Permalänk

routern dålig? annat fel?

har dykt upp ett problem, som får mig att inte förstår, blir galen typ.
Sitter på en 100mbit fiber, har funkat hur klockrent som helst i flera år. För nån månad sen fick jag för mig att byta upp mig till en nya router, ställde in den osv och funka hur fint som helst. Sen är jag den som stänger ner alla el, internet, router osv, allt när jag jobbar på dagarna. Så nu huxflux senaste veckan eller nåt så började routern säger, internetåterkomst saknas varje gång man starta allt igen. fast aldrig rört nån inställning. Sen huxflux så kunde det gå igång. Men så en dag så funka ingenting. Reset den, installera om osv. den dog totalt typ, verka de som. Så gick tillbaka till den gamla som alltid funkat igen Och nu har den börjat göra samma ska. Den har funkat med dem inställning jag har men så, nu säger den bara internetåterkomst saknas. och även den kan huxflux bara börja funka. Så gjorde en reset. Funka fint en helg men så börja den igen. Det är så som att. ta bort routern. Efter identifiering sker så starta internet alltid men så fort man kopplar in router, bang, är blir en block typ, funkar inte. Kan inte menas att två router bara så där samtidigt kan sluta funka, eller funka när den känner för det? eller har jag missat nåt?

Visa signatur

Jokern

Permalänk
Medlem

Har du provat att byta kablar eller provat att köra trådat ifrån routern? Annars gör det först.

Permalänk

nu har jag varit lite seg, men har funkat ett tag, men nu senaste dagarna så gått ner sig igen.
Och nu tar jag dagens problem:
Kommer hem och sätter på allt, funkar. sen huxflux, slutar funka, kan inte ansluta till mitt egna wifi, sen sätter i kabel, säger datorn iaf oidentiferat nätverk, internetåterkomst saknas eller så var det nätverk?
För kunde inte ens logga in på routern, kommer inte in på den, visar bara, sidan kan inte visas. Men så fort jag kopplar bort routern, alltså internet direkt till datorn, funkar.

Visa signatur

Jokern

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror kanske på att operatören använder maclås och du stänger av routern eller byter enhet som maclåset jobbar mot, du måste då ev vänta på att maclåset släpper och återigen låser mot din routers wanport eller vad du nu har inkopplat just när det släpper för att kommunikationen ska starta, om låset släpp och du ansluter nått annat än det du vill använda så låser maclåset på "det andra" och timern startar om och du kan då återigen inte byta enhet innan maclåset släpper nästa gång, det är en säkerhetsfunktion för att försvåra att man byter enhet i klientänden och vanliga maclåstider är 20 minuter - 1 dygn.
Du bör inte stänga av routern eller åtminstone inte koppla in nått annat direkt mot bredbandsanslutningen för att "testa" om det inte omedelbart fungerar, om du måste stänga av routern så bör du se till att starta den först och låta den komma igång helt innan du startar någon annan pryl som har med nätverket att göra, dvs starta den, vänta kanske 2 minuter eller till alla indikeringar visar att den är aktiv och har fått kontakt, då först bör du starta övriga delar.
Detta förutsätter ju även att du inte har anslutit nån annan sak så att du gett maclåset en möjlighet att låsa på nått annat för då får du vänta på att låset släpper innan det kan ändras till att låsa mot routern du vill använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.