Permalänk
Skrivet av Markan_:

Hur gjorde du lösningen?

Svårt att säga.
Jag följde all information här helt enkelt och tills slut funkade det.
Det kan helt enkelt varit en fluke eller bara tur, men jag är glad att det funkade i vilket fall!

Kan även ha varit någon firmware uppdaterings push de har gjort efter alla klagomål jag skickat deras väg.
Annars så:
Jag körde igång en separat laptop för ändamålet där jag tog bort comodo, stängde av brandväggen på routern, startade den igen, startade om routern ett par gånger och till slut funkade det.

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på en äldre modell av ett Thomsommodem från Telia som bara klarar upp till 65mbit. Har fiber på 100mbit. Telia vill inte byta ut den då de säger att det är Bostädsrättsföreningen som ansvarar för utrustningen men Bostadsrättsföreningen säger att det är Telia.
High 5!

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svalle:

Själv sitter jag på en äldre modell av ett Thomsommodem från Telia som bara klarar upp till 65mbit. Har fiber på 100mbit. Telia vill inte byta ut den då de säger att det är Bostädsrättsföreningen som ansvarar för utrustningen men Bostadsrättsföreningen säger att det är Telia.
High 5!

Vem betalar du till ? Kolla fakturorna, det kan ju vara så att ni har nån gruppanslutning so,m reglerar det på ett annat sätt än "standardvillkoren"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vem betalar du till ? Kolla fakturorna, det kan ju vara så att ni har nån gruppanslutning so,m reglerar det på ett annat sätt än "standardvillkoren"

Ingår i hyran så jag betalar till bostadsrättsföreningen. Men de säger att om utrustningen är trasig så är det Telia som står för det. Men den är ju inte trasig just nu, bara dålig.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Ja jösses, det finns hur många trådar som helst med folk som klagar över den här routern och dess syskon modeller, TG789vn, v2 osv.
Byt ut den till exakt vad som helst, det kommer fungera bättre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svalle:

Ingår i hyran så jag betalar till bostadsrättsföreningen. Men de säger att om utrustningen är trasig så är det Telia som står för det. Men den är ju inte trasig just nu, bara dålig.

Den är inte "dålig" om den egentligen är hel men har för låg kapacitet, men vad säger avtalet för gruppanslutningen då ? Det är ju orimligt att inte tillhandahålla utrustning som ger rätt kapacitet om den ska ingå i abbet, men det kanske ingår en viss kapacitet och resten får man lösa själv eller liknade ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Batman:

Ja jösses, det finns hur många trådar som helst med folk som klagar över den här routern och dess syskon modeller, TG789vn, v2 osv.
Byt ut den till exakt vad som helst, det kommer fungera bättre.

Eller så fungerar det exakt likadant men man har slösat pengar på en onödig pryl, jag har aldrig haft problem med de smartar jag haft, de har alla fungerat klockrent.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så fungerar det exakt likadant men man har slösat pengar på en onödig pryl, jag har aldrig haft problem med de smartar jag haft, de har alla fungerat klockrent.

Du är nätverks-experten här inne så jag tar ditt ord på vad su säger. För mig är upplevelsen med dessa smarta routrar totalt omvänd, jag gjorde en tråd om det för nåt år sen ang. den modell jag satt med dvs. tg789vn som jag fick byta ut 4 gånger inom loppet av lika många månader. Dom 2 första spenderades oändliga timmar med felsökning från mig och en polare som är rätt haj på datorer och nätverk, följt av timtal av support-samtal till BBB. Svaret jag fick dom 2 första gångerna var att dom helt enkelt inte längre fick kontakt med routern, ingen som helst kontakt. Utav vad dom såg så satt jag nerkopplad.

Dom 2 sista gångerna så fick jag 2st DOA enheter, Dead-on-arrival, inte en stymmelse till liv i dom. Efter det bad jag om att få tillbaka min gamla enhet som jag körde med innan hos dom, en Zyxel nånting vit modell. Fungerade !00% förutom att den var en aningen högljudd och surrade lite, men då jag ändå hade den ute i hallen så gjorde det inget. Dock så vart man ju till slut påtvingad detta sksäp som dom skickade ut. Jag frågade supporten varför jag var tvungen att byta då jag inte såg någon anledning till det hela, allting fungerade ju till 110!%, så varför var jag tungen att byta? Svaert blev att det var för att dom skulle inaktivera stödet för den gamla modellen eller nånting, den skulle i vilket fall inte fungera. Vilket är ironiskt, i och med att det var den jag till slut var tvungen att köra med en månad efter att min fjärde smart-enhet kastat in handduken. Dom ljög mig alltså och sa att den inte skulle fungera.
Kan poängtera att det tog mig ett antal samtal och tjafs med supporten innan jag fick tag i en begagnad modell av Zyxeln.
Det är mina erfarenheter av det hela ang. Thompson och deras prdukter.

Men som sagt med all respekt, jag vet att du är troligen en av dom bäst pålästa personerna som är aktiv här inne (hell, jag rekommenderade till och med dig som moderator för nåt år sen). Men om man kollar i historiken över antalet trådar här inne så ser man snabbt att det finns många som har problem med dem här produkterna och alla versioner, oavsett om folk sitter med Telia eller BBB som är dom operatörer jag vet som använder sig av dom. Jag tycker också det är lustigt att dom själva knappt verkar ha en hemsida? Söker man på Thompson TG... så kommer man till olika tester och så vidare. Jag vet inte om jag minns rätt när jag säger att jag tror att företaget som står bakom heter nånting i stil med Technicolor eller nåt...

Jag vet att Multiman ofta också försvarar dom här produkterrna med samma hänvisning som du, att den fungerar perfekt för er osv.
Meningen är absolut inte att ts ska slänga perngar i sjön, utan mer en indikation på att det kan kanske i slutändan vara lättare för honom att få allting att fungera om han byter ut det och ber Telia brygga. Eller så kan det också vara så som du påpekar att det helt enkelt går att fixa relativt enkelt och att det kanske bara är nån instllning som är knas.
Hur som helst, mina tankar angående det hela.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den är inte "dålig" om den egentligen är hel men har för låg kapacitet, men vad säger avtalet för gruppanslutningen då ? Det är ju orimligt att inte tillhandahålla utrustning som ger rätt kapacitet om den ska ingå i abbet, men det kanske ingår en viss kapacitet och resten får man lösa själv eller liknade ?

Den är bryggad just nu så använder min egna router, och med bredbandskollen så kom jag upp i 93/11. Så antar att de höjde kapaciteten med den nya programvaran de la in vid bryggningen??

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Batman:

massa text...

Smartarna är inte perfekta men får mycket onödigt skäll för saker som beror på användaren, det är ju oftast nån som gör fel med portforwards eller så är det wifi man klagar på, när det gäller wifi så beror det oerhört mycket på var man befinner sig, men smarten saknar 5GHz och det är ju en nackdel, de nyaste som Thomson bygger har 802.11ac idag men det tar väl ett tag innan de kommer till Telia.
Att de skulle gå sönder oftare än andra är inget jag upplevt i min bekantskapskrets men sånt kan ju också delvis bero på lokala förhållanden eftersom de ofta ansluts till telenätet och får agera åskskydd.
De är rätt nedlåsta och saknar funktioner jämfört med originalfirmware men funktionen brukar vara bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svalle:

Den är bryggad just nu så använder min egna router, och med bredbandskollen så kom jag upp i 93/11. Så antar att de höjde kapaciteten med den nya programvaran de la in vid bryggningen??

Vid bryggnig så skickar den bara ut datan utan att routa/NATa den, det blir alltså en lättare last och det avlastar ju cpun så den får mer ork till annat som att skyffla igenom datapaketen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag fick göra som så många andra här. Mitt Wii U vägrade funka att spela online för där stod att portarna inte var öppna. Efter en månads strul med telia, bad jag dem brygga mitt modem. Nu kör jag min asus router genom port 4 på deras thomson och allt funkar perfekt. Det är nog dessvärre den enda lösningen för dig. Köp en egen router och brygg modemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enaros87:

Jag fick göra som så många andra här. Mitt Wii U vägrade funka att spela online för där stod att portarna inte var öppna. Efter en månads strul med telia, bad jag dem brygga mitt modem. Nu kör jag min asus router genom port 4 på deras thomson och allt funkar perfekt. Det är nog dessvärre den enda lösningen för dig. Köp en egen router och brygg modemet

Han har ju iofs fått ordning på det redan men men

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

...text...

Den här tråden är en av många "Thomson-trådar" där TS (och många som svarar) påstår att problemen beror på routern. Och den här tråden är även att tydligt exempel på att vad än TS hade för problem så berodde det INTE på routern.

Permalänk
Skrivet av madtop:

För övrigt kan jag inte låta bli att göra en reflektion över att så många klagar på att det inte går att göra en PF och att Telias TG7x9 suger och att lösningen är att brygga och köpa en snordyr ASUS. .

vem sa att de behövde vara en Asus router. finns oerhört många andra som fungerat bättre. Tex Zyxel, D-link eller Netgear

har själv haft Thomson routrar sedan 2009 och alla andra har fungerat bättre under denna tid.
Då gav telia ut thomson routern av anledning att denna var en 2 i 1 lösning i stället för den man hade innan, ett modem och router från Zyxel.(som för övrigt fungerade bättre på dessa aspekter)

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Skrivet av Joel_Sthlm:

vem sa att de behövde vara en Asus router. finns oerhört många andra som fungerat bättre. Tex Zyxel, D-link eller Netgear

har själv haft Thomson routrar sedan 2009 och alla andra har fungerat bättre under denna tid.
Då gav telia ut thomson routern av anledning att denna var en 2 i 1 lösning i stället för den man hade innan, ett modem och router från Zyxel.(som för övrigt fungerade bättre på dessa aspekter)

D-link är inte kända för att vara stabila häller

Har en switch/modem från Zyxel. funkar bra Går att koppla in en TV, IPtelefon och en dator/router till denna. Följer med en extra switch just för det följer med två tv boxar i abbet.

Dom på internetleverantören erbjöd en smart till mig för några år sen, men jag sa nej:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Den här tråden är en av många "Thomson-trådar" där TS (och många som svarar) påstår att problemen beror på routern. Och den här tråden är även att tydligt exempel på att vad än TS hade för problem så berodde det INTE på routern.

Om du läste vad jag skrev i mitt andra inlägg så påstod jag att det kunde vara ett sätt att lösa det hela på, inte att han var tvungen, om han inte vill fortsätta och hålla på och försöka få routerna inställningar korrekta.
Jag känner som sagt många som sitter med dessa smartar både hos Telia och BBB och som har tröttnat på att ständigt konfigurera dom hela tiden eftersom dom upplever att dom krånglar ständigt, och då istället har dom "löst det på egen hand".
Dock så missade jag att han ej ville/hade råd med det så jag tar tillbaka det förslaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Om du läste vad jag skrev i mitt andra inlägg så påstod jag att det kunde vara ett sätt att lösa det hela på, inte att han var tvungen, om han inte vill fortsätta och hålla på och försöka få routerna inställningar korrekta.
Jag känner som sagt många som sitter med dessa smartar både hos Telia och BBB och som har tröttnat på att ständigt konfigurera dom hela tiden eftersom dom upplever att dom krånglar ständigt, och då istället har dom "löst det på egen hand".
Dock så missade jag att han ej ville/hade råd med det så jag tar tillbaka det förslaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag läste skrev vad du skrev i "mitt andra inlägg så påstod jag att det kunde vara ett sätt att lösa det hela på"

Fast faktum är ju att det inte är ett sätt att lösa "det hela".
TS hade problem och lösningen är inte att skaffa en annan router.
Så ditt tips om "lösning" är, förlåt att jag säger det, fullständigt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jo, jag läste skrev du skrev i "mitt andra inlägg så påstod jag att det kunde vara ett sätt att lösa det hela på"

Fast faktum är ju att det inte är ett sätt att lösa "det hela".
TS hade problem och lösningen är inte att skaffa en annan router.
Så ditt tips om "lösning" är, förlåt att jag säger det, fullständigt värdelöst.

Fullständigt värdelöst? Om du tycker det så. Du menar att göra som så många andra gjort att byta ut den mot nånting som fungerar och som inte kräver en massa felsökning och pillande med är ingen lösning?
Jag säger det här igen, det är 1 av flera lösningar, men vill man inte spendera pengar eller inte kan så förstår jag. Men inte alla är beredda att betala för att få saker och fungera. Men för oss som är villiga så är det det bästa du kan göra. Och sen om du tycker mitt tips är dåligt, ok?. Varför skulle jag bry mig? Jag vet att den lösningen som jag och flera andra står bakom fungerar, såvida du köper rätt produkt förstås och slipper allt krångel.
Kan meddela dig att av dom jag känner (och det är fler än 1 kan jag lova dig) så har alla varit igång och fått allting att fungera korrekt på mindre än 10min. Vill man hålla på i evigheter och konfigurera det här skräpet som säkert fungerar så fine. Jag valde som jag sa att byta ut det mot nånting som fungerar Out-Of-The-Box, så himla värt den lilla kostnaden det är.
Det är konstigt att så många andra påstår det rakt motsatta. Och återigen, det är en av flera lösningar, och en lösning som du förespråkar är att plöja ner timmar och timmar för att få det att fungera vilket inte alla är villiga till. Det är illa nog att inte ens din operatör i vissa fall kan hantera din utrustning i fråga, som i mitt fall. Mina alternativ var att antingen få en ny 5:e! enhet och hoppas på det bästa, eller göra som supporten sa, och det här är det bästa:
"det bästa du kan göra rent allmänt är att köpa en separat router och be oss brygga den åt dig, du anar inte inte hur många klagomål vi får på den här produkten och hur många som ber oss byta ut dem helt och hållet"

Det var det svaret jag fick efter min 5:e enhet förra året, du kan ju ringa och fråga Telia eller BBB support och fråga hur många klagomål dom har på den här produkten. Dom kommer inte ge med sig till svar i början och hävda att det är sekretessbelagt material eller nåt annat jidder, jag vet svaret hos ett av företagen kan jag meddela dig, så oavsett vad du tyck om mitt alternativa förslag är det upp till ts.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag säger det här igen, det är 1 av flera lösningar, men vill man inte spendera pengar eller inte kan så förstår jag. .

Nja, för att en ny router ska vara en lösning så krävs ju faktiskt att det ursprungliga problemet orsakades av TS router. Så jag vill nog säga precis tvärtom, att byta router hade inte varit en lösning för TS eftersom problemen med mycket stor sannolikhet orsakades av något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nja, för att en ny router ska vara en lösning så krävs ju faktiskt att det ursprungliga problemet orsakades av TS router. Så jag vill nog säga precis tvärtom, att byta router hade inte varit en lösning för TS eftersom problemen med mycket stor sannolikhet orsakades av något helt annat.

Nej du har rätt när du säger att det inte är en lösning i det här fallet. Men...
Varför måste en ny enhet automatiskt innebära att den gamla var defekt eller inte fungerade? Ingen som säger nåt om det. Många av dom jag känner som jag nämnde har bytt ut smarten direkt eftersom dom känner till dess rykte.
Dvs en lösning för att få det stabilare och sluppa krångel från start, såsom ts och många andra har.

Så jo, det är återigen en lösning. I det här fallet inte för ts, men det finns ju fler användare eller hur?
Det finns flera sätt att lösa problem på, och inte bara en sida av ett mynt exempelvis.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X