Permalänk
Medlem

Intel Rapid Start Technology

Har satt ihop en dator, ett asus z97-a moderkort, en i7 4790 samt en samsung evo ssd för systemet, Windows 8.1
Men jag blir lite förbryllad då biosen vägrar låta mig aktivera intel rapid start. Den hävdar "No valid partition"
Jag har försökt att använda den driver som finns för detta, men den hävdar att mitt system inte uppfyller minimikraven. Det är inte helt ovanligt att folk får just det meddelandet av denna, men jag hittar ingen riktig lösning på problemet. Både moderkortet, prosessorn, ssd:n och operativet ska ju uppfylla kraven enligt specen.
Jag har läst på en del om just detta med att fixa en partition för rapid start. Det är tydligen så att man på sin ssd måste ha en partition som omfattar minst den mängd som RAM ligger på. I mitt fall 8Gb, men eftersom man rekommenderar att lägga sig på dryga 32 för att likosm framtidssäkra vid utökat ram så skapade jag en sådan med hjälp av denna guide: http://download.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/rap...
medan denna guide ftp://download.gigabyte.ru/manual/mb_manual_intel-ui_e.pdf
talar om att för GPT-diskar ska det avslutande cmd-steget bytas ut mot en sagolik radda av tecken.
Detta gav en primärpartition i raw-format. Tyvärr var guiden avsedd för win7, borde ju vara samma procedur, men min diskpart i cmd ville inte känna igen det föreslagna avslutande steget. Ja, är det någon annan som vet hur man får till en "Rapid start partition" på sin ssd?

Och en liten disclaimer, jag har verkligen sökt i forumet efter trådar om detta, och letat efter vettig placering av tråden, men av vad jag kunnat förstå så var detta den mest rimliga placeringen, om inte får moderator gärna hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för min ignorans, levde i villfarelsen att min disk var i GPT-format, var dock MBR, och efter att följt guide nummer ett så förvandlades partitionen till en "Felfri vilolägespartition" antar att om disken varit en GPT-disk så hade guide nummer två också funkat.

Varför bry sig i rapid start? Jo, inte för att de där extra sekunderna betyder något, bara för att om det finns en sådan funktion så vill jag att den fungerar. Det är väl lite det som är glädjen med att bygga själv

Lev o må!