Permalänk
Medlem

Segt internet på en dator i huset

Hej!
Internet på min dator här i huset har dom senaste veckorna droppat av rejält. Det står att vi har 100/100 och det funkar utmärkt på dom andra datorerna i huset. Men på min dator är det som att internet "droppar av" ibland. Det kan ta runt 5-10 sekunder att ta sig in på en sida, för att sen gå direkt. Så håller det på hela tiden. Är det någon som vet vad det kan bero på? Vi har bredbandsbolaget.

Permalänk
Medlem

Hur är datorn ansluten? Är det trådat eller kör du med wifi? Samt hur är dom andra anslutna?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Hur är datorn ansluten? Är det trådat eller kör du med wifi? Samt hur är dom andra anslutna?

Alla datorer är anslutna med kabel till ett modem. Vi har prövat använda ett nytt, men det ändrade ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz4la:

Hej!
Internet på min dator här i huset har dom senaste veckorna droppat av rejält. Det står att vi har 100/100 och det funkar utmärkt på dom andra datorerna i huset. Men på min dator är det som att internet "droppar av" ibland. Det kan ta runt 5-10 sekunder att ta sig in på en sida, för att sen gå direkt. Så håller det på hela tiden. Är det någon som vet vad det kan bero på? Vi har bredbandsbolaget.

Lite mera info kanske från dig skadar ju inte.
OS?
Moderkort?
Nätverkskort?
AV?
Nätverksinställningar? DNS?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Kolla kabeln med en kabeltestare. Kan vara en skadad ledare. Rensa datorn DNS cache etc om den spökar och kolla pingen den har mot din router, din ISP's gateway och DNS servrar för att försöka identifiera var det går segt. Ofta när det kännt segt så kan det vara just DNS uppslagen som egentligen segar ner. Testa köra med Googles pulibka DNS och se om det blir någon skillnad 4.4.4.4

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har prövat det mesta nu utan att lyckas. Det dyker upp en liten text nere till vänster när det tar lång tid att ta sig in på en sida. Det står "Upprättar en säker anslutning...". Kan det vara något som slöar ner internet?