AMD Fiji "Radeon R9 390X" visar livstecken – kan göra entré i början av 2015

Permalänk
Melding Plague

AMD Fiji "Radeon R9 390X" visar livstecken – kan göra entré i början av 2015

En indisk import- och exportdatabas bekräftar den länge ryktade grafikkretsen Fiji, som tros utgöra flaggskeppsmodellerna i en framtida Radeon 300-serie grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas nya serien blir bra också. c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Sweeet gogo AMD

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem

Jag vet att man inte ska överhypa och överhoppas... men jag hoppas innerligt att denna serien kommer bli kickass, annars blir det svettigt på marknaden om 1-2år för konkurrensen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Nu är det upp till bevis för AMD att utveckla något som inte har sjuttioelva olika drivrutinsproblem samt en värmeutveckling som inte liknar en vulkan på Island

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Medlem

Tonga levererade ju inte efter de förväntningar som ställdes på ökad energieffektivitet. Visst, det ökade lite, men man kom inte ifatt Kepler på den punkten. Samtidigt visade Maxwell betydande effektiviseringar över Kepler.
Jag tror tyvärr inte på 300-serien. De måste effektivisera arkitekturen för att kunna mäta sig. Den beryktade vattenkylningen lär ju inte vara ett gott tecken heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseiio:

Nu är det upp till bevis för AMD att utveckla något som inte har sjuttioelva olika drivrutinsproblem samt en värmeutveckling som inte liknar en vulkan på Island

Det blir en kall vinter, jag gillar Amd..:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseiio:

Nu är det upp till bevis för AMD att utveckla något som inte har sjuttioelva olika drivrutinsproblem samt en värmeutveckling som inte liknar en vulkan på Island

Sen jag gick till 290x xfire från 780 sli har jag haft mindre problem, så jag vet inte vart ni folk får idén att bara amd har drivrutiner som strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Direkt när amd levererar något nytt så är de ett jävla gnäll på alla. Har haft AMDs kort från toppsgementet sen 4 generationer bakåt, och har aldrig haft några problem överhuvudtaget. Inte mer än ett DOA. Prestandan går inte gnälla på heller. Inte för priset!

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tonga levererade ju inte efter de förväntningar som ställdes på ökad energieffektivitet. Visst, det ökade lite, men man kom inte ifatt Kepler på den punkten. Samtidigt visade Maxwell betydande effektiviseringar över Kepler.
Jag tror tyvärr inte på 300-serien. De måste effektivisera arkitekturen för att kunna mäta sig. Den beryktade vattenkylningen lär ju inte vara ett gott tecken heller.

Den beryktade vattenkylningen lär inte behöva betyda dålig effektivitet i arkitekturen på den nya 300 serien. Kan vara så enkelt att vissa kommer säljas med vattenkylning för ökade överklockningsmöjligheter medans andra varianter av samma grafikkort kommer med luftkylare. Oavsett lär det snart behövas nya kort från AMD gärna med bättre effektivitet så man kan konkurrera mot Nvidia på den punkten också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Sen jag gick till 290x xfire från 780 sli har jag haft mindre problem, så jag vet inte vart ni folk får idén att bara amd har drivrutiner som strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, min flickvän har mer problem med drivrutiner med GTX 660 som jag satte i hennes dator än jag har med med 7970 som jag satte i min. Hade inte problem med mitt 6970, 4850 eller 9700 heller.

Permalänk
Skrivet av Senseiio:

Nu är det upp till bevis för AMD att utveckla något som inte har sjuttioelva olika drivrutinsproblem samt en värmeutveckling som inte liknar en vulkan på Island

Detta är anledningen till att jag har köpt nVidia sedan deras 400 serie.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Detta är anledningen till att jag har köpt nVidia sedan deras 400 serie.

Och 400 serien Fermi var inte alls varm eller hur?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Den beryktade vattenkylningen lär inte behöva betyda dålig effektivitet i arkitekturen på den nya 300 serien. Kan vara så enkelt att vissa kommer säljas med vattenkylning för ökade överklockningsmöjligheter medans andra varianter av samma grafikkort kommer med luftkylare.

Om de är lika effektiva som Maxwell så är det orimligt att de lägger sig på 300W+ vilket som krävs för att vattenkylning ska vara försvarbart. De har inget att vinna på att kräma upp prestandan till så långt över nVidias till den kostnaden. Har de en så effektiv arkitektur är det bättre att ligga på nivåer som luftkylning kan hantera. Specialmodeller med vattenkylning bara för att ha överklockningspotential är inte heller något de vinner på, sätter de på en vattenkylning så är det för att det är befogat redan kring stockhastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Sen jag gick till 290x xfire från 780 sli har jag haft mindre problem, så jag vet inte vart ni folk får idén att bara amd har drivrutiner som strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gick från 290 crossfire till 780 sli och jag har mindre problem med Nvidia drivrutinerna hehe

Jag hoppas att 390x kommer snart och att det slår 980 så att Nvidia äntligen kan släppa det riktiga maxwell-chipet 980 ti/Titan V.2

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Detta är anledningen till att jag har köpt nVidia sedan deras 400 serie.

Då har du gjort väldigt fel med tanke på att både 400-serien och 500-serien var väldigt ineffektiva och varma jämfört med AMDs mycket svalare alternativ.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Och 400 serien Fermi var inte alls varm eller hur?

Jag hade ett GTX 460 så inga problem där.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Om de är lika effektiva som Maxwell så är det orimligt att de lägger sig på 300W+ vilket som krävs för att vattenkylning ska vara försvarbart. De har inget att vinna på att kräma upp prestandan till så långt över nVidias till den kostnaden. Har de en så effektiv arkitektur är det bättre att ligga på nivåer som luftkylning kan hantera. Specialmodeller med vattenkylning bara för att ha överklockningspotential är inte heller något de vinner på, sätter de på en vattenkylning så är det för att det är befogat redan kring stockhastigheter.

Jag menar att kanske vissa varianter är utrustade med vattenkylning och andra med luft för de som vill kunna överklocka väldigt mycket. Har du sett något om vad för TDP dessa kommer hamna på?

Tonga var ändå ett steg i rätt riktning och 300 serien som kommer sen är kanske ännu mer effektiv man kan alltid tro att AMD kommer försöka matcha Nvidia i prestanda/watt för annars håller jag med om att AMD ligger ganska illa på det om man inte kan utmana Maxwell.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Ska bli roligt att se hur dom presterar, Jag hoppas dock att dom skippar vattenkylning och fixar en ordentlig refenskylare på luft istället

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Då har du gjort väldigt fel med tanke på att både 400-serien och 500-serien var väldigt ineffektiva och varma jämfört med AMDs mycket svalare alternativ.

Jag hade inte värsting korten utan GTX 460 och sedan GTX 560 Ti så inga problem med hög värmeutveckling.

Permalänk
Master of Overkill

Haft mer problem med AMD i CF.

Hoppas 300 serien med free-sync löser allt.

Då G-SYNC löst typ alla mina problem.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag hade inte värsting korten utan GTX 460 och sedan GTX 560 Ti så inga problem med hög värmeutveckling.

Som var långsammare men ändå varmare än 5850 respektive 6950. (EDIT, de förövrigt också dyrare än motsvarande AMD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag menar att kanske vissa varianter är utrustade med vattenkylning och andra med luft för de som vill kunna överklocka väldigt mycket. Har du sett något om vad för TDP dessa kommer hamna på?

Ingen tillverkare har någonsin erbjudit kraftigt mycket bättre kylning än vad som behövts för att kyla kretsen bara för att tilltala överklockare. Eventuellt att tredje part kan tävla med lite sådant. Men det finns en anledning till att AMD och nVidia inte gjort det tidigare, och antagligen inte kommer göra det framöver. Om AMD har vattenkylning på gång till 300-serien så kommer den utveckla mycket värme, vilket de inte skulle låta den göra om den hade god prestanda/watt. Alltså, 300-serien kommer inte kunna tävla med Maxwell, jag lovar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Haft mer problem med AMD i CF.

Jag har inte haft problem vare sig med SLi eller CFx.. användare relaterade problem kanske?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av skruvis:

Jag har inte haft problem vare sig med SLi eller CFx.. användare relaterade problem kanske?

Vet inte vad du sitter på för CF, men jag kört 4x 7970, 4x R9 290X och i Eyefinity är inge kul.

Surround funkar mycket bättre vad jag spelar.

Och 3 kort gjorde inget bättre på AMD.

Frametimes va horribla i DET jag spelar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig R9 390(X) för $399.99 som presterar som en GTX 980. Det ska i alla fall vara runt $100-lappen billigare än Nvidia för samma/snäppet vassare prestanda för att fånga mitt intresse. Så kanske 380 som presterar som 970 fast kostar 299 hade varit attraktivt med.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ingen tillverkare har någonsin erbjudit kraftigt mycket bättre kylning än vad som behövts för att kyla kretsen bara för att tilltala överklockare. Eventuellt att tredje part kan tävla med lite sådant. Men det finns en anledning till att AMD och nVidia inte gjort det tidigare, och antagligen inte kommer göra det framöver. Om AMD har vattenkylning på gång till 300-serien så kommer den utveckla mycket värme, vilket de inte skulle låta den göra om den hade god prestanda/watt. Alltså, 300-serien kommer inte kunna tävla med Maxwell, jag lovar dig.

Jag tänker inte säga att du har fel, för jag har ingen aning.
Vi lär märka vad det beror på när det lanseras.

Men en tanke jag har är att de utrustar med vattenkylning för att få ner ljudnivån.
Ingen aning om ifall det är anledningen, men kastar ur mig den tanken iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet inte vad du sitter på för CF, men jag kört 4x 7970, 4x R9 290X och i Eyefinity är inge kul.

Surround funkar mycket bättre vad jag spelar.

Och 3 kort gjorde inget bättre på AMD.

Frametimes va horribla i DET jag spelar.

Som jag sa användare relaterade problem kanske?.. din objektivitet gällande AMD är vida känd på Internet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag tänker inte säga att du har fel, för jag har ingen aning.
Vi lär märka vad det beror på när det lanseras.

Men en tanke jag har är att de utrustar med vattenkylning för att få ner ljudnivån.
Ingen aning om ifall det är anledningen, men kastar ur mig den tanken iaf.

Fast en luftkylning har inga problem alls att vara tyst till mycket lägre kostnad om inte värmeutvecklingen är genom taket. Så även om man tänker på det viset så pekar det på låg prestanda/watt som de försöker kompensera upp.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ingen tillverkare har någonsin erbjudit kraftigt mycket bättre kylning än vad som behövts för att kyla kretsen bara för att tilltala överklockare. Eventuellt att tredje part kan tävla med lite sådant. Men det finns en anledning till att AMD och nVidia inte gjort det tidigare, och antagligen inte kommer göra det framöver. Om AMD har vattenkylning på gång till 300-serien så kommer den utveckla mycket värme, vilket de inte skulle låta den göra om den hade god prestanda/watt. Alltså, 300-serien kommer inte kunna tävla med Maxwell, jag lovar dig.

Som sagt det kan mycket väl bli som du säger men allt är bara rykten så ingen vet än. Jag tänker inte säga att AMD 300 serien inte kommer kunna stå sig mot Maxwell.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I