Dags för årets viktigaste event - Timhack höst 2014 [hubb/switchfråga]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Dags för årets viktigaste event - Timhack höst 2014 [hubb/switchfråga]

Hallå allesammans,

I samband med releasen av nya expansionen till WoW så har jag planerat ett LAN tillsammans med diverse polare i min lägenhet. Först lite information:

Bredbandsuttag med operatören Bahnhoff. Connectar till "viaEuropa"s bredbandsnät.

Min fråga är lite kort och gott, om jag vill ha kanske 10 connections som alla kan surfa, hur ska jag gå till väga? På senaste lanet blev det väldigt mycket meckande med en router, två routrar, switch osv bara för att få kanske 6 gemensamma connections. Jag skulle vilja pusha det lite ytterligare och ha kanske 10 platser tillgängliga, om det är möjligt?

Någon som sitter på lite expertis gällande större hemmanätverk, kanske förslag på en vettig hubb som löser mina problem?

Må gott!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jun 2004

Ansluter ni trådlöst räcker det med en vettig trådlös router. Kör ni enbart med kablar behöver du en router och en switch pga att de flesta routrarna brukar ha begränsat antal portar.

Hejdu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Pretty much och då kommer vi antagligen till samma problem som jag hade förra året, att någon tappar uppkoppling konstant. Inte helt vass på hur jag lyckas lösa 10 utkablar i en standard 4-5 ports router

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsör
Registrerad
Aug 2008

Antar att du har någon form av router i hemmet. Simplast är att bara koppla in en switch i routern så ska de fungera alldeles utmärkt.

NZXT H440W New Edition Silent Ultra - White | Corsair AX 850W Professional Series | MSI SLI PLUS, X99 | Intel® Core i7 5820K | Corsair H100 Hydro Series | HyperX 4x4GB 2400MHz DDR4 | 1x CORSAIR FORCE GT SERIES 90GB (System) 1x CORSAIR FORCE GT SERIES 120GB (Spel ) |1x ASUS STRIX 970 | Microsoft Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Köp en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142 och koppla i en av routerns LAN-portar, då har du 3 portar kvar på routern och 7 på switchen för att koppla in datorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Som många redan sagt. Skaffa en switch med 10 portar+ och sätt mellan router och datorer så löser det sig.

Intel i7 4770k @ 4.0 || MSI Z87-GD65 Gaming || GTX 770 || 16GB Kingston HyperX Beast 1600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2002

Internet <--> ROUTER <--> SWITCH <--> 10+ kopplar in sig i switchen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Du kan samman koppla switch till switch, se bara till att den följer ett rakt led och inte loopas tillbaka om det skulle vara så att spanning tree ej finns. Då skulle de räcka med 2st 8 portars switchar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Till andra: Som min lägenhet (lanlokalen, woo) ser ut så är bredbandsskåpet i min garderob, även där routern står. Det blir lite problematiskt att koppla in saker direkt i routern pga att den är en bit ifrån där vi kommer sitta, såvida inte alla har med sig ~5 meters lancables. Så här ser lösningen ut i lägenheten:

http://i.imgur.com/o9KA0GL.png

Kan iofs tänka mig att ha en lång kabel som bara går direkt från routern till en swithc som står mitt i rummet, men just nu är zelenis förslag väldigt lockande. 300 är ju ingenting så

§9
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av libchh:

Till andra: Som min lägenhet (lanlokalen, woo) ser ut så är bredbandsskåpet i min garderob, även där routern står. Det blir lite problematiskt att koppla in saker direkt i routern pga att den är en bit ifrån där vi kommer sitta, såvida inte alla har med sig ~5 meters lancables. Så här ser lösningen ut i lägenheten:

http://i.imgur.com/o9KA0GL.png

Kan iofs tänka mig att ha en lång kabel som bara går direkt från routern till en swithc som står mitt i rummet, men just nu är zelenis förslag väldigt lockande. 300 är ju ingenting så

Som sagt. Dra en kabel från routern till rummet där ni sitter. Detta är ett temporärt lan så att sladden ligger på golvet kan man nog leva med. Och då behövs bara en switch i rummet som är tillräckligt stor för att koppla in alla datorer som ska anslutas till internet.

Intel i7 4770k @ 4.0 || MSI Z87-GD65 Gaming || GTX 770 || 16GB Kingston HyperX Beast 1600