Nätverkskabel utomhus 2 dagar. Klarar den det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Nätverkskabel utomhus 2 dagar. Klarar den det?

Tjenare!

Det är så att jag ska ha ett lan hos mig denna helgen och det är så att jag dra ner internet till källaren där vi ska va, och det löser jag med en nätverkskabel till en switch. Men innan när bar jag och en till satt där så drog vi den tvärs igenom huset, men jag vill undvika detta så jag tänkte dra den utomhus. Jag vet att man ska ha markörer egentligen, men det känns lite overkill när vi bara ska vara där 2 dagar!

Tåler den att ligga utomhus? Bara en tredjedel av kabel är ute, sedan är det 10 m till varje ände. (Mitten ligger utomhus)

Stationär: | CM HAF 912 Adv. | Gigabyte GA-990XA-UD3 | AMD FX-8320 4,8 Ghz | MSI GTX 980 REF | Kingston HyperX 8gb 1600mhz | Seagate Barracuda 1TB | Samsung EVO 120 gb SSD | CM 600W 80+ | CM seidon 120m |
Bärbar:| Lenovo Y50-70 | Intel Core i7 4720HQ 2,6GHz - 3,6GHz | GTX 960M 2GB | 12 GB RAM | 120GB Samsung SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Det är typ ingen fara.

Plasten är UV-känslig och tål inte kyla, men om det bara är under två dagar samt att ni ger tusan i att springa ut och böja den fram och tillbaks när det är minusgrader och tar det lite varsamt när du tar in den (lägg den försiktigt på golvet en timme så den tinar), så är det inga problem.

//edit - det som kan hända är alltså att den spricker i höljet.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2013

jag hade en kabel mellan 2 hus nergrävd en decimeter under marken i flera år. inga problem.
vanlig patchkabel dessutom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Du behöver inte oroa dig. Jag körde med standard CAT5 inomhuskabel mellan huset och gäststugan i över 3 år året runt utan problem

Phanteks Enthoo Pro - Corsair RM750x - Asus Z97-A - Intel i7 4790K@4800 - Corsair Vengeance 16GB@2400 - Gigabyte GTX 980@1541/8000 - Samsung 850 EVO 250GB - WD Red 3TB
EK-Supremacy EVO - EK-FC980 GTX - EK-D5 PWM - EK-D5 X-TOP CSQ - EK-RES X3 150 - EK-CoolStream RAD XTX 240 - EK-Ekoolant EVO UV Blue - Corsair AF140 x2 - Corsair SP120 x2
Dell U2713HM - Corsair K95 MX Red - Logitech Performance MX - Corsair Vengeance 2100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Kapten_Kanel:

jag hade en kabel mellan 2 hus nergrävd en decimeter under marken i flera år. inga problem.
vanlig patchkabel dessutom.

Hade du den helt sonika i jorden utan skydde eller någonting? imponerande i så fall

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av griid_83:

Hade du den helt sonika i jorden utan skydde eller någonting? imponerande i så fall

Det var iallafall gnagarfritt

Att ha en normal kabel utomhus i 2 dygn lär inte vara nått problem om kabeln är hel från början så att den inte blir vattenfylld om det regnar eller liknade och är man försiktigt när man plockar in den så går det nog att undvika att spräcka isoleringen också.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av griid_83:

njae merparten var pvcrör

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag har haft min liggandes på gräsmattan året runt i 3 säsonger nu, bara tagit bort den för att klippa gräset och det fungerar fortfarande fint.

Citera så hittar jag tillbaka :)