Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hogwarts
Registrerad
Maj 2014

Byta kanal 2.4GHz till 5GHz?

Har en fråga till er som jag verkligen behöver hjälp med!
Har listat ut vad som är fel på min router. Den slår ifrån hela tiden. Har provat att återställa den och uppgraderat programvaran. Men det hjälper inte. Så nu har jag en teori. Jag bor i en lägenhet med massa grannar. Dom har routrar som jag ser i det trådlösa fältet. Har 2.4GHz. Vill byta till 5GHZ, men vet inte om min bärbara dator klarar den kanalen. Om jag mäter mitt trådlösa på datorn så kommer jag upp i ca 30 Mbit/s. Om jag har kabel från väggen till datorn kommer jag upp i 97 Mbit/s (har 100) Men på mobilen kommer jag upp i 110 Mbit/s. Hur funkar det egentligen?

Min router har den nyaste hastigheten, AC. Så i teorin kan man komma upp i flera hundra Mbit/s. Men frågan är hur man byter kanal på routern? Den stänger ner sig hela tiden så jag får aldrig nån chans att göra det! Har skaffat appen Wi-Fi Analyzer, alla har 2.4GHz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Filipstad
Registrerad
Nov 2003

Exakt vad menar du med att din router "stänger ned sig" hela tiden? Vad är det för router?
BTW:Här kan du läsa på lite mer om det här med trådlöst nätverk http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2011

Men du försöker väl inte konfa routern via trådlöst va?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hogwarts
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av yttox:

Exakt vad menar du med att din router "stänger ned sig" hela tiden? Vad är det för router?
BTW:Här kan du läsa på lite mer om det här med trådlöst nätverk http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Internet hänger sig med jämna mellanrum. Står bara och laddar, men på dom trådlösa staplarna står det fortfarande ansluten. Borde stå begränsat. Routern heter Linksys EA6300. Tack för länken!

Skrivet av Åkan:

Men du försöker väl inte konfa routern via trådlöst va?

Jo det gjorde jag nog. Bara kabeln från väggen in till internet porten på routern. Skulle jag haft en kabel från LAN porten från routern till datorn också?