GTX 770 använder för mycket ampere?

Permalänk
Medlem

GTX 770 använder för mycket ampere?

Sålde nyligen ett Gainward GTX 770 2GB "Phantom" som fungerade utmärkt när jag senast använde det. Uppgraderade nämligen till ett 980.
Men så påstår köparen utav kortet att den drar för mycket ampere. Känns väldigt märkligt eftersom den fungerade när jag använde den på ett gammalt nätaggregat jag har haft. Men i mailet står det:

Jo det är såhär att det verkar som om grafikkortet drar otroligt mycket
ström. När jag har kört det så har jag några gånger fått att skärmen blinkar
till och blir svart. Jag har ett väldigt bra och starkt nätagg, och nätagget
har också reagerat som om kortet drar mycket ström (fläkten har spunnit upp,
och datorn har startat om sig). Men jag insåg det här med mycket ström först
när jag kollade kortet med programmet GPU-Z samtidigt som jag körde kortet
på max. Enligt sensorn drar kortet runt 60 ampere när det kör fullt, och
ibland uppemot 70 ampere. Mitt nätagg kan tåla 71 A totalt, vilket är rätt
mycket, men det ska samsas med andra saker. Till saken hör att grafikkort
brukar ligga mycket lägre. Få nätagg kan köra komponenter som drar så många
ampere. Detta grafikkort tror jag ska ligga runt 36 ampere vid full
belastning (enligt Internet). Enligt Gainwards minimikrav för kortet (se
bilaga) ska man ha en dator med ett nätagg som kan ge hela datorn 42 A.
Detta grafikkort verkar ensamt dra mycket mer än så. Jag har tagit ur och
satt i kortet igen med samma resultat. I och med hur nätagget beter sig så
verkar det inte som om sensorn visar fel ampere. Det hör till saken också
att watt och volt verkar, såsom det ser ut i mätdata, pendla ner till noll
och tillbaks medan man kör kortet (även när det är idle).

Kan detta verkligen stämma? Sökte runt lite på internet men hittade inget om att någon annan haft samma problem.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem

Han som har köpt kortet vet inte vad han pratar om, troligen ligger en gammal drivrutin kvar och spökar. Om vi antar att samtliga 60 ampere ligger på 12 volts linor så förbrukar kortet över 700 W (det gör kortet inte).

En annan möjlighet är att det har gott sönder under transport eller installation/urtagning

Btw, ingenting tar eller drar ampere. Förbrukning mäts normalt i effekt (W).

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Tycker ditt ansvar slutar när du skickade kortet. Om han har problem med sitt moderkort eller psu som inte levererar ström som är bra nog, så är det inte ditt problem, eller hur.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Köparen verkar inte förstå el-lära överhuvudtaget. Dessutom spelar det ingen roll då man inte direkt har öppet köp eller garanti vid privatköp.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Köparen verkar vara ute och cykla. Som skrivs ovan mäts effektuttag i Watt, och kortet skulle dra ohygglig effekt om hans siffror hade stämt. Du har inget ansvar för att köparen inte har kolla, "support" över mail från folk som hör köpt grejer av en är rätt vanligt. Be köparen vänligt men bestämt att vända sig till någon annan för support.

Edit: för övrigt älskar jag denna mening: "Detta grafikkort tror jag ska ligga runt 36 ampere vid full
belastning (enligt Internet)."
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle kortet ta "ibland uppemot 70 ampere" och hans "nätagg kan tåla 71 A totalt" så skulle hans dator ha stängt av sig omedelbart då det lämnar ~12w för övriga saker på 12v (däribland CPU, HDD, Fläktar...).

Kunden har fel, kort sagt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Svara på mailet att du inte kan ta ansvar för att kunden har SBS problem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag anade att det lät alldeles för konstigt för att vara sant. Men tänkte om det var något som jag hade missat när det kommer till grafikkort. Ville mest bara veta om det kunde ligga något i det han sa eller att han var helt ute och cyklade. För några pengar skulle han aldrig fått tillbaks. Men tack för snabbt svar, då var det rappakalja som jag anade

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem

Har inte tittat på senare versioner av GPU-Z, men strömmätning kan det knappast göra. Runt 60, ibland upp till 70 låter snarare som han ser temperaturen och av någon anledning fått för sig att det är strömförbrukningen.

Mer troligt är att han har bytt rakt över från ett klenare grafikkort till detta i en överklockad dator, och datorn är inte längre stabil. Snabbare grafikkort ger högre processoranvändning om det tidigare var GPU-begränsat. Högre processoranvändning ger högre processortemperatur. Låg han tidigare precis på gränsen, så kraschar datorn nu.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tezzeen:

Jag anade att det lät alldeles för konstigt för att vara sant. Men tänkte om det var något som jag hade missat när det kommer till grafikkort. Ville mest bara veta om det kunde ligga något i det han sa eller att han var helt ute och cyklade. För några pengar skulle han aldrig fått tillbaks. Men tack för snabbt svar, då var det rappakalja som jag anade

Han kan ju mäta direkt från väggen istället för att använda mjukvarumätning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Har inte tittat på senare versioner av GPU-Z, men strömmätning kan det knappast göra. Runt 60, ibland upp till 70 låter snarare som han ser temperaturen och av någon anledning fått för sig att det är strömförbrukningen.

Mer troligt är att han har bytt rakt över från ett klenare grafikkort till detta i en överklockad dator, och datorn är inte längre stabil. Snabbare grafikkort ger högre processoranvändning om det tidigare var GPU-begränsat. Högre processoranvändning ger högre processortemperatur. Låg han tidigare precis på gränsen, så kraschar datorn nu.

Gick in själv och kollade GPU-Z och det den visar som har med ström att göra är ju dess "Power Consumption". Står ju inget om någon ampere. Ska fråga efter en printscreen, så får man se om han svarar eller inte.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Han kan ju mäta direkt från väggen istället för att använda mjukvarumätning.

Många sitter nog med 16 A eller 20A huvudsäkring på matningen. Vägguttag är nästan uteslutande avsäkrade 6 Ampere (om det är lite äldre installation) eller 10 Ampere. 60 Ampere från väggen är 13800 Watt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hardware guy:

Många sitter nog med 16 A eller 20A huvudsäkring på matningen. Vägguttag är nästan uteslutande avsäkrade 6 Ampere (om det är lite äldre installation) eller 10 Ampere. 60 Ampere från väggen är 13800 Watt.

Inte riktigt så det fungerar. Att mäta 12V i datorn och mäta ampere är inte samma sak som att mäta 230V vägguttaget. Självklart kommer han inte ha 60A från väggen utan troligare 3Ampere, pmvandla skiten till effekt så är det lättare....

Tror du seriöst jag trodde att man kan plocka 60A från väggen?!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är helt säkert inget fel på grafikkortet. Om hans nätaggregat inte klarar av leverera tilläckligt med ström så är det hans problem. Det är helt omöjligt att grafikkortet skulle dra 60-70 A. Det är ett rent absurt påstående.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Man kan visst benämna effekt Ampere då spänningen är känd. Energin i ett bilbatteri t.ex. anges i Ah vilket inte skulle betyda någonting om man inte visste vad spänningen är.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Skulle grafikkortet dragit 70ampre vid 12v skulle det blir VÄLDIGT varmt. Felet lär inte finns i grafikkortet utan bakom tangenterna eller i hans egna hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Man kan visst benämna effekt Ampere då spänningen är känd.

Nej, det kan man inte. Lika lite som man kan benämna hastighet sekunder bara för att sträckan är känd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Nej, det kan man inte. Lika lite som man kan benämna hastighet sekunder bara för att sträckan är känd.

Om man benämner energi Ah så kan man också benämna effekt A.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tezzeen:

Gick in själv och kollade GPU-Z och det den visar som har med ström att göra är ju dess "Power Consumption". Står ju inget om någon ampere. Ska fråga efter en printscreen, så får man se om han svarar eller inte.

GPU-Z kan visa ampere på grafikkort som har kretsar stöder mätning av datan. Men detta värdet är fortfarande värdelöst då det inte alls stämmer.

Här är exempelvis en bild från mitt Asus 780 DC2. Bara startade Aidas GPU-belastning och stängde av efter ett par sekunder.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fantomsmurfen:

Om man benämner energi Ah så kan man också benämna effekt A.

Ah mäts i ampere per sekund.
Effekt P mäts i watt eller möjligen joule per sekund.

A - Ampere är inte effekt, har aldrig varit och kommer inte vara. Det är laddning.

Ah går endast använda tillsammans med känd spänning för att få ut effekt. Ändrar du spänningen på ett batteri så ändrar du även Ah-värdet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ah mäts i ampere per sekund.
Effekt P mäts i watt eller möjligen joule per sekund.

A - Ampere är inte effekt, har aldrig varit och kommer inte vara. Det är laddning.

Ah går endast använda tillsammans med känd spänning för att få ut effekt. Ändrar du spänningen på ett batteri så ändrar du även Ah-värdet.

Energin i batterier mäts i Ah vilket ju egentligen är felaktigt. Energi ska ju mätas i Ws = J. Men eftersom spänningen är underförstådd så benämner man ändå energin Ah. Om energin benämns Ah så är det samma sak som att effekten benämns A. Säkringar anges ju även i Ampere även om de egentligen borde anges i Watt. Ändrar man spänningen så håller inte en 6 A säkring 6 A utan den håller antingen mer eller mindre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fantomsmurfen:

Energin i batterier mäts i Ah vilket ju egentligen är felaktigt. Energi ska ju mätas i Ws = J. Men eftersom spänningen är underförstådd så benämner man ändå energin Ah. Om energin benämns Ah så är det samma sak som att effekten benämns A. Säkringar anges ju även i Ampere även om de egentligen borde anges i Watt. Ändrar man spänningen så håller inte en 6 A säkring 6 A utan den håller antingen mer eller mindre.

Batterierna visar lagrad effekt genom Ah beräknad genom vilken nominel spänning batteriet utövar. Sedan är det värt att nämna, energi (joule) är inte Wattsekunder utan Watt per sekund W/s. Detta gällande momentan effekt/energi enligt Si-enheterna.
Vill du beräkna total effekt så har du dock rätt att Ws är korrekt enhet, men man måste fortfarande känna till spänningen för att veta vilken ström man har om man vill skriva om till Ah, samma sak med att skriva om effekt till A utan att benämna vid vilken spänning.

Dvs ett batteri med 2200mAh vid 1.5V har en viss lagrad energi, denna är beroende av spänningen. Att effekt skulle benämnas i A låter dumt, korkat och som gjort för missförstånd, har ännu inte stött på denna konventionen, fast jag studerar som elektroingenjör. Några praktiska exempel där man benämner effekt i A eller är det bara du som gör detta?

Att säkringen håller mer eller mindre beroende på spänningen är just vad jag har försökt säga och hävda under de senaste inläggen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Batterierna visar lagrad effekt genom Ah beräknad genom vilken nominel spänning batteriet utövar. Sedan är det värt att nämna, energi (joule) är inte Wattsekunder utan Watt per sekund W/s. Detta gällande momentan effekt/energi enligt Si-enheterna.
Vill du beräkna total effekt så har du dock rätt att Ws är korrekt enhet, men man måste fortfarande känna till spänningen för att veta vilken ström man har om man vill skriva om till Ah, samma sak med att skriva om effekt till A utan att benämna vid vilken spänning.

Dvs ett batteri med 2200mAh vid 1.5V har en viss lagrad energi, denna är beroende av spänningen. Att effekt skulle benämnas i A låter dumt, korkat och som gjort för missförstånd, har ännu inte stött på denna konventionen, fast jag studerar som elektroingenjör. Några praktiska exempel där man benämner effekt i A eller är det bara du som gör detta?

Att säkringen håller mer eller mindre beroende på spänningen är just vad jag har försökt säga och hävda under de senaste inläggen.

Du behöver nog plugga lite mer... watt är energi per sekund.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ah mäts i ampere per sekund.

Ah är amperetimme, inte ampere per sekund. 1Ah innebär att något kan dra 1 ampere i 1 timme, något som i praktiken bara är relevant om man känner till spänningen ja.

Dvs, har du något som drar 0,5A så kan kan du få ut tiden 2h (1Ah/0,5A = 2h)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

GPU-Z kan visa ampere på grafikkort som har kretsar stöder mätning av datan. Men detta värdet är fortfarande värdelöst då det inte alls stämmer.

Här är exempelvis en bild från mitt Asus 780 DC2. Bara startade Aidas GPU-belastning och stängde av efter ett par sekunder.

http://i.imgur.com/V3Nc4El.jpg

Strömmen kanske stämmer men det är inte spänningen 12 volt som avses utan spänningen i GPU-kärnan alltså runt 1 volt.
Vilket man också ser på grafen under som visar watt. Blir ca 1.16 volt om jag inte räknat fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror du seriöst jag trodde att man kan plocka 60A från väggen?!

Ja, skriver du mäta direkt från väggen så tror jag att det är precis vad du menar.

Skrivet av SeF.Typh00n:

GPU-Z kan visa ampere på grafikkort som har kretsar stöder mätning av datan. Men detta värdet är fortfarande värdelöst då det inte alls stämmer.

Här är exempelvis en bild från mitt Asus 780 DC2. Bara startade Aidas GPU-belastning och stängde av efter ett par sekunder.

http://i.imgur.com/V3Nc4El.jpg

Det är inte strömmen från 12V-linan, utan strömmen till GPUn, som är i storleksordningen 1 volt. Då stämmer värdet rätt bra. Tex 1,15 volt * 76 ampere = 87,4 watt.
Ytterligare ett bevis på att köparens problem är SBS.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelnah:

Strömmen kanske stämmer men det är inte spänningen 12 volt som avses utan spänningen i GPU-kärnan alltså runt 1 volt.
Vilket man också ser på grafen under som visar watt. Blir ca 1.16 volt om jag inte räknat fel.

Skrivet av Hardware guy:

Det är inte strömmen från 12V-linan, utan strömmen till GPUn, som är i storleksordningen 1 volt. Då stämmer värdet rätt bra. Tex 1,15 volt * 76 ampere = 87,4 watt.
Ytterligare ett bevis på att köparens problem är SBS.

Jag upprepar: Värdet stämmer inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB