Fel på GTX 970 ? (kraftigt underklockad osv)

Permalänk
Medlem

Fel på GTX 970 ? (kraftigt underklockad osv)

Hej !

Har just köpt ett MSI GTX 970 och satt in i datorn och testat lite.
Kortet hittas av systemet och så, men verkar köras på extremt låga frekvenser.
Min core clock är på 540 MhZ, min memory clock på 3500 MhZ (vilket är väldigt mycket under vad det bör vara).
Shaders verkar vara avstängt och visar ingenting.
(Testat i flera program såsom MSI afterburner och CPU-Z, alla visar samma sak).

Någon som har någon ide' vad det är frågan om här ?

Är kortet trasigt, eller har jag kopplat in det fel ?
Till kortet finns ett 8 pins och en 6 pins uttag. Det medföljde en adapter från 6 pin till 8 pin.
Jag till mitt nätagg hittade jag två 6 pin kontakter, som jag kopplade in, varav den ena med adaptern.

Edit : Körde programmet TechPowerUp GPU-Z 0.7.0 nu och där påstås att GPU clock är 1114MhZ vilket är som det borde vara. Memory clock är dock inte i närheten av de 7000MhZ som det tydligen ska vara.
Shaders är också angivet till 0 i detta program.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner?
Kortet klockar ner sig i vila, belastar du det på något sätt?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hej !

Har just köpt ett MSI GTX 970 och satt in i datorn och testat lite.
Kortet hittas av systemet och så, men verkar köras på extremt låga frekvenser.
Min core clock är på 540 MhZ, min memory clock på 3500 MhZ (vilket är väldigt mycket under vad det bör vara).
Shaders verkar vara avstängt och visar ingenting.
(Testat i flera program såsom MSI afterburner och CPU-Z, alla visar samma sak).

Någon som har någon ide' vad det är frågan om här ?

Är kortet trasigt, eller har jag kopplat in det fel ?
Till kortet finns ett 8 pins och en 6 pins uttag. Det medföljde en adapter från 6 pin till 8 pin.
Jag till mitt nätagg hittade jag två 6 pin kontakter, som jag kopplade in, varav den ena med adaptern.

Edit : Körde programmet TechPowerUp GPU-Z 0.7.0 nu och där påstås att GPU clock är 1114MhZ vilket är som det borde vara. Memory clock är dock inte i närheten av de 7000MhZ som det tydligen ska vara.
Shaders är också angivet till 0 i detta program.

Minnet är DDR = Double Data Rate. 3500*2=7000.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har du installerat drivrutiner?
Kortet klockar ner sig i vila, belastar du det på något sätt?

Ja, drivrutiner är installerade.
Jag kör lite olika testprogram, men överallt verkar antalet shaders anges till 0 med 0 i clock.
Sedan verkar det lite mysko att en del program anger Core clock till 540 MhZ, samtidigt som andra som TechPowerUp GPU-Z som mäter den faktiska frekvensen som GPU kör med för tillfälligt, till rätt siffra (runt 1300MhZ)

Skrivet av era909:

Minnet är DDR = Double Data Rate. 3500*2=7000.

Ah, ok, så då är väl det förklaringen till minnesfrekvensen iallafall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till ditt resultat. Om något verkligen är fel så kommer du inte att kunna köra det eller så får du för låg score.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ja sen finns det nyare versioner av GPU-Z. Använd den nyaste (GPU-Z v0.8.0) för att om möjligt få korrekt information.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja sen finns det nyare versioner av GPU-Z. Använd den nyaste (GPU-Z v0.8.0) för att om möjligt få korrekt information.

Tack för det tipset. I den nyaste versionen visas att det är 1664 unified shaders och inte 0...
Körde också furmark testet i 15 minuter. Allt verkar stabilt och både core clock och memory clock verkar vara som de ska där.

Sedan har jag lite svårt att jämföra resultat mot andra system, eftersom jag kör med en oklockad i5 2500K på 3.3 GhZ.
Det verkar flaska en del. Har hittills inte kunnat klocka upp processorn, eftersom jag inte kunnat komma in i bios pga något strul med att knapparna inte reagerar.

Ska testa 3D mark fire strike och se vad jag får.

Edit : Kunde köra fire strike utan problem. Fick 8800 i score. Dock antar jag att jag flaskas rätt mycket av min oklockade i5:a på 3.3 GhZ.
Har kollat runt lite och min score verkar rimlig. Folk verkar få runt 10500 med samma kort fast med bättre processorer och/eller överklock.

Då antar jag att allt är i sin ordning med mitt kort. Tack för hjälpen alla !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ja den sammanlagda scoren i 3DMark beor på både grafikkort och processor. Graphics score beror dock enbart på grafikkortet förusatt att processorn fungerar normalt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Tack för det tipset. I den nyaste versionen visas att det är 1664 unified shaders och inte 0...
Körde också furmark testet i 15 minuter. Allt verkar stabilt och både core clock och memory clock verkar vara som de ska där.

Sedan har jag lite svårt att jämföra resultat mot andra system, eftersom jag kör med en oklockad i5 2500K på 3.3 GhZ.
Det verkar flaska en del. Har hittills inte kunnat klocka upp processorn, eftersom jag inte kunnat komma in i bios pga något strul med att knapparna inte reagerar.

Ska testa 3D mark fire strike och se vad jag får.

Edit : Kunde köra fire strike utan problem. Fick 8800 i score. Dock antar jag att jag flaskas rätt mycket av min oklockade i5:a på 3.3 GhZ.
Har kollat runt lite och min score verkar rimlig. Folk verkar få runt 10500 med samma kort fast med bättre processorer och/eller överklock.

Då antar jag att allt är i sin ordning med mitt kort. Tack för hjälpen alla !

Vad fick du i graphics score? 8800 låter väldigt lågt.

Permalänk
Avstängd

Kör inte furmark.
Ladda hem gpu-z, starta det, sen kör du en vända 3dmark eller unigine valley eller vad som..
Efteråt går du in i gpu-z, klickar på SENSORS, där kan du se alla intressanta saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoqi:

Vad fick du i graphics score? 8800 låter väldigt lågt.

Fick 11600 i Graphics score (Win 7 64 bit, 8GB minne, drivrutin 344.60).
Har sett att andra med samma kort och ungefär samma system fått ca 12000. Så jag ligger något under, men med tanke på att datorn har några år på nacken så finns säkert en bra förklaring till detta. Det är ändå inte så mycket lägre att jag misstänker något fel på kortet.

Min Physics score var dock väldigt låg i förhållande till vad jag sett att andra har fått. Fick bara 6150.
Vad är det främst som påverkar denna score ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Fick 11600 i Graphics score (Win 7 64 bit, 8GB minne, drivrutin 344.60).
Har sett att andra med samma kort och ungefär samma system fått ca 12000. Så jag ligger något under, men med tanke på att datorn har några år på nacken så finns säkert en bra förklaring till detta. Det är ändå inte så mycket lägre att jag misstänker något fel på kortet.

Min Physics score var dock väldigt låg i förhållande till vad jag sett att andra har fått. Fick bara 6150.
Vad är det främst som påverkar denna score ?

11600 i Graphics score är ett bra resultat. http://www.sweclockers.com/recension/19516-msi-geforce-gtx-97...

Hur mycket physics score du får beror på vad du har för CPU. Kan vara så att ditt grafikkort flaskas pga en svag CPU i vissa spel som är processorkrävande.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

11600 i Graphics score är ett bra resultat. http://www.sweclockers.com/recension/19516-msi-geforce-gtx-97...

Hur mycket physics score du får beror på vad du har för CPU. Kan vara så att ditt grafikkort flaskas pga en svag CPU i vissa spel som är processorkrävande.

Aha, låter bra !
Jag klockade upp min processor (i5 2500K) till 4.5 GhZ. Underligt nog gav det inte så stor effekt för totalscoren som bara gick upp med ca 500 till runt 9300. Har sett liknande system med ca 1000 poäng mer. Jag antar att det är något i min åldrande dator som flaskar på något sätt. Men det är inte hela världen, grafikkortet verkar funka som det ska.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Aha, låter bra !
Jag klockade upp min processor (i5 2500K) till 4.5 GhZ. Underligt nog gav det inte så stor effekt för totalscoren som bara gick upp med ca 500 till runt 9300. Har sett liknande system med ca 1000 poäng mer. Jag antar att det är något i min åldrande dator som flaskar på något sätt. Men det är inte hela världen, grafikkortet verkar funka som det ska.

Men Physics Score borde gått upp en del iaf efter överklockning? Du kan länka ett 3DMark Fire Strike resultat här om du vill, så kan man får man lite mer info. Men huvudsaken är ju att du är nöjd med prestandan i spel osv, och det verkar du vara ändå eller? Så ingen mening kanske att gräva ned sig allt för mycket i ett problem som inte är något "riktigt problem"

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

11600 i Graphics score är ett bra resultat. http://www.sweclockers.com/recension/19516-msi-geforce-gtx-97...

Hur mycket physics score du får beror på vad du har för CPU. Kan vara så att ditt grafikkort flaskas pga en svag CPU i vissa spel som är processorkrävande.

Tack, letade själv efter en tabell för att jämföra poäng, då kan man känna sig nöjd med 11757 grafikpoäng med mitt G1 970 i stock.