Permalänk
Medlem
Skrivet av B3rt:

Hjälp plz!
För ett par timmar sedan så fick min iCUE / H110i RGB PRO XT fnatt, jag låg på soffan och datorn stod i idle och helt plötsligt varvade fläktar och pump upp på 2500 rpm. nu får jag inte ner varvet hur jag än gör!
Har testat allt det vanliga så som omstart, ominstallation av iCUE osv.
Det kyler ju fint men låter som på en flygplats

Hur får jag ordning på detta??

/Daniel

Löste problemet efter mycket om och men!

Lösningen blev att ladda ner en äldre version av iCUE och genom mjukvaran uppdatera till senaste versionen och sedan göra en tvingad uppdatering av firmware i kylaren. Hoppas min psykbryts-eftermiddag kan hjälpa någon annan i framtiden

/Daniel

Visa signatur

CH: Fractal Design Define 7 | MB: ASUS PRIME Z390-P | CPU: i5 9600K @ 4.7GHz | Kylning: Corsair H100i RGB PRO XT | GPU: MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB VENTUS GP OC | RAM: Corsair VENGEANCE LPX 32GB (4x8) DDR4 CL19 3600MHz | PSU: Fractal Design Integra M 750W | SSD: WD Blue SN550 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Några dagar senare så är det väl dags att sammanfatta...

Problemen kom tillbaks inatt, precis som förut med fullvarv på pump och fläktar trots att burken var idle.
Utöver det så har iCUE inte gått felfritt mer än max 2-3 timmar i sträck sedan jag postade inlägget ovan.
Det som strular mest är RGB på pumphuvudet. tappar färgschema och hänger sig eller börjar blinka på typ 2-4 dioder i godtyckligt mönster och färg. Vad gäller RGB så startar iCUE om sig självt efter nån timme med fel så då blir det återställt.

När fläkt och pump skenar så räcker som sagt ingen omstart..

Jag har en kundkorg med ett chassie fullt av RGB samt 6 fläktar från samma tillverkare, tänkt åt ungarna.
Kommer jag ha samma bekymmer så är det ingen idé att jag handlar mer grejer.

Finns det någon lösning på detta eller är iCUE inte bättre? ligger felet hos mig?
Tacksam för all input..

/Daniel

Visa signatur

CH: Fractal Design Define 7 | MB: ASUS PRIME Z390-P | CPU: i5 9600K @ 4.7GHz | Kylning: Corsair H100i RGB PRO XT | GPU: MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB VENTUS GP OC | RAM: Corsair VENGEANCE LPX 32GB (4x8) DDR4 CL19 3600MHz | PSU: Fractal Design Integra M 750W | SSD: WD Blue SN550 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3rt:

Några dagar senare så är det väl dags att sammanfatta...

Problemen kom tillbaks inatt, precis som förut med fullvarv på pump och fläktar trots att burken var idle.
Utöver det så har iCUE inte gått felfritt mer än max 2-3 timmar i sträck sedan jag postade inlägget ovan.
Det som strular mest är RGB på pumphuvudet. tappar färgschema och hänger sig eller börjar blinka på typ 2-4 dioder i godtyckligt mönster och färg. Vad gäller RGB så startar iCUE om sig självt efter nån timme med fel så då blir det återställt.

När fläkt och pump skenar så räcker som sagt ingen omstart..

Jag har en kundkorg med ett chassie fullt av RGB samt 6 fläktar från samma tillverkare, tänkt åt ungarna.
Kommer jag ha samma bekymmer så är det ingen idé att jag handlar mer grejer.

Finns det någon lösning på detta eller är iCUE inte bättre? ligger felet hos mig?
Tacksam för all input..

/Daniel

Jag har en hel del Corsair produkter som styrs och övervakas med hjälp av iCUE, upplever inte alls dessa problem som du har.
Har du något övervakningsprogram du kör? Typ HWMonitor? De kan störa varandra och det finns en inställning i HWM som stänger av så bägge programmen inte läser samma saker. Annars är det inte rekommenderat att ominstallera iCUE utan att du istället gör en reparation istället. Var det länge sedan du ominstallerade Windows, har man inte gjort det på några år så kan det finnas en hel del i bakgrunden som kan bråka.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Okej, ja jag kör HWinfo64.
Burken är nybyggd i början av maj så det borde inte vara några bekymmer med OS.
Det skumma är att just RGB på cpu-kylaren dör oftast, tvåa är RGBn på tangentbordet (corsair k65) och i tredje läget så går fläktar och kylpump banans. Ibland ett av felen, ibland 2 eller alla fel.

Kan ju förvisso vara värt att avinstallera hwinfo och testa några dagar, vet att temp och övriga parametrar ligger på stabil nivå och kan låta det vara så ett tag.
Vad tror Du om den idén?

Visa signatur

CH: Fractal Design Define 7 | MB: ASUS PRIME Z390-P | CPU: i5 9600K @ 4.7GHz | Kylning: Corsair H100i RGB PRO XT | GPU: MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB VENTUS GP OC | RAM: Corsair VENGEANCE LPX 32GB (4x8) DDR4 CL19 3600MHz | PSU: Fractal Design Integra M 750W | SSD: WD Blue SN550 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3rt:

Okej, ja jag kör HWinfo64.
Burken är nybyggd i början av maj så det borde inte vara några bekymmer med OS.
Det skumma är att just RGB på cpu-kylaren dör oftast, tvåa är RGBn på tangentbordet (corsair k65) och i tredje läget så går fläktar och kylpump banans. Ibland ett av felen, ibland 2 eller alla fel.

Kan ju förvisso vara värt att avinstallera hwinfo och testa några dagar, vet att temp och övriga parametrar ligger på stabil nivå och kan låta det vara så ett tag.
Vad tror Du om den idén?

Annars stänger du bara av det som krävs i inställningarna i HWinfo64, har ej programmet själv så vet inte vad du skall leta efter men det är något med Corsair tror jag.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

5 timmar uptime efter att jag avinstallerade hwinfo (lika bra, inte alls nöjd med det ändå) och inga bekymmer med iCUE hittills!

Hatten av.

Visa signatur

CH: Fractal Design Define 7 | MB: ASUS PRIME Z390-P | CPU: i5 9600K @ 4.7GHz | Kylning: Corsair H100i RGB PRO XT | GPU: MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB VENTUS GP OC | RAM: Corsair VENGEANCE LPX 32GB (4x8) DDR4 CL19 3600MHz | PSU: Fractal Design Integra M 750W | SSD: WD Blue SN550 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

iCue krockar med Steam och deras USB-detection.
iCue crashar för vissa människor och Steam crashar för andra.

Speciellt med Hydro Platinum-kylare och ännu mer om du sitter på Z390 - men händer även utan dessa.
Första fläktporten på Commander Pro-kontrollern slutar funka emellanåt och kräver en Forced Firmware Update och en reboot. Vilket tyvärr är som att sätta ett plåster på en sprucken vägg - meningslöst för problemet återkommer rätt snart igen.

H115i-kylaren ballar ur och "startar om" var 10e minut alternativt nån gång per dag, väldigt intermittent mao.
Det som händer är att den tappar usb och ansluter igen, under dessa 4 skeunder så hör man USB-connect ljuden och pumpen rusar i full hastighet.

Även när iCue fungerar (de gånger den inte crashar) så tar den ofta upp ca 10% cpu-kraft pga deras implementering med en service som försöker läsa av hårdvaran i datorn. Dvs temp på CPU, GPU, fläkthastigheter m.m.

Dessa problem är vida omtalade i Corsairs egna forum men inget verkar hända.
Corsair pekar på Steam och Steam pekar på Corsair.

Fläktarna och Led-stripsen fungerar ju som dom ska över lag, men vad hjälper det när kontrollprogrammet verkar vara skrivet av dyslektiker.
Min 9700k känns lika seg som gamla i5-4690k-datorn pga detta.

H115i Platinum
Vengeance RGB Pro 3000Mhz 2x8gb
Commander Pro
Lighting Node Pro
K70 RGB MK.2
2x LL140 RGB

Jag har ominstallerat. Har medvetet INTE installerat nån annan HWinfo-liknande program. Jag har testat köra utan vissa av komponenterna (t.ex ryckt ut Commandern, m.m.). Har testat annan USBkabel och port till kylaren osv, olika versioner av iCue.
Problemen kvarstår och har gjort det i större eller mindre utsträckning i runt 2 år.

Svårt att känna nåt annat än... Fint sk*t man sitter med.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk

Har via Corsair under snart ett år bytt ut 4 av 6 LL120 fläktar, 1 Lighting Node Pro mot en Lighting Node Core samt en RGB-Hub tillhörande LL120 kitet jag köpte först.

Haft och har problem med att RGB belysningen i fläktarna börjar leva sitt eget liv med konstiga färger och LED-lampor som blinkar. Mitt problem uppstår när jag spelar och kör benchmarkprogram för GPU:n. När luften i chassit och GPU:n blir varm kommer problemen som ett brev på posten. Jag har som sagt var bytt ut i stort sett allt utom 2 av 6 fläktar eftersom problemet vandrar över till de gamla fläktarna så fort nya delar sätt in. När jag slutar belasta GPU:n och tempen går ner i chassit så går allt tillbaka till det förvalda färgschemat. Temperaturen har legat på strax under 50 grader i chassit när problemen verkar uppstå. Tempen på CPU:n ligger på runt 55-60 grader och GPU:n vid ”maxbelastning” (98%) runt 85 grader. Vid normalt spelande så hamnar GPU:n runt 60 grader.

Vet inte om det är dålig kvalitet på fläktarna eller om det är något annat som skapar problemen, men jag har även testat olika versioner av ICUE utan förbättring.

Corsair vet inte mycket utan hänvisar hela tiden till att byta ut del efter del, men det går si så där och det börjar bli lite frustrerande nu när jag har hållit på ett år utan förbättring.

Intel i9 9900K CPU
Asus Z-390A Prime moderkort
RTX 2080 Ti Strix White Edition
32GB Corsair Vengeance RGB Pro
H100i RGB Platinum kylare
6 X Corsair LL120 med Lighting Node Core
1 X BeQuiet 140mm

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

iCue krockar med Steam och deras USB-detection.
iCue crashar för vissa människor och Steam crashar för andra.

Speciellt med Hydro Platinum-kylare och ännu mer om du sitter på Z390 - men händer även utan dessa.
Första fläktporten på Commander Pro-kontrollern slutar funka emellanåt och kräver en Forced Firmware Update och en reboot. Vilket tyvärr är som att sätta ett plåster på en sprucken vägg - meningslöst för problemet återkommer rätt snart igen.

H115i-kylaren ballar ur och "startar om" var 10e minut alternativt nån gång per dag, väldigt intermittent mao.
Det som händer är att den tappar usb och ansluter igen, under dessa 4 skeunder så hör man USB-connect ljuden och pumpen rusar i full hastighet.

Även när iCue fungerar (de gånger den inte crashar) så tar den ofta upp ca 10% cpu-kraft pga deras implementering med en service som försöker läsa av hårdvaran i datorn. Dvs temp på CPU, GPU, fläkthastigheter m.m.

Dessa problem är vida omtalade i Corsairs egna forum men inget verkar hända.
Corsair pekar på Steam och Steam pekar på Corsair.

Fläktarna och Led-stripsen fungerar ju som dom ska över lag, men vad hjälper det när kontrollprogrammet verkar vara skrivet av dyslektiker.
Min 9700k känns lika seg som gamla i5-4690k-datorn pga detta.

H115i Platinum
Vengeance RGB Pro 3000Mhz 2x8gb
Commander Pro
Lighting Node Pro
K70 RGB MK.2
2x LL140 RGB

Jag har ominstallerat. Har medvetet INTE installerat nån annan HWinfo-liknande program. Jag har testat köra utan vissa av komponenterna (t.ex ryckt ut Commandern, m.m.). Har testat annan USBkabel och port till kylaren osv, olika versioner av iCue.
Problemen kvarstår och har gjort det i större eller mindre utsträckning i runt 2 år.

Svårt att känna nåt annat än... Fint sk*t man sitter med.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Har via Corsair under snart ett år bytt ut 4 av 6 LL120 fläktar, 1 Lighting Node Pro mot en Lighting Node Core samt en RGB-Hub tillhörande LL120 kitet jag köpte först.

Haft och har problem med att RGB belysningen i fläktarna börjar leva sitt eget liv med konstiga färger och LED-lampor som blinkar. Mitt problem uppstår när jag spelar och kör benchmarkprogram för GPU:n. När luften i chassit och GPU:n blir varm kommer problemen som ett brev på posten. Jag har som sagt var bytt ut i stort sett allt utom 2 av 6 fläktar eftersom problemet vandrar över till de gamla fläktarna så fort nya delar sätt in. När jag slutar belasta GPU:n och tempen går ner i chassit så går allt tillbaka till det förvalda färgschemat. Temperaturen har legat på strax under 50 grader i chassit när problemen verkar uppstå. Tempen på CPU:n ligger på runt 55-60 grader och GPU:n vid ”maxbelastning” (98%) runt 85 grader. Vid normalt spelande så hamnar GPU:n runt 60 grader.

Vet inte om det är dålig kvalitet på fläktarna eller om det är något annat som skapar problemen, men jag har även testat olika versioner av ICUE utan förbättring.

Corsair vet inte mycket utan hänvisar hela tiden till att byta ut del efter del, men det går si så där och det börjar bli lite frustrerande nu när jag har hållit på ett år utan förbättring.

Intel i9 9900K CPU
Asus Z-390A Prime moderkort
RTX 2080 Ti Strix White Edition
32GB Corsair Vengeance RGB Pro
H100i RGB Platinum kylare
6 X Corsair LL120 med Lighting Node Core
1 X BeQuiet 140mm

Taggar @Corsair Johan om han kan hjälpa er med era problem. Själv har jag kört iCUE sedan jag fick Beta-versionen av Johan och inte alls haft så mycket problem som ni har, visst har det kommit och gått en del buggar genom åren men de har blivit lösta. Visserligen har jag en äldre Z170-mammabräda som kanske fungerar bättre, vet att Corsairs första version av Riser cable inte alls fungerade med Z390 och de fick göra om den för det skulle fungera.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Har problem att det tar mycket cpu och kräver mycket värme. 5% och 6 grader ökar det när jag startar iCue.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har problem att det tar mycket cpu och kräver mycket värme. 5% och 6 grader ökar det när jag startar iCue.

Tempen har jag inte koll på men min 9900k drar ca 1-4% cpu usage bara för ICUE. Man kan inte låta bli att undra vad det är som måste dra så ofantliga mängder cpu.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Tempen har jag inte koll på men min 9900k drar ca 1-4% cpu usage bara för ICUE. Man kan inte låta bli att undra vad det är som måste dra så ofantliga mängder cpu.

Min ligger ganska konstant på 5.2% och CPU temp på 41, stänger jag av iCue sjunker den direkt till 35.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Märker skillnad i aktivitetshanteraren om jag har iCUE uppe som visar "Dashboard" så man kan se temperaturer och allehanda information att den ökar användandet av cpu och även gpu mot om jag bara har "Home" fönstret uppe. Men jag märker ingen skillnad på prestanda när jag spelar, så för min del spelar det ingen roll. Tror att om man har för avsikt att använda datorn till 100% på något sätt så kanske man märker prestandaskillnad men annars märker man inte av att iCUE jobbar i bakgrunden, mest psykologiskt i så fall bara för att man vet att det tar en viss procent av prestandan. Men detta är ju bara vad jag upplever och tror.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Märker skillnad i aktivitetshanteraren om jag har iCUE uppe som visar "Dashboard" så man kan se temperaturer och allehanda information att den ökar användandet av cpu och även gpu mot om jag bara har "Home" fönstret uppe. Men jag märker ingen skillnad på prestanda när jag spelar, så för min del spelar det ingen roll. Tror att om man har för avsikt att använda datorn till 100% på något sätt så kanske man märker prestandaskillnad men annars märker man inte av att iCUE jobbar i bakgrunden, mest psykologiskt i så fall bara för att man vet att det tar en viss procent av prestandan. Men detta är ju bara vad jag upplever och tror.

Fast jag skulle säga att 6 grader i högsta laget. Att det tar 5.2% spelar inte roll med nu idlar den i 41c istället för 35.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS