Begränsa bandbredd för särskilda MAC-/IP-adresser

Permalänk
Medlem

Begränsa bandbredd för särskilda MAC-/IP-adresser

Hej!

Jag är i behov av att begränsa bandbredden för två utav tre routrar som är anslutna till mitt ADSL-modem.
Modemet är bryggat och varje router erhåller en publik IP-adress, vilket där även är ett krav på att de ska fortsätta göra.
Mina nätverkskunskaper är inte de starkaste, så därför vänder jag mig nu till SweClockers!

Låt mig börja med en snabb skiss över hur nätverket ser ut idag.

Mitt önskemål är följande;
Router A lämnas obegränsad.
Router B + C delar på 35/5 Mbit/s.
Router C är begränsad till 30/5 Mbit/s.

Ovanstående skulle jag behöva uppnå utan att pilla i router B & C.
Den befintliga omanagerbara switchen behöver lämnas orörd.

Jag misstänker att den enklaste lösningen vore att skaffa en managerbar switch med stöd för rate-limiting av mac-adresser, och att koppla in denna mellan ADSL-modemet och den befintliga omanagerbara switchen, men det finns säkert någon bättre lösning.

Jag vet att pfSense åtminstone har stöd för rate-limiting av IP-adresser, men detta går nog inte att använda då ett av mina krav är att routrarna fortfarande ska erhålla publika IP-adresser?

Vad säger ni?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Byta router B och C till två stycken pfSense-enheter?

edit...
Du ville inte ta bort dom ser jag. Eller pilla i dem. Så då är det bara strunta i mitt inlägg

Med vänlig hälsning

Andréas Ö
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Netgear GS108T klarar portbaserad rate limit, enklare än så kan det knappast bli.

Edit:
Vad menar du med "Den omanagerbara switchen behöver sitta kvar där den är" ?
Betyder det att du inte ens kan byta ut den? Då faller min lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vad menar du med "Den omanagerbara switchen behöver sitta kvar där den är" ?
Betyder det att du inte ens kan byta ut den? Då faller min lösning.

Jag vill helst slippa att byta ut den nuvarande switchen, då den sitter rätt svåråtkomligt till.
Netgear GS108T låter dock intressant. Det viktigaste är egentligen att det alltid finns bandbredd tillgänglig för router A, så en portbaserad rate-limit kan jag alltid köra som sista utväg.

Jag misstänker att det skiljer ett antal riksdaler mellan en switch med portbaserad rate-limit och en med mac-baserad rate-limit... :/

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3