Permalänk
Medlem

Vad är GPU-skalning?

Tjabba

Jag känner mig som en riktig noob just nu. Det här uttrycket med "skalning" är något jag inte hajar riktigt. Har läst runt på internet och forumet här men förstår fortfarande inte exakt vad det är till för.

Sammanhang som jag stött på detta uttryck är t.ex. när folk frågar om dem ska köpa ett extra kort för SLI/Crossfire. Då kommer det oftast kommentarer som "Det kommer inte skala bra" eller "skalningen suger på dem korten" eller "jag är orolig om det kommer skala bra" osv. Nu valde jag GeForce-delen för att jag själv har 780 i SLI. Jag har personligen inte upplevt några problem med SLI kan tilläggas.

Det verkar som att SLI eller Crossfire utgör mest diskusioner om skalning. Det verkar dessutom vara ganska negativt laddat...

Kan någon förklara för mig vad skalning är för något?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Tjabba

Jag känner mig som en riktig noob just nu. Det här uttrycket med "skalning" är något jag inte hajar riktigt. Har läst runt på internet och forumet här men förstår fortfarande inte exakt vad det är till för.

Sammanhang som jag stött på detta uttryck är t.ex. när folk frågar om dem ska köpa ett extra kort för SLI/Crossfire. Då kommer det oftast kommentarer som "Det kommer inte skala bra" eller "skalningen suger på dem korten" eller "jag är orolig om det kommer skala bra" osv. Nu valde jag GeForce-delen för att jag själv har 780 i SLI. Jag har personligen inte upplevt några problem med SLI kan tilläggas.

Det verkar som att SLI eller Crossfire utgör mest diskusioner om skalning. Det verkar dessutom vara ganska negativt laddat...

Kan någon förklara för mig vad skalning är för något?

Hur mycket FPS-ökning du får i förhållande till ökningen i grafikkraft.

Ex: du har ett 780 och skaffar ett till, du får 50% mer FPS i spelet du testar fast du har ökat grafikkraften med det dubbla. Skalningen är 50%, vilket inte är speciellt bra (du får inte lika mycket prestanda för pengarna med det andra kortet som med det första.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Kort sagt menar de hur stor procentuell prestandaökning man får med det extra kortet i SLI/Crossfire. Du får aldrig en ökning på 100% när du sätter in ett extra kort, skalningen är därför hur nära dubbel prestanda som man får. Runt 90 % anses vara bra och under 80 % är väl mindre bra.

Edit: Testa själv så får du se. Slå av SLI och mät din FPS. Slå sedan igång det andra kortet och gör samma mätning, din FPS kommer inte att vara dubblerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Hur mycket FPS-ökning du får i förhållande till ökningen i grafikkraft.

Ex: du har ett 780 och skaffar ett till, du får 50% mer FPS i spelet du testar fast du har ökat grafikkraften med det dubbla. Skalningen är 50%, vilket inte är speciellt bra (du får inte lika mycket prestanda för pengarna med det andra kortet som med det första.)

Skrivet av milo_:

Kort sagt menar de hur stor procentuell prestandaökning man får med det extra kortet i SLI/Crossfire. Du får aldrig en ökning på 100% när du sätter in ett extra kort, skalningen är därför hur nära dubbel prestanda som man får. Runt 90 % anses vara bra och under 80 % är väl mindre bra.

Tack så mycket för era svar. Efter att jag läst dem så är det som ett en lampa tändes i mitt huvud.

Det sägs ju att ett tredje, och sedan ett fjärde kort mer eller mindre inte ger någon prestandaökning/mer fps... vilket då betyder att dem skalar dåligt då, de tredje och fjärde kortet?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Tack så mycket för era svar. Efter att jag läst dem så är det som ett en lampa tändes i mitt huvud.

Det sägs ju att ett tredje, och sedan ett fjärde kort mer eller mindre inte ger någon prestandaökning/mer fps... vilket då betyder att dem skalar dåligt då, de tredje och fjärde kortet?

Det skulle man kunna säga, ja.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna köra en 3dmark med först två kort, sedan med ett kort. Det borde visa ungefär hur mycket % skillnad det blir?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Tack så mycket för era svar. Efter att jag läst dem så är det som ett en lampa tändes i mitt huvud.

Det sägs ju att ett tredje, och sedan ett fjärde kort mer eller mindre inte ger någon prestandaökning/mer fps... vilket då betyder att dem skalar dåligt då, de tredje och fjärde kortet?

Ja det stämmer, men beror från spel till spel, finns spel som inte blir ett dugg bättre med 2 grafikkort, dock oftast ganska gamla sådana, och sådana som blir bättre med även ett tredje och kanske fjärde.

Finns fler sammanhang där man pratar om skalning, dock då är det det storlekspassning kan man säga på skärmen, dels så att bilden passar precis skärmen storleksmässigt, här är GPU med dess drivrutin + själva skärmen inblandad.

Det tredje varianten där man pratar om skalning är hur stora eller små saker blir på skärmen, tex har man en liten skärm med väldigt hög upplösning kan man via OS tex Windows ställa upp skalningen till över 100% för objekt på skärmen, men utan att röra skalningen för bildens storlek på skärmen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Hur mycket FPS-ökning du får i förhållande till ökningen i grafikkraft.

Ex: du har ett 780 och skaffar ett till, du får 50% mer FPS i spelet du testar fast du har ökat grafikkraften med det dubbla. Skalningen är 50%, vilket inte är speciellt bra (du får inte lika mycket prestanda för pengarna med det andra kortet som med det första.)

Jag kanske yrar men två nvidia-kort brukar skala 90% lite beroende på spel såklart - det är först med ett tredje kort som skalningen inte blir så mycket, typ 50%

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag skulle kunna köra en 3dmark med först två kort, sedan med ett kort. Det borde visa ungefär hur mycket % skillnad det blir?

Ja, att testa med ett respektive två kort är enda sättet att se hur bra skalningen är.

Antingen det eller läsa något av alla tester där de redan provat.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag kanske yrar men två nvidia-kort brukar skala 90% lite beroende på spel såklart - det är först med ett tredje kort som skalningen inte blir så mycket, typ 50%

Jag vet inte vad det har med saken att göra. Jag gav ett matematiskt exempel som var enkelt för att TS skulle förstå hur det hängde ihop, inget scenario från verkligheten.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja det stämmer, men beror från spel till spel, finns spel som inte blir ett dugg bättre med 2 grafikkort, dock oftast ganska gamla sådana, och sådana som blir bättre med även ett tredje och kanske fjärde.

Finns fler sammanhang där man pratar om skalning, dock då är det det storlekspassning kan man säga på skärmen, dels så att bilden passar precis skärmen storleksmässigt, här är GPU med dess drivrutin + själva skärmen inblandad.

Det tredje varianten där man pratar om skalning är hur stora eller små saker blir på skärmen, tex har man en liten skärm med väldigt hög upplösning kan man via OS tex Windows ställa upp skalningen till över 100% för objekt på skärmen, men utan att röra skalningen för bildens storlek på skärmen.

Skrivet av era909:

Ja, att testa med ett respektive två kort är enda sättet att se hur bra skalningen är.

Antingen det eller läsa något av alla tester där de redan provat.

Såpass! Nu har jag fått lite klarhet i detta iaf. Thx!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag skulle kunna köra en 3dmark med först två kort, sedan med ett kort. Det borde visa ungefär hur mycket % skillnad det blir?

Det skulle du kunna göra, men syntetiska tester ger inte samma resultat som i spel. Du kommer helt enkelt få en betydligt bättre skalning i 3DMark än i något annat spel. Sedan finns det spel som inte skalar lika bra med flera grafikkort så det enklaste vore kanske att titta på recensioner för att bilda dig en helhetsuppfattning om hur bra två 780 skalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Det skulle du kunna göra, men syntetiska tester ger inte samma resultat som i spel. Du kommer helt enkelt få en betydligt bättre skalning i 3DMark än i något annat spel. Sedan finns det spel som inte skalar lika bra med flera grafikkort så det enklaste vore kanske att titta på recensioner för att bilda dig en helhetsuppfattning om hur bra två 780 skalar.

Det är uppfattat! Tackar.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Nu vet du vad skalning är

Vad som inte sagts är att du behöver en cpu som kan ta nytta av två kort med.
Kan bli pannkaka med fps även med skalning på 90+%

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nu vet du vad skalning är

Vad som inte sagts är att du behöver en cpu som kan ta nytta av två kort med.
Kan bli pannkaka med fps även med skalning på 90+%

Jo, den delen har jag nog bättre koll på tbh! Du pratar om att CPUn behöver vara kraftfull nog för att inte vara flaskhals, eller?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att det inte bara gäller grafikkort. hur något skalar kan användas inom många andra områden. Hur accelerationen på en bil skalar med antalet hästar, hur prestandautvecklingen skalar med antalet transistorer eller hur bränsleåtgången i en raket skalar med vikten som ska föras upp i LEO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Kan någon förklara för mig vad skalning är för något?

För att ge några exempel från den verkliga världen:
http://www.anandtech.com/show/4254/triplegpu-performance-mult...

Se speciellt sista sidan som har en kort summering:
http://www.anandtech.com/show/4254/triplegpu-performance-mult...

Att gå från en till två grafikkort kommer alltså öka prestandan i medel med 77 procent vilket får anses som ganska hyfsat. Att gå från ett till tre grafikkort kommer dock endast öka prestandan i medel med 116 procent, trots att priset för grafikkorten ökar med 200 procent.