970 - vilken modell gillar ni?

Permalänk
Medlem

När jag pratade med Nvidia på Captech Expo så sa dom inofficiellt att Gigabytes G1 är den man bör skaffa då den har enligt de jag pratade med bäst prestanda. Men ska själv köpa ett 970 till mig och då lutar det mot Gigabytes ITX variant alternativt Zotacs kortare kort för att få plats i mitt Fractal Node 304. Men där Zotac vinner på sin garanti (5 år, Gigabyte 3 år) så vinner Gigabyte på sin strömmatning (endast 8-pin mot Zotacs 2x6-pin).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Flera trådar här i forumet så har medlemmar med 970 & 980 inte riktigt nått upp till förväntad fps med sandy-bridge system i just BF4 & Arma.
Överklockar du så det bör funka fint ändå.

Angående W7 och W8 så verkar det som W8 ger 10% mer fps i just BF4 då det utnyttjar processorn jämnare.

Okej, det var ju lite tråkigt att höra. Man får förvänta sig lite varierat resultat då mao. Det blir fortfarande en ganska billig upgrade iom att jag säljer av mitt 680 så alternativet är just nu att inte köpa ett kort alls och den som ska köpa mitt istället får köpa ett 760 nytt istället, vilket känns mer onödigt.

Jag kommer ju köpa helt nytt system framöver nån gång men vet inte riktigt när.. kanske nästa år om det kommer roliga saker.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Låter ju inge vidare. :/

Men att betala 73% mer för ~17% prestandaökning känns inte okej asså..

nej, det är ju inte det men i kombination att man vill unna sig det senaste/bästa så va det ju mycket frustration inblandad.

Skrivet av Decimal:

Japp, har kört alla möjliga bench program och inget whine. Sitter på ett gigabyte g1
Va det inte att vissa nätagg gjorde att korten whinade?

Har också hört detta men jag körde msi och asus i 2 st olika riggar med 2 olika nätagg (är ju ingen helgardering direkt, men minimerar ju risken för att det skulle varit kombinationen.) , sjuk prestanda på g1 kortet, bara att gratulera!

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt ett gigabyte gtx 970 g1 då de flesta reviews jag sett så har core landat runt 1500 MHz boost, sen tror jag kylaren är gjord för 600 w:p aldrig kört gigabyte förut:), som jag uppfattat det ligger det mellan msi och gigabytes G1 version för bästa överclockate:) men sen är det som vanligt med chip lotteriet:)

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte 970 G1 och är väldigt nöjd

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt svårt att uttala sig om detta generellt men jag har själv ett GB GTX 970 G1 och det är tyst och snabbt i min burk. De snabbaste korten som testats är väl INNO3D ICHILL......... osv och GB G1 out of the box och även Zotac Extreme ligger väl till om man nu inte vill klocka så mycket själv.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Japp, har kört alla möjliga bench program och inget whine. Sitter på ett gigabyte g1
Va det inte att vissa nätagg gjorde att korten whinade?

Jag är väldigt, väldigt intresserad av vilka!

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

Är det NÅGON som kan hitta en review på följande kort? https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/...

Zotac 970. Inte AMP! Omega eller AMP! Extreme, utan den billigaste modellen. Jag kan inte hitta några siffror alls om detta kort, inga benchmarks, inga ljud och temperaturtester. Jag antar att det finns en anledning att det är så billigt, men skulle vilja veta varför.

Tidigare så var jag helt inställd på MSI 970, men 700 kr är ändå rätt mycket pengar.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Är det NÅGON som kan hitta en review på följande kort? https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/...

Zotac 970. Inte AMP! Omega eller AMP! Extreme, utan den billigaste modellen. Jag kan inte hitta några siffror alls om detta kort, inga benchmarks, inga ljud och temperaturtester. Jag antar att det finns en anledning att det är så billigt, men skulle vilja veta varför.

Tidigare så var jag helt inställd på MSI 970, men 700 kr är ändå rätt mycket pengar.

Det är ett fint kort utöver att det throttlar rejält om du vill klocka det. Väntar på en moddad bios eller någon patch för att få bort power limit. +200mhz gpu +495mhz mem har jag klockat det än så länge och det är 100% stabilt/utan artifakter.

1514 score i heaven extreme hd 1080p, 2680 score valley

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Det är ett fint kort utöver att det throttlar rejält om du vill klocka det. Väntar på en moddad bios eller någon patch för att få bort power limit. +200mhz gpu +495mhz mem har jag klockat det än så länge och det är 100% stabilt/utan artifakter.

1514 score i heaven extreme hd 1080p, 2680 score valley

http://s18.postimg.org/hnz53pggp/Sk_rmbild_3.png

Tack så hemskt mycket! Det ser ut att duga tillräckligt för mig, men det jag är mest intresserad av är ljudnivån/temp. Mitt nuvarande MSI 760 kan jag inte höra alls, kör det på 45% och det håller sig kallt nog.
MSI 970 verkar också vara fruktansvärt tyst och kallt, hur är Zotac 970? Vill helst inte byta till ett kort som för massa oväsen.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk

Sugen på ett 970 jag med, har kollat runt på typ varenda youtube video o forumpost jag hittat och kommit fram till att alla korten verkar ju helt klart vara bra, men vara lite olika bra på diverse håll. Alla verkar ju dock mer eller mindre lida av coilwhine verkar det som.

Asus: Högst kvalité på komponenter/PCB osv osv, skitbra kort overall. Passivt upp till 50c? Minst coilwhine enligt en review på tuben?
Gigabyte: Klockar bäst.
MSI: Sämre kvalité än Asus och mindre potential för överklockning än Gigabyte. Passivt upp till 50c?
EVGA: Bäst garantier, bra kort overall. Finns med referens PCB osv för vattenkylning.

Jag kan ju dock ha helt fel, detta är min uppfattning i detta träsk vi kallar grafikkort vad gäller 970 dock.

Peace out

/Dennis

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av waspen123:

Sugen på ett 970 jag med, har kollat runt på typ varenda youtube video o forumpost jag hittat och kommit fram till att alla korten verkar ju helt klart vara bra, men vara lite olika bra på diverse håll. Alla verkar ju dock mer eller mindre lida av coilwhine verkar det som.

Asus: Högst kvalité på komponenter/PCB osv osv, skitbra kort overall. Passivt upp till 50c? Minst coilwhine enligt en review på tuben?
Gigabyte: Klockar bäst.
MSI: Sämre kvalité än Asus och mindre potential för överklockning än Gigabyte. Passivt upp till 50c?
EVGA: Bäst garantier, bra kort overall. Finns med referens PCB osv för vattenkylning.

Jag kan ju dock ha helt fel, detta är min uppfattning i detta träsk vi kallar grafikkort vad gäller 970 dock.

Peace out

/Dennis

Ta detta med en nypa salt då det bl a här på forat förkommer flera som har problem med CW även på detta kort, så tyvärr så sprack denna ASUS-dröm. Att hitta ett kort utan CW är inte lätt hur du än ser på detta, verkar mer vara turen än något annat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ta detta med en nypa salt då det bl a här på forat förkommer flera som har problem med CW även på detta kort, så tyvärr så sprack denna ASUS-dröm. Att hitta ett kort utan CW är inte lätt hur du än ser på detta, verkar mer vara turen än något annat.

För mig verkar det med CW vara rätt överdrivet. I cs:go får jag ett svagt whine när fps:en slår i 999, annars i vanligt spel 400-500fps så hör jag inget. Även i Icestorm 3dmark whinar det + 1 sekund i menyn när du stänger ner unengine heaven... annars knäpptyst... var också orolig när jag körde icestorm i början men har inte störts av cw en enda gång efter det.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ta detta med en nypa salt då det bl a här på forat förkommer flera som har problem med CW även på detta kort, så tyvärr så sprack denna ASUS-dröm. Att hitta ett kort utan CW är inte lätt hur du än ser på detta, verkar mer vara turen än något annat.

Skrev dock att jag kan ha fel då det bara är hur jag har uppfattat det och inte har prövat ett "irl" som sagt. Men jasså är det så? :/ Enda som håller mig tillbaka är väl allt snack om Coilwhine igentligen. Hade en chassifläkt som hade lite coilwhine, den fick inte sitta i burken länge kan jag ju säga. Är det såpass så det inte hörs över fläktarna så är det ju dock faktiskt ganska lungt, det får man väl acceptera tycker jag. Men man ska ju inte behöva höra världens coilwhine så fort man sänker chassi fläktarna o ska gå o lägga sig tycker jag Gissar på att det märks mindre på dom korten som inte är semi-passiva också?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Haft mitt MSI sedan launch nu och det har fungerat klockrent, inget coilwhine alls. Som sagt är det ett lotteri om man klarar sig eller inte, oavsett märke. Då MSI-kortet går kallast och har lägst ljudnivå är det ett självklart köp. Är det inte köpläge just nu, vänta tills någon butik kör en kampanj(tex komplett för 3195:-).

Jag hade då aldrig köpt EVGA även om 2.0-kylare är rätt bra, då dom skeppade första batchen med 1.0 som var helt värdelös rätt ut sagt.

Permalänk
Medlem

ASUS 970 Strix Helt underbar kort, knäpp tyst kan man säga utan att ljuga.
fläktarna står still när det inte används när den börjar på bli varm vid sepl så börjar fläktarna sakta sakta snurra men fortfarande så är kortet TYST. Grymt hantverk

inget cool whine för min del.

10/10 Rekomenderas.

Visa signatur

|CoolerMaster Silencio 550| Intel Skylake 6700k@4.0GHz |Corsair Cooling Hydro H80i GT |Asus Z170 PRO GAMING |Ripjaws 3000mhz ddr4 ]Asus Strix 970 gtx|Fractal Design Newton R2 800W |

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt MSI Gaming utbytt på grund av fläktproblem. Hoppas det nya kortet också har så lite coilwhine som mitt första där jag bara hörde lite coilwhine om fps var ca 3000 eller högre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har två Asus Trix-kort och jag inbillar mig inte att det nädvändigtvis är bättre kort än MSI:s variant (valde mellan de två semipassiva) men MSI:s kort är rejält mycket fulare, verkar ha större risk för coilwhine (har inte någon coilwhine överhuvudtaget på mina kort) och har 8+6-pins strömförsörjning vilket kanske har någon fördel men jag är glad att jag slipper två extra sladdar i chassit.