Hur minskar man strålningen när man använder ett bluetooth headset, går de att minska?

Permalänk
Medlem

Det enda som radiostrålning gör med kroppen är en marginell och rejält utspridd uppvärmning - Radiovågor har alldeles för lång våglängd för att göra något annat. Farliga våglängder är såna som är tillräckligt korta och energirika för att kunna putta ut elektroner ur enskilda atomer (joniserande strålning) - Detta innefattar allt som svänger snabbare än det synliga ljuset, t.ex. UVA, UVB och röntgenstrålning.

Sen är dessutom effekten riktigt låg: Sändareffekten i konsumentenheter är typiskt kring 0.1-1 W - Jämför detta med solljus som har ca 1000 W/m^2 och ändå är helt ofarligt om man bara filtrerar bort UV-strålningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Sen är dessutom effekten riktigt låg: Sändareffekten i konsumentenheter är typiskt kring 0.1-1 W - Jämför detta med solljus som har ca 1000 W/m^2 och ändå är helt ofarligt om man bara filtrerar bort UV-strålningen.

Eller om man bor nära en stark radiosändare, t.ex: http://en.wikipedia.org/wiki/WLW#.22The_Nation.27s_Station.22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eller om man bor nära en stark radiosändare, t.ex: http://en.wikipedia.org/wiki/WLW#.22The_Nation.27s_Station.22

Hehe, okej. Om vi räknar på en sån kopiöst stark radiosändare som om den vore en punktkälla (i själva verket strålar de mer i sidled än på höjden):

50 kW/(4πr²) = 1 kW/m² => r = 2 m.

Så en radiosändare som täcker nästan hela USA har samma effektdensitet som vanligt solljus i snitt två meter från masten. Detta skulle jag inte rekommendera eftersom människan kanske inte känner uppvärmningen på samma sätt som vanligt solljus, men även om vi antar en säkerhetsfaktor på 100 gånger blir säkerhetsavståndet bara 20 meter pga inverse square law.

Permalänk

Kan säga att jag blev opererad p.g.a WIFI.
Jag hade alltid min laptop på magen och kollade på South Park i 2 veckor. Efter det hade jag jädrans ont i magen. Stack till sjukan och fick operera bort min fina blindtarm. Så jo, strålning är skadligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Kan säga att jag blev opererad p.g.a WIFI.
Jag hade alltid min laptop på magen och kollade på South Park i 2 veckor. Efter det hade jag jädrans ont i magen. Stack till sjukan och fick operera bort min fina blindtarm. Så jo, strålning är skadligt.

Var det forskning som påvisade att det var just WIFI som orsakade din inflamerade blindtarm? För det skulle kunna vara det faktum att du låg ned i två veckor med något tryckandes mot tarmsystemet under långa perioder.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Kan säga att jag blev opererad p.g.a WIFI.
Jag hade alltid min laptop på magen och kollade på South Park i 2 veckor. Efter det hade jag jädrans ont i magen. Stack till sjukan och fick operera bort min fina blindtarm. Så jo, strålning är skadligt.

Haha. Jag vet inte om du var seriös, men din blindtarmsoperation hade ingenting med WiFi att göra. Jag skar mig i fingret iförrgår, var det också pga WiFi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Kan säga att jag blev opererad p.g.a WIFI.
Jag hade alltid min laptop på magen och kollade på South Park i 2 veckor. Efter det hade jag jädrans ont i magen. Stack till sjukan och fick operera bort min fina blindtarm. Så jo, strålning är skadligt.

Att det i sådana fall endast skadat blindtarmen ser jag som högst otroligt. Om det hade varit en skada uppkommen av strålning hade omkringliggande organ också skadats. Sedan ska du veta att bärbara datorers antenner sitter i kanten på skärmen, inte i botten. Därför är det mer troligt att du skulle blivit blind av strålningen när du tittat direkt på strålningskällan, än att den letat sig nedåt(!), förbi hud, vävnad och muskler, och endast skadat din blindtarm.

Blindtarmsinflammation är något jag själv också fått uppleva, och operera bort. Det är en av de vanligaste åkommor som kräver operation, och det är livshotande om det inte behandlas, men det beror inte på strålning.

Tro mig, om det hade gjort det hade din läkare velat publicera sitt fynd, för det har då inte hänt tidigare.

Menar inte att vara otrevlig, men jag är så gudomligt less på folk som tror att tekniken är så farlig, och ser till att utvecklingen saktas ned eller helt enkelt stannar.

Ge mig ett utlåtande från din läkare som bekräftar ditt påstående så kommer jag be om ursäkt varje vecka i resten av mitt/ditt liv.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av CynXen:

Var det forskning som påvisade att det var just WIFI som orsakade din inflamerade blindtarm? För det skulle kunna vara det faktum att du låg ned i två veckor med något tryckandes mot tarmsystemet under långa perioder.

Skrivet av dagbro:

Haha. Jag vet inte om du var seriös, men din blindtarmsoperation hade ingenting med WiFi att göra. Jag skar mig i fingret iförrgår, var det också pga WiFi?

Skrivet av Deathdancer:

Att det i sådana fall endast skadat blindtarmen ser jag som högst otroligt. Om det hade varit en skada uppkommen av strålning hade omkringliggande organ också skadats. Sedan ska du veta att bärbara datorers antenner sitter i kanten på skärmen, inte i botten. Därför är det mer troligt att du skulle blivit blind av strålningen när du tittat direkt på strålningskällan, än att den letat sig nedåt(!), förbi hud, vävnad och muskler, och endast skadat din blindtarm.

Blindtarmsinflammation är något jag själv också fått uppleva, och operera bort. Det är en av de vanligaste åkommor som kräver operation, och det är livshotande om det inte behandlas, men det beror inte på strålning.

Tro mig, om det hade gjort det hade din läkare velat publicera sitt fynd, för det har då inte hänt tidigare.

Menar inte att vara otrevlig, men jag är så gudomligt less på folk som tror att tekniken är så farlig, och ser till att utvecklingen saktas ned eller helt enkelt stannar.

Ge mig ett utlåtande från din läkare som bekräftar ditt påstående så kommer jag be om ursäkt varje vecka i resten av mitt/ditt liv.

Vet ej om det bara är jag som är oerhört känslig mot strålning. Men kan jag märkte att jag fick mindre ont när jag hade ethernet kabeln i satt istället för WIFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Vet ej om det bara är jag som är oerhört känslig mot strålning. Men kan jag märkte att jag fick mindre ont när jag hade ethernet kabeln i satt istället för WIFI.

Underskatta aldrig kraften av placebo...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melinho2895:

Kan säga att jag blev opererad p.g.a WIFI.
Jag hade alltid min laptop på magen och kollade på South Park i 2 veckor. Efter det hade jag jädrans ont i magen. Stack till sjukan och fick operera bort min fina blindtarm. Så jo, strålning är skadligt.

HAHAHAH!!!!!!!
Till ditt andra inlägg, rätt säker på att du inbillar dig.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Underskatta aldrig kraften av placebo...

Haha

Permalänk
Skrivet av iXam:

On topic : Se till att ha sändare headset och mobiltelefonen så nära varandra som möjligt så att headsettet sänder på så låg nivå som möjligt.

Och använd BT 4.0 standarden som kan kommunicera med mycket "svag" signal när de parkopplade enheterna är fysiskt nära varandra.

Permalänk
Rekordmedlem

En bra början men det ger för låg skyddsklass, det enda som duger är Faraday overaller, speciellt om man ska vara i närheten av musikmodulerade Teslaspolar, blåtandsheadset är för småbarn men skyddskläderna funkar för det också.
Kläderna gör mannen

Tagit bort citat
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bert1l:

Jag hade wifi men jag tog faktiskt bort de pga stråling, jag är lite hypokondriker

Bluetooth och WiFi strålning är ofarlig i de doser som konsument produkter utstrålar. Det finns utrustning för industriellt bruk som kan ge skada om man arbetar med det 8 timmar om dagen.

Strålning ifrån solen är mycket farligare, men även den är mycket svag p.g.a vår atmosfär.

Om du mår dåligt av den här typen av oro så rekommenderar jag att du läser på lite om hur tekniken fungerar samt pratar med en yrkesperson, t.ex psykolog för dina besvär och kanske även med en person ifrån strålskyddsmyndigheten.
Men jag kan förstå din oro, det är en oroväckande tanke vet att man bli konstant bombaderad av strålning i olika former. Men det är en del av ens livscykel, kroppen själv när den utför sina funktioner utstöter strålning. Speciellt vid nedbrytning av mat och dryck. Det är typen av strålning du ska oroa dig för, men som tur har vi i sverige inte haft en strålnings relaterad olycka på många år, senaste som var måttligt farlig var väl Tjernobylolyckan om jag inte missminner mig, då menar jag för direkt utsättning för strålning inte för potentiell risk för att utsättas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får själv alltid smärta i benen och svettningar när jag använder wifi. Jag använder bara wifi när jag placerar laptopen framför motionscykeln och streamar film medan jag motionernar. Tydliga bevis på wifins skadliga verkan.

Skrivet av Yorgo_:

Tänk på att dagens mobiltelefoner etc, blir bara "bättre" då de blir snabbare rent generellt, även nätverket. Detta lär säkert medföra högre strålning men det är ju ingenting som mobil- datortillverkare vill vara sina kunder för.

För att klara av den ökade datamängden och ökande antal mobiler i bruk så minskas cellstorleken hela tiden. Med mindre avstånd till basstationen kan man använda mindre sändstyrka och mobilerna stör inte mobiler i andra celler like lätt. Det leder till bättre batteritid och mindre strålning.

Tagit bort meme
Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag får själv alltid smärta i benen och svettningar när jag använder wifi. Jag använder bara wifi när jag placerar laptopen framför motionscykeln och streamar film medan jag motionernar. Tydliga bevis på wifins skadliga verkan.

Kan du länka till dessa bevis?
För när man söker igenom tusentals med vetenskapliga artiklar finns ENBART bevis på motsatsen.
Eller där det inte kan bevisas åt ena eller andra hållet.

Skrivet av Yorgo_:

Syrran min är väldigt insatt.
Hennes bästa lösning är denna.
http://scandinavianaires.se/?doing_wp_cron=1415775713.6618208...

Dyr, dock väldigt effektiv.

Nej, den är inte effektiv.
Den gör absolut ingenting.
Det är ren placebo precis som magnetarmband, magiska stenar eller vad som helst.
Det är rent lurendrejeri.

Om den skyddar mot strålning öht så skulle enheten sluta fungera!

Se den här videon och lär er om placebo: https://www.youtube.com/watch?v=O2hO4_UEe-4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Kan du länka till dessa bevis?
För när man söker igenom tusentals med vetenskapliga artiklar finns ENBART bevis på motsatsen.
Eller där det inte kan bevisas åt ena eller andra hållet.

Hur lyckas du tolka det som något annat än ett skämt?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Hur lyckas du tolka det som något annat än ett skämt?

Haha, därför att den typen av argument är mycket vanliga.
En stöter på dom titt som tätt när dessa frågor kommer upp och diskuteras.

Skönt att höra att det bara var ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Haha, därför att den typen av argument är mycket vanliga.
En stöter på dom titt som tätt när dessa frågor kommer upp och diskuteras.

Skönt att höra att det bara var ett skämt.

Jo det är sant men om vi säger såhär, var han seriös med inlägget så är hans analyseringsförmåga ett skämt

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av betan:

Om den nu tar bort strålningen från mobilen, hur fungerar bluetooth och mobilnätet?

Mycket dåligt, det är därför man måste kapsla in användaren i en Faradays bur i stället för att kapsla in radiodelarna, typ den fina dräkten i videon jag länkade innan, den har ju åtminstone en verklig och vetenskapligt förklarbar funktion, alternativet är kanske en klassisk rustning men de är betydligt otympligare även om de kanske är mer moderiktiga (eller inte ? )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ynkrygg:

Ironin i att dom har en hemsida är mördande, men här har du gelikar; http://www.feb.nu/

Den där ironin.. Dödsfarligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mycket dåligt, det är därför man måste kapsla in användaren i en Faradays bur i stället för att kapsla in radiodelarna, typ den fina dräkten i videon jag länkade innan, den har ju åtminstone en verklig och vetenskapligt förklarbar funktion, alternativet är kanske en klassisk rustning men de är betydligt otympligare även om de kanske är mer moderiktiga (eller inte ? )

Pefekt med rustning, cosplay every day!

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Ganska underbart att ingen nämnt jord strålning samt strålning ifrån byggnader.

El i all ära, men strålning är långt mer än vad man oftast tror.
Du bör seriöst fundera på nått mer allvarligt än sketna BT.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär. Då har storsläggan varit framme och röjt upp i detta näste av dryga inlägg, off-topic, oneliners, smygreklam. Ingen användare nämnd, ingen användare glömd.

Behöver jag säga att vi från och med nu håller oss i skinnet?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eller så är man lite insatt och förstår vad som WHO skriver faktiskt betyder?

Och jag säger ingenting om huruvida denna radio- och mikrovågs-strålning är farlig eller inte, det jag säger är att det finns inga som helst vetenskapliga tecken på att det är farligt.
Det finns ingen vetenskaplighet öht som pekar på att det skulle kunna vara farligt.

WHOs klassificering säger "possibly" och kan inte säga någonting annat eftersom det inte gått tillräckligt lång tid.

Det kanske är farligt, det kanske är ofarligt. Jag säger ingenting i den frågan.
Är man orolig så rekommenderar jag en att använda sladdburna saker.

Men vetenskapligt så finns det inga tecken på att det skulle vara farligt.
Lite fler exempel:
http://www.vof.se/blogg/miljonamnden-i-moraorsa-arets-forvill...
http://www.vof.se/folkvett/ar-2005/nr-1/obestyrkt-om-farorna-...
http://www.vof.se/folkvett/ar-2010/nr-2/vad-vet-vi-idag-om-el...
http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/halsoskydd-oc...
http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/elektromagnetiskaf...
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Om-myndigheten/Aktuel...
http://www.svt.se/nyheter/sverige/mobilstralning-ger-inte-can...

OBS! Strålskyddsstiftelsen är en anti-vetenskaplig organisation utan någon som helst vetenskaplig trovärdighet utan har gång på gång visat att man inte förstår sig på vetenskap öht.
EJ att förväxla med Statens strålskyddsinstitut.

tl;dr

Om det är så lätt att vara insatt måste alla vara genier här.

Det är fortfarande lika konstigt att hävda att det är ofarligt som att det är farligt då vetenskapen som sagt inte räcker till.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

tl;dr

Om det är så lätt att vara insatt måste alla vara genier här.

Det är fortfarande lika konstigt att hävda att det är ofarligt som att det är farligt då vetenskapen som sagt inte räcker till.

Faktum är att vi har en jäkligt bra modell för hur ljus och (mer generellt) EM-strålning beter sig, som ganska tydligt förutsäger att ingenting rimligtvis ska kunna hända. Men hela vetenskapen bygger på att ingenting någonsin är helt säkert, vilket ställer till det för "vanligt folk" som läser ett utlåtande som "inga kopplingar hittades" på ett lite annat sätt än en forskare gör.

Nu när det dock finns tusentals studier i ämnet som alla säger detsamma drar åtminstone JAG slutsatsen att det är tillräckligt säkert.

Permalänk

Ser att några nämner uppvärmning av vävnader här. Det går att mäta viss uppvärmning av vävnad från strålning av mobiltelefoner (exempelvis), men vi pratar om 0,0x grader, inget som är kännbart. Däremot blir man varm av att prata i telefonen, men det beror på att du har förstärkare i den, en för sändaren, en för mottagaren, en för högtalare, en för micen. Sedan har du processorer i den, baseband, signalprocessor och applikationsprocessorn samarbetar vid ett samtal. Och sen tillkommer power management IC som fungerar som ett nätagg i telefonen som ska ge rätt och konstant spänning till alla komponenter (ytterst få komponenter jobbar med 3,7v som batteriet ger ut).
Alla dessa komponenter blir varma, och även batteriet blir det av effektuttaget.

Och vi får inte glömma att en smartphone även har WiFi, GPS, BT, NFC etc som har en eller flera förstärkare var, och även processorer (vissa delas av flera, ex WiFi och BT).

Så undrar om de 0,05 graderna temperaturökning på huden uppfattas lika mycket som den 40 grader (3 grader, eller 60 gånger, så) varma telefonen.

Angående BT så är strålningsläckaget från en micro större än strålningen från BT. Uteffekten är så låg att radiovågorna når inte ens fram till skelettet i skallen när du har headsetet på dig.

Vill man skydda sig från strålning så är det en idé att flytta in i en blybunker. Konsekvensen är väl att man dör av blyförgiftning, men inte ens gammastrålning kommer igenom.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte kramar en radarantenn eller kraftig radiosändare (du utsätts direkt för starka magnetfält, ibland starka nog att döda, men du är säker inom några meters avstånd även från dessa) så är det snarare sånt som radon osv du bör oroa dig för. BT använder upp till 2.5mW sändareffekt och allt annat elektriskt läcker också ut strålning eller inducerar mer genom magnetfält som är mycket starkare. Om man är orolig för att vävnad kan värmas upp bör man inte heller krama sin käraste som utsöndrar värmestrålning. RF-strålning finns överallt, stänger du in dig i ett bergrum så ökar bakgrundstrålningen och radonexponeringen. Mängder med mikrovågor och liknande kommer från rymden. Sånt (prylar/maskiner) som inte har med RF att göra kommer avge en del RF i alla fall och troligen en hel del IR i många fall, men även vanliga magnetfält som kan inducera strömmar. Enda anledningen man har att noja över det är om man behöver bygga något störfritt som exempelvis skyddat mot solvindar eller störningar i elnätet, eller något som ska vara avlyssningsfritt. Har du fobier bör du arbeta med dessa istället.

Det är inte någon strålkniv (de använder gammastrålning eller röntgen koncentrerat på ett litet område) du har på örat och det finns nog ingen anledning att tro att det skulle vara värre än att ha vanliga hörlurar/headset på sladd.

När det gäller hur samhället ser på det hela så finns det en försiktighetsprincip, och det är nog nödvändigt när det gäller sådana som utsätter sig för röntgenstrålning osv, men vanligt folk utsätts inte för starka strålkällor oavsett typ av strålning och som vanligt är det en ackumulerad dos man eventuellt behöver hålla koll på. Även om man i de tidiga åren kunde få direkta brännskador av röntgen. Sen är det ju främst joniserande strålning man ska vara försiktig med. Sen CRT:n försvann utsätts du knappast för mycket joniserande strålning från elektronik. Det farliga med elektronik och andra el-installationer och prylar är egentligen alla gifter (exempelvis tungmetaller och kemikalier) de läcker ut när de inte återvinns korrekt och antingen utsätter människor för direkt eller läcker ut i vatten ut till marker och vattendrag från deponier som inte sköter sig. När det gäller den här delen av världen så var sådana risker större förr när folk jobbade i de gamla industrierna som använde smutsiga bränslen och råvaror och kastade restprodukterna på en hög utanför fabriken eller dumpa kemikalierester direkt i vattendragen folk bodde kring.

Wifi är för övrigt inte värre än vanlig GSM/3G/LTE, utan förmodligen bättre när det fungerar bra. Gränsvärden är lägre än för mobiltelefonernas mobilnät. Så det känns bara dumt att undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Faktum är att vi har en jäkligt bra modell för hur ljus och (mer generellt) EM-strålning beter sig, som ganska tydligt förutsäger att ingenting rimligtvis ska kunna hända. Men hela vetenskapen bygger på att ingenting någonsin är helt säkert, vilket ställer till det för "vanligt folk" som läser ett utlåtande som "inga kopplingar hittades" på ett lite annat sätt än en forskare gör.

Nu när det dock finns tusentals studier i ämnet som alla säger detsamma drar åtminstone JAG slutsatsen att det är tillräckligt säkert.

Det finns ju helt klart miljoner studier för att stödja vilken åsikt man än har bara man nämner antalet eller länkar till åtminstone några som låter som att de stödjer ens ståndpunk. Som någon annan sa är det den ackumulerade effekten av allt man utsätts för som det bör hållas koll på. Det är redan någonting man tar hänsyn till när exempelvis gränsvärden sätts. Och man får självklart tycka vad man vill och bilda sig en egen uppfattning. Men som vi var överens om är grunden i forskning och vetenskap att ingenting är helt säkert varför en helt svartvit debatt är fel i de flesta fall.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnewman:

Ser att några nämner uppvärmning av vävnader här. Det går att mäta viss uppvärmning av vävnad från strålning av mobiltelefoner (exempelvis), men vi pratar om 0,0x grader, inget som är kännbart. Däremot blir man varm av att prata i telefonen, men det beror på att du har förstärkare i den, en för sändaren, en för mottagaren, en för högtalare, en för micen. Sedan har du processorer i den, baseband, signalprocessor och applikationsprocessorn samarbetar vid ett samtal. Och sen tillkommer power management IC som fungerar som ett nätagg i telefonen som ska ge rätt och konstant spänning till alla komponenter (ytterst få komponenter jobbar med 3,7v som batteriet ger ut).
Alla dessa komponenter blir varma, och även batteriet blir det av effektuttaget.

Och vi får inte glömma att en smartphone även har WiFi, GPS, BT, NFC etc som har en eller flera förstärkare var, och även processorer (vissa delas av flera, ex WiFi och BT).

Så undrar om de 0,05 graderna temperaturökning på huden uppfattas lika mycket som den 40 grader (3 grader, eller 60 gånger, så) varma telefonen.

Angående BT så är strålningsläckaget från en micro större än strålningen från BT. Uteffekten är så låg att radiovågorna når inte ens fram till skelettet i skallen när du har headsetet på dig.

Vill man skydda sig från strålning så är det en idé att flytta in i en blybunker. Konsekvensen är väl att man dör av blyförgiftning, men inte ens gammastrålning kommer igenom.

Min klasskamrat räknade på detta för några år sedan och då blev resultatet några hela grader. Låter inte så mycket men det är ju skillnaden mellan feber och inte feber, svårt att sätta siffran i relation till någonting. Jag menar inte att det behöver innebära döden utan att 0,3 grader är lite när man mäter luftens temperatur men mycket när man studerar bakterier exempelvis. Vad det innebär för fara låter jag vara osagt.

Visa signatur

Whales are nice!