Permalänk
Medlem

Xeon 1650v2

Hejsan!

Har kommit över en 1650v2 processor, 32GB RAM samt ett moderkort till den och medförande PSU.

Är det en vettig processor? Kan man spela spel med den?

Märkte att min PSU inte kan kopplas in på moderkortet då det använder en 16pin och en 6pin såg det ut som.
Är det värt att köpa ett nytt moderkort?

Jag har en i7 860 just nu och min dator börjar kännas lite seg, skulle man kunna lägga ner 2000kr på ett moderkort köra mina gamla prylar på nya moderkortet med en ny prolle?

Är RAM-minnena något att spara? 2 st 16gb samsung

Permalänk
Medlem

Från vad jag fått fram så ligger en 1650v2 strax före en 4770k i prestanda.

Det är en bra processor, det går att spela på den.
Men skulle inte säga att det är värt att lägga 2000:- på ett nytt moderkort till den.

Det skulle dock gå om du köper en 2011 moderkort som stödjer processorn (dom flesta gör det) och du borde kunna använda dina andra komponenter.

Edit: tydligen var den närmare 4930k, kollade inte så många tester men tydligen var dom ganska fel.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk

1650v2 är i princip samma CPU som i7 4930k men utan möjlighet till överklockning så klart, Det är alltså en riktigt bra processor som kommer svälja i princip alla spel utan problem.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju en bra processor, 6-kärnig på 3.5 GHz. Däremot så är minnena med 99% säkerhet ECC-minnen om de är på 16 GB styck, så om du vill använda dem så behöver du ett moderkort som stödjer ECC. Räkna med att lägga ~3000 kr på ett nytt sådant (t.ex. Asus P9X79 WS. Sen är ju iofs. 2 st. minnen inte optimalt heller, eftersom LGA 2011 kör med quad channel (dvs. för bästa prestanda bör man ha 4 eller 8 minnen).

Permalänk
Medlem

Så är det värt eller ska man försöka få sålt processorn?

Permalänk
Medlem

Hej! Är det någon som tycker det är värt att fixa ett moderkort till denna prollen, mitt gamla moderkort har gått sönder och jag är i ganska stort behov utav att använda datorn.

Mvh

Permalänk
Medlem

Tycker absolut du ska fixa ett moderkort till den. Vad jag vet så behöver inte socket 1155 xeons ecc minnen så ja antar 2011 inte gör de heller. Kolla upp det först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Okej tack för hjälpen!

Köpte ett moderkort där det stod "Icke EEC: Ja samt EEC: Ja"

Antar att man kan använda båda, har ju 32gb EEC minne? kanske inte så bra, jag vet inte.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/1902171

Detta är moderkortet jag beställt!
Kommer detta fungera, är det något jag borde tänka på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vingo:

[url]
Detta är moderkortet jag beställt!
Kommer detta fungera, är det något jag borde tänka på ?

Det ska fungera med processorn, moderkortet har stöd för Xeon 1650v2 sedan BIOS 4502. Den versionen släpptes okt 2013, så förhoppningsvis har moderkortet ett tillräckligt nytt BIOS. Minnet kommer däremot sannolikt inte fungera eftersom moderkortet enligt specifikationerna endast stödjer icke-ECC obuffrat minne, medan dina 16 GB-stickor antagligen är både ECC och buffrat. Du borde dock kunna använda ditt nuvarande minne utan problem.

Permalänk
Medlem

Okej tack!

Vad förlorar Jah på att inte använda ecc minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vingo:

Vad förlorar Jah på att inte använda ecc minne?

Du förlorar ECC

ECC står för error correcting code, och betyder att minnet kan rätta till småfel som kan uppstå. Detta används mest för t.ex. beräkningar där det absolut inte får bli fel, dvs. det är inget som de flesta har någon större nytta av. Så det enda du förlorar med det där moderkortet är förmågan att kunna använda ECC-minnena du har, men ECC i sig är inget du har någon nytta av.