldigt bra surf/allaround dator för 4000:- förutsatt att hon har typ skärm, tangentbord/mus.

Sedan finns det mycket fina grejer på swecs marknad, ser moderkort+cpu rätt ofta till bra priser sedan komplettera med ett grafikkort av lite äldre modell, nätagg, chassi och hdd/ssd.

Budget: Tja..säg 1000-1500 kr. Resten får gå till ny skärm (de kostar ju också). Det är därför frågan om hur bra gamla delar egentligen håller uppkom. Jag har ju samlat på mig lite sådana så jag tänkte att man skulle kunna kanske sätta ihop dem så länge till något som fungerar.
Så det är väl Swecs beg marknad som kommer på tal. Hon har en laptop som dock är rätt klen. Annars hade det bara varit att skaffa extern hdd och vettig skärm.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Jag byggde min sigrig med liggande grejer, handel och lite tiggeri för 200:- i slutändan efter ett datorhaveri och 0 budget och har lite input:

Gamla grejer är alltid riskabla hållbarhetsmässigt, speciellt om folk du inte känner ägt dom så det är inte värt att lägga större summor på dom, men trixar man lite finns det att få tag på billigt.

Jag gick på min 775 bräda så här: P4 olidlig -> just en e6300 funkade skitbra att surfa på, men fick välja mellan att köra film i 1080p eller surfa om det inte skulle sega ner sig -> C2Q (ok xeon men samma sak) kollar film och surfar samtidigt utan problem, kan spela 3-5 år gamla titlar eller "lättare" moderna hur bra som helst.

Problemet som jag ser det är ram, 2 gb är definitivt i underkant, speciellt om hon brukar öppna många fönster, (om hon faktiskt bara surfar med ett par fönster öppna kan det nog gå bra men jag drar 1,7 GB just nu med bara firefox med 10 öppna fönster och en drös flashtunga fönster käkar ram. (min fru verkar allergisk mot att stänga sidor) och ddr2 är sjukt överprissatt och hdd och ram är rejält vanskligt att köpa beg, men lyckas du köpa dom billigt är det värt det.

Min fru sitter på en laptop med C2D vanlig 5200 rpm 2,5' HDD och 4GB ram nu, och det flyter fint för henne så det verkar funka för fönstertung surf.
Hon jobbar dock inte så tungt grafiskt, men jobbar en del med bilder och där kan minnet och hårddisken begränsa ibland.
så hittar du ett par gb felfria DDR2 billigt så kör på gamla systemet (tycker jag) annars bygg nytt.

Ny hd för lagring är billigt, och billiga ssd borde definitivt räcka om hon bara surfar, men drar du faktiskt iväg upp mot 1500 på annat än en ny ssd eller skärm skulle jag inte väga den ökade risken för att datorn dör hastigt och lustigt som värt det, bättre gå på billiga nya grejer då.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Jag byggde min sigrig med liggande grejer, handel och lite tiggeri för 200:- i slutändan efter ett datorhaveri och 0 budget och har lite input:

Gamla grejer är alltid riskabla hållbarhetsmässigt, speciellt om folk du inte känner ägt dom så det är inte värt att lägga större summor på dom, men trixar man lite finns det att få tag på billigt.

Jag gick på min 775 bräda så här: P4 olidlig -> just en e6300 funkade skitbra att surfa på, men fick välja mellan att köra film i 1080p eller surfa om det inte skulle sega ner sig -> C2Q (ok xeon men samma sak) kollar film och surfar samtidigt utan problem, kan spela 3-5 år gamla titlar eller "lättare" moderna hur bra som helst.

Problemet som jag ser det är ram, 2 gb är definitivt i underkant, speciellt om hon brukar öppna många fönster, (om hon faktiskt bara surfar med ett par fönster öppna kan det nog gå bra men jag drar 1,7 GB just nu med bara firefox med 10 öppna fönster och en drös flashtunga fönster käkar ram. (min fru verkar allergisk mot att stänga sidor) och ddr2 är sjukt överprissatt och hdd och ram är rejält vanskligt att köpa beg, men lyckas du köpa dom billigt är det värt det.

Min fru sitter på en laptop med C2D vanlig 5200 rpm 2,5' HDD och 4GB ram nu, och det flyter fint för henne så det verkar funka för fönstertung surf.
Hon jobbar dock inte så tungt grafiskt, men jobbar en del med bilder och där kan minnet och hårddisken begränsa ibland.
så hittar du ett par gb felfria DDR2 billigt så kör på gamla systemet (tycker jag) annars bygg nytt.

Ny hd för lagring är billigt, och billiga ssd borde definitivt räcka om hon bara surfar, men drar du faktiskt iväg upp mot 1500 på annat än en ny ssd eller skärm skulle jag inte väga den ökade risken för att datorn dör hastigt och lustigt som värt det, bättre gå på billiga nya grejer då.

Intressant. Tack för inputen.
Jag har några krav på äldre moderkort:
1. Solid caps.
2. OK styrkretsar för sin tid.
3. BONUS. SATA 2.
Det kan spela rätt stor roll.

Men i övrigt får jag nog lägga ut en annons så får man se vad som finns på beg-marknaden på Swec.
Jag kan hålla med dig om att hitta bra RAM-stickor kan vara känsligt. Själv har jag 8 GB DDR2 på min gamla dator, men där är det Corsair XMS2 och Samsung ECC.
Men finns det verkligen 775 moderkort som klarar 16 GB ram?

På det stora hela verkar det som även gamla datorer - som OK byggda klarar av dagens krav.

Oavsett så tror jag det är en fördel med
1-2 gamla små ssds som scratchdisk + ritprogram.
2 raidade (raid 1 tror jag) hdd för system.
lagring bör nog vara separat.
Max RAM.
För att minska väntetiden till CPU.

Har inte funderat så mycket på AMD system, men det kan ju hända att FM-socket är faktiskt helt adekvat.

Mvh
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

För att kunna nyttja NYA SSD diskar optimalt "måste" MB stödja SATA3.

SATA1 / SATA 1.5Gb/s = Maximum transfer rates are around 150MB/s
SATA2 / SATA 3Gb/s = Maximum transfer rates are around 300MB/s
SATA3 / SATA 6Gb/s = Maximum transfer rates are around 600MB/s

Jag kör fortfarande min gamla hem-PC med Win 7 32-bit, 4GB RAM 667 Mhz, E6600 2.4 GHz, 10000 RPM Raptor som systemdisk och raidade 7200 RPM lagringsdiskar utan att få (alltför stor) ångest över väntetider. Kör dock inte så mycket Photoshop/Lightroom längre, så har ingen koll riktigt på vad senaste versionerna kräver.

Stödjer ditt mobo SATA2 så vinner du nog mest på att köra en SSD som systemdisk och en som scratchdisk. Det finns ju billiga 30-64 GB SSDer. Addera ett 64-bit OS och maxa ut RAM så mycket vad moderkortet klarar. Hellre många 533/667 än få 800 Mhz.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk

En intel Q6600 eller annan Quad i samma generation duger utmärkt till det mesta.

Undantaget är väl spel där dom inte riktigt hänger med, testade BF3 med en Q6600 @3.8G och ett 7970, det var inte speciellt njutbart. Körde dock samma inställningar som jag gör på en modernare dator, mkt möjligt att det funkat bättre på låga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

En intel Q6600 eller annan Quad i samma generation duger utmärkt till det mesta.

Undantaget är väl spel där dom inte riktigt hänger med, testade BF3 med en Q6600 @3.8G och ett 7970, det var inte speciellt njutbart. Körde dock samma inställningar som jag gör på en modernare dator, mkt möjligt att det funkat bättre på låga inställningar.

Håller med här, körde en Q66 innan denna prolle och det funkade bra till det mesta, utom de nyaste spelen (gick ner mot 30fps med 2x7970). Frekvensen kan behövas bumpas upp lite men det är inget större problem då de lätt klarar 3.4 utan svårigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Egentligen en rätt intressant ide. Men hur mycket klarar en Celeron, låt vara en Quadcore? Tänker på när jag var på Fotomässan förra året, då hade Wacom representanterna kopplat dina stora Cintiqs till varsin Mac-mini som de gömde i "bordet". Problemet var att det funkade jättedåligt. Vet inte vilka Mac-minis det var, men de hade problem att driva Cintiqs 2560x1600 upplösning.
Nu har hon inte em Cintiq utan någon av de vanligare plattorna, men ändå.

Jag kollade lite på prestandan. Den närmsta jämförelsen var två individuella benchmarks. Mycket riktigt ligger Q6600 trots allt före.
Den funkar säkert aldeles utmärk för att surfa och njuta, men vid redigering eller annat som är lite tyngre sackar den nog.

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Celeron+N2930+%...

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core2+Quad+Q660...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Men finns det verkligen 775 moderkort som klarar 16 GB ram?

Det finns moderkort som har 775 och klarar DDR3 så du kan lätt ha 16GB ram
Ska se om jag kan hitta någon

Permalänk
Medlem

Körde battlefield 3 på q66 med 4gb ram.
Du klarar dig lugnt med en Q66 med 4gb ram till normal användning.

Edit. Såg precis nån som inte tyckte bf3 var njutbart på en q66a. Jag körde oklockat med 4gig ram och ett 560ti 1gb graffe på high settings i 1980*1200 upplösning och det flöt bra. Hade det så ändra fram till våren detta året då jag köpte nytt och då blev det en i5a.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

För att kunna nyttja NYA SSD diskar optimalt "måste" MB stödja SATA3.

SATA1 / SATA 1.5Gb/s = Maximum transfer rates are around 150MB/s
SATA2 / SATA 3Gb/s = Maximum transfer rates are around 300MB/s
SATA3 / SATA 6Gb/s = Maximum transfer rates are around 600MB/s

Jag kör fortfarande min gamla hem-PC med Win 7 32-bit, 4GB RAM 667 Mhz, E6600 2.4 GHz, 10000 RPM Raptor som systemdisk och raidade 7200 RPM lagringsdiskar utan att få (alltför stor) ångest över väntetider. Kör dock inte så mycket Photoshop/Lightroom längre, så har ingen koll riktigt på vad senaste versionerna kräver.

Stödjer ditt mobo SATA2 så vinner du nog mest på att köra en SSD som systemdisk och en som scratchdisk. Det finns ju billiga 30-64 GB SSDer. Addera ett 64-bit OS och maxa ut RAM så mycket vad moderkortet klarar. Hellre många 533/667 än få 800 Mhz.

Ja, jag tror du har rätt där. Det är nog så faktiskt. Sata 1 går nog bort där.Det är SATA 2/3 som gäller. Hittar jag några små raptordiskar att raida så kan jag sätta dem att agera system. Annars har jag just tänkt att två små SSD's system + scratch precis som du föreslog. När det gäller RAM lär du ha rätt med, men det vore nice att någon gång läsa in sig på det där eller får det förklarat. Liknande är det ju på DDR3 mellan 1600 och 1866 Mhz - i praktiken sägs inte skillnaden vara så stor.

Skrivet av thereal_twisted:

En intel Q6600 eller annan Quad i samma generation duger utmärkt till det mesta.

Undantaget är väl spel där dom inte riktigt hänger med, testade BF3 med en Q6600 @3.8G och ett 7970, det var inte speciellt njutbart. Körde dock samma inställningar som jag gör på en modernare dator, mkt möjligt att det funkat bättre på låga inställningar.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Håller med här, körde en Q66 innan denna prolle och det funkade bra till det mesta, utom de nyaste spelen (gick ner mot 30fps med 2x7970). Frekvensen kan behövas bumpas upp lite men det är inget större problem då de lätt klarar 3.4 utan svårigheter.

@thereal_twisted och Dalton Sleeper. Hehe. OK. Det är bra. Roligt att ni kombinerade 7970 med Q6600, men att den ändå håller ända dit borde väl visa hur pass bra den ändå stått sig. Rätt imponerande.

Skrivet av biorrith:

Jag kollade lite på prestandan. Den närmsta jämförelsen var två individuella benchmarks. Mycket riktigt ligger Q6600 trots allt före.
Den funkar säkert aldeles utmärk för att surfa och njuta, men vid redigering eller annat som är lite tyngre sackar den nog.

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Celeron+N2930+%...

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core2+Quad+Q660...

OK. Där ser man. Lite trist. Rätt stor skillnad 2900 vs 1700 CPU benchmarks. Annars var det ett rätt prima förslag. En sak jag märkt är att de som haft laptop länge och sen vill ha mer kraft inte riktigt gillar att ha "stor" burk som man inte kan sitta lite vartsomhelst med. Så Small Form Factor PCs har ju en målgrupp.

Skrivet av Troberg:

Det finns moderkort som har 775 och klarar DDR3 så du kan lätt ha 16GB ram
Ska se om jag kan hitta någon

Jaså. Det låter bra. Har du något förslag? Det låter faktiskt som en rätt bra idé, för då kommer resten av hårdvaran kunna vara lite nyare och uppgraderas enklare.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Skrivet av Regert:

@thereal_twisted och Dalton Sleeper. Hehe. OK. Det är bra. Roligt att ni kombinerade 7970 med Q6600, men att den ändå håller ända dit borde väl visa hur pass bra den ändå stått sig. Rätt imponerande.

Ville bara testa på S775 systemet, var med en ganska dåligt klockande asus bräda och 4Gb DDR2. Provade inte ngn dualcore cpu efter upplevelsen med quad cpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@thereal_twisted och Dalton Sleeper. Hehe. OK. Det är bra. Roligt att ni kombinerade 7970 med Q6600, men att den ändå håller ända dit borde väl visa hur pass bra den ändå stått sig. Rätt imponerande.

Mina test var mitt i ett uppgraderingssteg, där grafikkorten kom först. Det är riktigt kul att testa och se vad prylarna går för, bra att ha någon slags referens. Slutsatsen var att de flesta spelen gick sämre i crossfire än single just för att processorn var för klen. Min uppskattning är att man får ut sisådär halva prestandan av ett 7970 i normalfall.

Permalänk
Medlem

Mina surfbehov täcks helt och hållet med en C2D 2.4ghz i min laptop. Med SSD och 8gb DDR3-ram duger den till det mesta, och är såklart snäppet segare att rendera websidor än mina modernare datorer, men verkligen inte oanvändbar.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Jaså. Det låter bra. Har du något förslag? Det låter faktiskt som en rätt bra idé, för då kommer resten av hårdvaran kunna vara lite nyare och uppgraderas enklare.

Hittade en del på Ebay

http://www.ebay.co.uk/bhp/775-motherboard-ddr3

har för mig jag hade ett gigabyte förut. Var precis innan bytet från 775 de lanserades nästan så några har sata 3 har jag för mig också

Permalänk

För en surfdator och vardags användning känns 16 gb ändå som overkill. jag takar aldrig på 8 gb annat än i spel iaf och går sällan över 5-6 gb utnyttjat.
Och ska du sitta på ddr2 så är 2 gb stickor svåra att hitta billiga, 1 gb betydligt lättare så bäst odds på vettig pris/prestanda skulle jag siktat på 6gb. (2x2 + 2x1)

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk

Och min personliga erfarenhet är att sitta kvar på 775 gen endast någonsin är värt det om du köper 1-2 grejer max, andrahandsvärdet är absurt högt om man räknar in riskerna med att köpa begagnade grejer och prestandan man får ut på en så gammal plattform.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Ja, jag tror du har rätt där. Det är nog så faktiskt. Sata 1 går nog bort där.Det är SATA 2/3 som gäller. Hittar jag några små raptordiskar att raida så kan jag sätta dem att agera system. Annars har jag just tänkt att två små SSD's system + scratch precis som du föreslog. När det gäller RAM lär du ha rätt med, men det vore nice att någon gång läsa in sig på det där eller får det förklarat. Liknande är det ju på DDR3 mellan 1600 och 1866 Mhz - i praktiken sägs inte skillnaden vara så stor.

Ett test från 2006. http://www.anandtech.com/show/2109/4

Att köra 533/667/800 Mhz har nog ingen större påverkan vid normala dataprocesser. Kanske att man kan märka lite skillnad av 400 mot 1066 Mhz minnen.
533-800 Mhz minnen brukar ju dyka upp i Swec marknaden då och då Enda problemet är att det oftast är 1 eller 2 GB stickor så blir ju svårt att fylla ut 4 slottar för att nå till 16 GB...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Ett test från 2006. http://www.anandtech.com/show/2109/4

Att köra 533/667/800 Mhz har nog ingen större påverkan vid normala dataprocesser. Kanske att man kan märka lite skillnad av 400 mot 1066 Mhz minnen.
533-800 Mhz minnen brukar ju dyka upp i Swec marknaden då och då Enda problemet är att det oftast är 1 eller 2 GB stickor så blir ju svårt att fylla ut 4 slottar för att nå till 16 GB...

Word! Har gått från 1066 till 800 men fler gb på både 775 och am2+ och båda systemen kändes snarare snabbare efteråt. Högst subjektivt dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Ja, jag tror du har rätt där. Det är nog så faktiskt. Sata 1 går nog bort där.Det är SATA 2/3 som gäller. Hittar jag några små raptordiskar att raida så kan jag sätta dem att agera system. Annars har jag just tänkt att två små SSD's system + scratch precis som du föreslog. När det gäller RAM lär du ha rätt med, men det vore nice att någon gång läsa in sig på det där eller får det förklarat. Liknande är det ju på DDR3 mellan 1600 och 1866 Mhz - i praktiken sägs inte skillnaden vara så stor.

Det är framförallt söktiden som gör att en SSD är så ohyggligt snabb, inte nödvändigt vis maxhastigheten man kan kopiera stora filer i.
Även om du bara har en SATA1 port kommer systemet dra stor nytta av en SSD.

En gammal CPU med en SSD kan i många fall vara trevligare än en ny dator med mekanisk disk, speciellt om det bara är surf/desktop arbete.

Men har du inte ett grundpaket 775 (CPu/mobo/4gb ram) så vette tusan om det är värt att börja bygga på det systemet. Riskerna med beggade delar plus att 775 inte är SÅ billigt som man skulle kunna förvänta sig.

Nyare budgetsaker är ändå relativt billiga. Finns många HTPC-trådar där folk knåpar ihop väldigt prisvärda system.