Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2013

Powerline/Devolo/problem!

Hej alla snillen!
Nu skiter jag snart i internet här hemma! Har kopplat och köpt saker för närmre 4000kr utan att få detta att fungera. Blir tokig!!
Behöver er hjälp för att försöka förstå detta!

Jag har stadsnät, dvs ett jack innanför dörren med en nätverksanslutning.

Vid dörren har jag ett eluttag.

I sovrummet har jag en dator och en NAS.

I TV-rummet har jag en IPTV-box och en NUC.

Jag har använt mig av Devolo 500+ Powerline adapters och 3 st till antalet.

1. En Devolo sitter i eluttaget vid stadsnätet nätverksuttag. Där är det kopplat med en sladd från stadsnätet till en switch med WAN port och sen från port 1 till Devolo-adaptern.

2. I TV-rummet sitter en devolo-adapter med en sladd till IPTV-boxen. (Jag har bild och allt är frid och fröjd)

3. Den sista devolon sitter i sovrummet med en sladd till en switch och sen till min stationära dator. (Det fungerar utan problem). Min NAS är kopplad till denna switch och jag har kontakt med den i nätverket.

NU KOMMER PROBLEMET!

Jag får inte kontakt med min NUC och nätverket. Släpper jag ipadressen från min stationära dator så fångar min NUC upp den och den fungerar istället. Men på något jävla sätt så vägra den ansluta bägge datorerna, IPTVn samt min NAS.

Jag har testat att kopplat på alla tänkbara sätt!

Vad kan det vara som strular. Är det en begränsning i Devolo-adaptern som sitter i första eluttaget vid stadsnätet?

Jag vill inte använda mig av trådlöst då datorn står i en garderob och jag har mycket tjocka väggar i lägenheten.

Hur fan skall jag göra? Nästa steg är fan att dra en nätverkssladd genom hela lägenheten och till min switch med WAN port som sitter vid stadsnätet-uttaget.

Förstår ni vad jag menar och var detta otroligt otydligt?

INTEL CORE I7 3820 3.6GHZ 10MB S-2011, GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC 3GB, CORSAIR AX 860W PROFESSIONAL SERIES MODULAR PSU, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1866MHZ CL10 (4X8GB)
ASUS SABERTOOTH X79 S-2011 ATX, WINDOWS 8.1