Förlänga/förstärka wifisignal med router

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Förlänga/förstärka wifisignal med router

Har letat runt både på nätet och här på forumet men inte riktigt hittat svar på min fråga.

Har idag Telias bredband/tv/telefonilösning med ett Technicolor TG799 v2-modem. Problemet med denna är att den står i ena änden av huset där vi har tvn och mest sitter med smartphones och plattor och signalen i andra änden av huset där vi har barnrum och kontor med stationär dator blir inge bra..
Jag har en Asus RT-N56U router liggandes som jag inte använder idag.

Min fråga är om jag kan använda det i kontoret för att förstärka wifi från Teliamodemet? Eller ska jag göra på nåt annat sätt?

Tacksam för hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010

Finns ett val någonstans under WiFi-inställningarna på routern att agera repeater har jag för mig.
Annars kan du välja att den ska agera AP (stänga av NAT och DHCP och sätt samma SSID och PSK som du har i din andra enhet) och koppla in den med kabel.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Dra en kabel så långt du kan och konfasen routern som AP och anslut den till kabeln.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2012

Rent krasst kan jag säga att jag i ditt fall, då du inte är helt säker på vad du gör, hade rekommenderat dig en accesspunkt-lösning istället. Då drar du helt enkelt en kabel från routern till accesspunkten, och kan då plocka upp wifi-signal från både router och accesspunkt, utan någon hastighetsförlust.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Belzer:

Rent krasst kan jag säga att jag i ditt fall, då du inte är helt säker på vad du gör, hade rekommenderat dig en accesspunkt-lösning istället. Då drar du helt enkelt en kabel från routern till accesspunkten, och kan då plocka upp wifi-signal från både router och accesspunkt, utan någon hastighetsförlust.

Kan jag göra Asus routern till en accesspunkt?
Vilka portar ska jag använda på Teliamodemet och Asusroutern?

Har kopplat in Asusroutern på Teliamodemet och får då upp det nuvarande Telia SSID och det gamla Asus SSID parallellt. Kan ansluta till båda nätverken med plattan och datorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av lmoberg:

Vilka portar ska jag använda på Teliamodemet och Asusroutern?

Har kopplat in Asusroutern på Teliamodemet och får då upp det nuvarande Telia SSID och det gamla Asus SSID parallellt. Kan ansluta till båda nätverken med plattan och datorn..

Byt ut SSID och PSK i antingen Thomsonen eller i Asusen så du köra samma.
Tänk även på att sätta routrarna på olika kanaler (typ 2 och 11 eller liknande).

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av lmoberg:

Ja, om routern inte har ett dedikerat AP läge så gör så här:
Koppla isär allt och anslut direkt mot routern närmast internet och ha inget annat inkopplat i nätverket när du konfar.
Börja med att reservera utrymme i dhcpservern för statiska ipn tex att den jobbar mellan 192.168.1.64-192.168.1.253

Koppla sedan om så att du är i den enhet du vill köra som AP.
Ge den sekundära routern som ska köras som AP ett unikt statiskt ip i samma nät som den enhet du ska köra som router, t.ex 192.168.1.2
Konfigurera wifi på lämpligt sätt, vad som är lämpligast beror på de lokala förhållandena, men är man ensam i etern bör man kanske välja icke överlappande kanaler om man avser att även ha routerns wifi igång.
Stäng av den sekundära routerns dhcpserver.

Stäng av alla apparater.
Koppla ihop routern och "APn" via en lanport på respektive enhet, wanporten får inte användas på APn såvida den inte har nån inställning som gört att den fungerar som en switchport.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Vet inte om det är okej, men jag "lånar" tråden lite då min fråga är snarlik.

För närvarande ser det ut så här hemma hos mig Technicolor TG799vn (Bryggad) som är kopplade till en ASUS N66u ("Hjärtat" i huset). Till Asusen har jag kopplat en NAS (via tråd). Nu till problemet: jag skall köpa en nätverksskrivare och ha i kontoret som jag vill koppla till ASUSen via Wifi för att kunna skriva ut så fort jag har tillgång till mitt WiFi, MEN, den trådlösa signalen når inte till kontoret. Är det möjligt att via en Homeplug koppla in en router närmare skrivaren? Jag vill då inte ha ett nytt nätverk utan endast förlänga Asusens nätverk då det är viktigt att skrivaren tillhör Asus nätverk.

1. Går detta?
2. Hur går jag tillväga?
3. Vad behöver jag?

Tack på förhand!
Robin

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av rru55318:

Vet inte om det är okej, men jag "lånar" tråden lite då min fråga är snarlik.

För närvarande ser det ut så här hemma hos mig Technicolor TG799vn (Bryggad) som är kopplade till en ASUS N66u ("Hjärtat" i huset). Till Asusen har jag kopplat en NAS (via tråd). Nu till problemet: jag skall köpa en nätverksskrivare och ha i kontoret som jag vill koppla till ASUSen via Wifi för att kunna skriva ut så fort jag har tillgång till mitt WiFi, MEN, den trådlösa signalen når inte till kontoret. Är det möjligt att via en Homeplug koppla in en router närmare skrivaren? Jag vill då inte ha ett nytt nätverk utan endast förlänga Asusens nätverk då det är viktigt att skrivaren tillhör Asus nätverk.

1. Går detta?
2. Hur går jag tillväga?
3. Vad behöver jag?

Tack på förhand!
Robin

Du bör inte använda en router när du egentligen behöver en accesspunkt och inte redan har en router över, utan skaffa en accesspunkt eller åtminstone nått som går att konfa om som AP, ska du bara ansluta en skrivare så borde du kanske kolla på en homeplug med inbyggd accesspunkt. Nått i den här stilen.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Ett annat alternativ är ju att ha en bättre antenn i skrivaränden, tex en riktantenn som pekar motden befintliga routern.
Skrivare är dessutom inte så bandbreddskrävande eller latenskänslig så det borde fungera bra bara man väl får kontakt med den, du kan ju också välja en skrivare som har kablad nätverksanslutning och montera en brygga med riktantenn till den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Tyvärr hänger jag inte med på hur ni menar, är väl lite korkad...
Försökte få in på 192.168.1.1 för att ställa in Asusroutern men kommer bara till inloggningen för Telia-adslmodemet..

Om man nu får ordning på grejerna och asusen fungerar som AP, kan man då använda en homeplug(båda eluttagen sitter på samma fas) för att få den i andra änden av huset?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Mrgaffe - tack för ditt svar. Verkar logiskt. Skall undersöka detta noggrannare.

Väl mött!
Robin

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av lmoberg:

Tyvärr hänger jag inte med på hur ni menar, är väl lite korkad...
Försökte få in på 192.168.1.1 för att ställa in Asusroutern men kommer bara till inloggningen för Telia-adslmodemet..

Om man nu får ordning på grejerna och asusen fungerar som AP, kan man då använda en homeplug(båda eluttagen sitter på samma fas) för att få den i andra änden av huset?

Du bör koppla isär prylarna och sätt olika ip till admininterfacen, alla brukar ju ha .1 som slutsiffra förvalt (typ 192.168.0.1) men du bör sätt .2 > .3 osv och låta .1 vara på den som är närmast internet.
Homeplug ersätter en kabel, man parar ihop enheterna (lite olika beroende på modell) och sedan ansluter man dem bara till vägguttagen så agerar de som en "kabel