Oförklarligt låg upp-hastighet på trådbunden dator (Fiber)

Permalänk
Medlem

Oförklarligt låg upp-hastighet på trådbunden dator (Fiber)

Hej,

Jag har 100/100 fiber från BBB. Denna hastighet överträffas med råge av alla mina trådlösa enheter, oftast ligger jag runt 115/115. Däremot har min HTPC/Server problem med uploaden. Ner går den först upp på 250 och räknar neråt för att alltid landa mellan 110-120. Upp har jag aldrig kommit över 65, oftast ligger det runt 45-50. Denna är givetvis ansluten med kabel och nu börjar mina tankar snurra ifall det skulle kunna vara själva kabeln som är mysteriet?

Senaste drivrutiner på allt, senaste firmware i routern. Detta problem har funnits sedan dag 1. Nedan hastighetstest gjordes nyss med ett par minuters mellanrum. Har några spontana idéer på vad jag kan prova?

http://www.ladda-upp.se/bilder/wkghlkfejyzclw/

http://www.ladda-upp.se/bilder/jvtponwobbhbkv/

Tack på förhand!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Det där problemet har jag också på alla mina maskiner. Min personliga gissning är att det tar så lång tid att komma upp i full hastighet på NER-testet att UPP-testet inte hinner klart.
Detta baserat på att alla mina trådlösa enheter inte kommer upp i 250 (som är min hastighet) men kommer upp i 100 upp, samt att när jag testar mot en annan server, tex Luleå (eller vilken stad det nu är) så går det bra.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Kör du med en "riktig" tptest klient eller är det flash-junket som körs i en browser-ruta?
Om det är en browser prova med ett riktigt program också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Det där problemet har jag också på alla mina maskiner. Min personliga gissning är att det tar så lång tid att komma upp i full hastighet på NER-testet att UPP-testet inte hinner klart.
Detta baserat på att alla mina trådlösa enheter inte kommer upp i 250 (som är min hastighet), samt att när jag testar mot en annan server, tex Luleå (eller vilken stad det nu är) så går det bra.

Tack för ditt snabba svar!

Provade själv nu att ange Luleå istället och mycket riktigt så landade testet på 104,90mbit/s upp. Mot Sundsvall landade uploaden på 104,49, mot Stockholm 106,04 och mot Malmö 106,33.

Problem solved Trevlig fredag!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.