Asus RT-AC66U presterade grymt bra, men har börjat tappa den trådlösa anslutningen

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC66U presterade grymt bra, men har börjat tappa den trådlösa anslutningen

Hej!
Jag bytte för ett tag sen till en Asus RT-AC66U och är grymt nöjd. Allting har fungerat fint i 3-4 månader tills i veckan då det trådlösa har börjat ge vika under vissa tidsperioder medans ethernet anslutningen funkar normalt.

Rätt som det är så kommer jag inte ut på internet på det trådlösa utan det står "Endast lokalt".
Jag har testat följande:
Startat om routern.
Uppdaterat firmware.

Värt att lägga till är väl att jag också har en accesspunkt men det har jag haft i ca 2 månader och har bara förbättrat min wifi anslutning.

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att du har routern så att den får fritt luftflöde och att den inte står i absolut närhet av annan varm elektronik. Överhettning kan skapa den typ av problem som du beskriver och framförallt med Asus som har kända problem med just detta, googla på "Asus router overheating" så får du fram lite trådar om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Kontrollera så att du har routern så att den får fritt luftflöde och att den inte står i absolut närhet av annan varm elektronik. Överhettning kan skapa den typ av problem som du beskriver och framförallt med Asus som har kända problem med just detta, googla på "Asus router overheating" så får du fram lite trådar om detta.

Tveksamt om det är pga det då den funkat fint på samma ställe i 4 månader och att vi även går till kallare tider.

Har fortfarande inte löst fenomenet. Börjar vekligen störa mig i hemmet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej detta är verkligen oerhört irriterande, finns det ingen som har något förslag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Tveksamt om det är pga det då den funkat fint på samma ställe i 4 månader och att vi även går till kallare tider.

Har fortfarande inte löst fenomenet. Börjar vekligen störa mig i hemmet

Skickades från m.sweclockers.com

Att det börjar bli kallare utomhus betyder ju dock inte så mycket i ett land som Sverige, där inomhustempen hos dom flesta ofta går upp under vinterhalvåret pga element och liknande.
Men om du inte ens är intresserad av att göra ett test när du får ett förslag, varför förväntar du dig då att folk ska komma och försöka hjälpa dig?

Annars får du la testa att wipea NVRAM och se om det finns någon firmware att uppgradera till.

Permalänk
Skrivet av critaL:

Hej!
Jag bytte för ett tag sen till en Asus RT-AC66U och är grymt nöjd. Allting har fungerat fint i 3-4 månader tills i veckan då det trådlösa har börjat ge vika under vissa tidsperioder medans ethernet anslutningen funkar normalt.

Rätt som det är så kommer jag inte ut på internet på det trådlösa utan det står "Endast lokalt".
Jag har testat följande:
Startat om routern.
Uppdaterat firmware.

Värt att lägga till är väl att jag också har en accesspunkt men det har jag haft i ca 2 månader och har bara förbättrat min wifi anslutning.

Väldigt tacksam för hjälp!

Har samma problem som dig fast jag har bryggat ett av Comhems Compalmodem till min Asus RT-AC87U istället. Allt fungerade super i början och nu efter ca 2 månader så tycker jag att trådlösa biten har tappat otroligt i hastighet. I början kunde jag ansluta till 5Ghz nätet och köra med det i hela lägenheten utan problem. Nu har jag otroligt dålig hastighet trots att jag i stort sett sitter mad "paddan" intill routern. Måste oftast lägga mig på 2.4Ghz nätet istället för att inte tappa kontakten.

Har startat om routern utan förbättring. Har Comhems 500/100 bredband och tidvis så ligger jag bara på strax över 1Mb/s i download på mina trådlösa enheter. Grabbens burk som är kopplad med kabel till routern ligger bra i hastighet.

Är ingen nätverkstekniker så jag har inga förslag på var problemet ligger. Routern står uppe på ett bord med fritt luftflöde så temperaturproblem är det knappast. Allt fungerade som sagt var klockrent i början. Har inte konfigurerat om något annat än lösenorden på routern.

Tillägg: Har nu läst en del om att ASUS senaste routrar har haft problem med tapp av WiFi. Verkar vara problem med mjukvaran som jag kan tyda det. Nu bytte jag till senaste versionen av Merlin och direkt efter så fungerade all perfekt. Vi får väl se hur läng det varar. Blir det ingen bättring så får man väl reklamera routern.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest