Får ej Gigabit hastighet i nätverket

Permalänk

Får ej Gigabit hastighet i nätverket

Jag har två datorer förbundna med kabel via en router och en accesspunkt, båda Asus-N56U.
Båda datorerna har gigabit portar och är inställda på 1000mbps, full duplex.
När jag för över filer mellan datorerna lägger sig hastigheten snyggt o prydligt på 95-97 mbps. Jag drar slutsatsen att något i systemet begränsar hastigheten till 100 mbps.
Nån som har nån teori om vad det kan vara? Nån inställning i N56:orna jag missat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustavson:

Jag har två datorer förbundna med kabel via en router och en accesspunkt, båda Asus-N56U.
Båda datorerna har gigabit portar och är inställda på 1000mbps, full duplex.
När jag för över filer mellan datorerna lägger sig hastigheten snyggt o prydligt på 95-97 mbps. Jag drar slutsatsen att något i systemet begränsar hastigheten till 100 mbps.
Nån som har nån teori om vad det kan vara? Nån inställning i N56:orna jag missat?

Det är inte så att du menar MB/s (megabyte/s)? I så fall är nog allt som det ska och mer diskarna som begränsar hastigheten. Det mostvara i så fall 760 - 776 Mbit/s

Permalänk
Medlem

Ger samma svar som till killen som ville ha 10Gbit mellan sin datorer. Det är hårddisken som flaskar, sen om du får 95MB/s i överföring så är det bra, 1Gbit är runt 125MB/s.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Lite förvirrat.

mbps ?

Antingen är det Mb/s, eller MB/s, stor skillnad, eller iaf 8ggr skillnad.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavson:

Jag har två datorer förbundna med kabel via en router och en accesspunkt, båda Asus-N56U.
Båda datorerna har gigabit portar och är inställda på 1000mbps, full duplex.
När jag för över filer mellan datorerna lägger sig hastigheten snyggt o prydligt på 95-97 mbps. Jag drar slutsatsen att något i systemet begränsar hastigheten till 100 mbps.
Nån som har nån teori om vad det kan vara? Nån inställning i N56:orna jag missat?

Du har gigabit i nätverket men det är hårddiskarna som sätter stopp, brukar vara runt 100mb/s med bra utrustning.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavson:

Jag har två datorer förbundna med kabel via en router och en accesspunkt, båda Asus-N56U.
Båda datorerna har gigabit portar och är inställda på 1000mbps, full duplex.
När jag för över filer mellan datorerna lägger sig hastigheten snyggt o prydligt på 95-97 mbps. Jag drar slutsatsen att något i systemet begränsar hastigheten till 100 mbps.
Nån som har nån teori om vad det kan vara? Nån inställning i N56:orna jag missat?

Skrivet av Brainsplitter:

Du har gigabit i nätverket men det är hårddiskarna som sätter stopp, brukar vara runt 100mb/s med bra utrustning.

Dold text

Versaler är jäkligt viktiga, grabbar.
m=milli=10^-3
M=mega=10^6
b=bit=1 eller 0
B=byte=8 bitar i en följd

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

accesspunkter är trådlösa..

Du menar att du har en trådlös förbindelse mellan routrarna? Det kallas repeater.

Om du ligger på 100 mbit och hade förväntat dig 1000mbit, vad är kablarna du använder ratade för?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:
Dold text

Versaler är jäkligt viktiga, grabbar.
m=milli=10^-3
M=mega=10^6
b=bit=1 eller 0
B=byte=8 bitar i en följd

Orkade inte hålla på med det ikväll så fick bli snabbt svar

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Fel i nätverkskabeln mellan router och "accesspunkt"?
(Ledare utan kontakt, kabel böjd eller fel-klämd)

(2 par ger 100Mbit/s)

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Du har gigabit i nätverket men det är hårddiskarna som sätter stopp, brukar vara runt 100mb/s med bra utrustning.

Fast med den hastigheten 100mb/s kommer det ta dagar kanske veckor att överföra även ganska små filer
100 mb/s dvs 100 millibit per sekund är inte fort inte.

Hursom tror TS menar 95-97 MB/s inte mbps eller Mbit osv.

Windows anger hastigheten i MB/s vid filöverföringar, och om det är där TS tittar så är 95-97 MB/s OK

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ok. Får vara lite tydligare
Jag menar att hastigheten stannar vid 100 mega bit per sekund. Motsvarar ca 13 mega byte per sekund.
jag har tidigare kommit upp i iaf 700 mega bit per sekund (=ca 90 mega byte per s)

kör med cat6 och cat5e kablar. Router och accesspunkt är trådade. Frågan gäller enbart trådad hasighet inte trådlös.

Jag letar alltså efter nån "felinställning" som begränsar hastigheten till 100 mega bit när jag vill ha gigabit som hårdvaran har kapacitet för.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavson:

Ok. Får vara lite tydligare
Jag menar att hastigheten stannar vid 100 mega bit per sekund. Motsvarar ca 13 mega byte per sekund.
jag har tidigare kommit upp i iaf 700 mega bit per sekund (=ca 90 mega byte per s)

kör med cat6 och cat5e kablar. Router och accesspunkt är trådade. Frågan gäller enbart trådad hasighet inte trådlös.

Jag letar alltså efter nån "felinställning" som begränsar hastigheten till 100 mega bit när jag vill ha gigabit som hårdvaran har kapacitet för.

Mvh

Hur har du kopplat mellan routrarna? LAN till LAN eller LAN till WAN? Vilken lampa lyser på respektive port?

Vad är det du överför som går långsamt? Småfiler typ bilder på någon eller några MB eller GB-filer?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Lite förvirrat.

mbps ?

Antingen är det Mb/s, eller MB/s, stor skillnad, eller iaf 8ggr skillnad.

Mbps = megabit per second, det kan inte tolkas fel ens om man försöker..Det finns inget millibit per second så om man skriver mbps eller Mbps gör ingen skillnad, alla förstår ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Mbps = megabit per second, det kan inte tolkas fel ens om man försöker..Det finns inget millibit per second så om man skriver mbps eller Mbps gör ingen skillnad, alla förstår ändå.

Om någon inte kan få rätt på prefixet, hur vet du att han har enheten rätt? Om någon skriver mbps har ingen någon aning om vad den personen egentligen menar (mbps/mBps/Mbps/MBps). Skriver han däremot Mbps ser man att han vet skillnaden på gemener och versaler, och behöver därmed inte ifrågasätta enheten.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Mbps = megabit per second, det kan inte tolkas fel ens om man försöker..Det finns inget millibit per second så om man skriver mbps eller Mbps gör ingen skillnad, alla förstår ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det stod dessutom inte Mbps utan mbps, att försöka tolka något ö h t i tekniska sammanhang är meningslöst om man inte vet att personen som kommer med informationen har koll, orkar man inte skriva rätt kanske man inte orkar ha koll heller.

Tolkningsfrågor kan vi lämna till svenska akademin och filosofer.

I tekniska sammanhang är det enklare att följa regler och standarder.

Eller så blir det som när ett visst rymdprojekt havererade, då man inte hade isär imperialistiska måttsystem från de metriska, en felTOLKNING blev katastrofal.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverkskablar till datorerna? Man behöver cat5e eller uppåt för gigabit hastigheter, ifall du har cat5 så får du bara ut 100Mbit för den datorn.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Fel i nätverkskabeln mellan router och "accesspunkt"?
(Ledare utan kontakt, kabel böjd eller fel-klämd)

(2 par ger 100Mbit/s)

...

Ok, om jag tolkar dig rätt så kan alltså en dålig kabel (tex en ledare utan kontakt) göra att man får en nedväxling från "Gigabit nätverk" till "100 megabit nätverk"?

Permalänk
Skrivet av Gustavson:

Ok, om jag tolkar dig rätt så kan alltså en dålig kabel (tex en ledare utan kontakt) göra att man får en nedväxling från "Gigabit nätverk" till "100 megabit nätverk"?

Japp, jag hade det problemet för något år sedan. Bytte kabel så gick det fort igen. Men då rapporterade Windows att jag satt på en 100Mbit koppling.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk

Ibland önskar jag att moderatorerna skulle gå in och låsa sådana här trådar tills folk fick sina prefix och enheter rätt.
Jag vet att det finns väldigt många (oftast yngre) användare här som evigt gnäller om sådana påpekningar, och att det "minsann inte går att läsa fel på bit och byte om man inte anstränger sig", men nej, den här tråden har ett par bra exempel på att sådant inte är fallet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Har du QoS aktiverat? Vet att de kan dra ner hastigheterna i vissa fall.
Hittade ett program som heter "LAN Speed Test" dock vet jag ej hur bra det är eller om det är pålitligt, men underlättar nog testerna lite
Prövat med annan dator och se om hastigheterna blir bättre?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Dreadwood:

Japp, jag hade det problemet för något år sedan. Bytte kabel så gick det fort igen. Men då rapporterade Windows att jag satt på en 100Mbit koppling.

Bytte kablar mot nya CAT6, och vips, GIGABIT!!!
Jag trodde funktionen på nätverkskablar var binär, dvs antingen funkar perfekt eller inte alls....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavson:

Bytte kablar mot nya CAT6, och vips, GIGABIT!!!
Jag trodde funktionen på nätverkskablar var binär, dvs antingen funkar perfekt eller inte alls....

Som det stod tidigare så använder man två av de fyra paren i kabeln för 100 Mbit och alla fyra paren för Gigabit. Det kan alltså ha varit fel på någon eller några ledare i kabeln.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Som det stod tidigare så använder man två av de fyra paren i kabeln för 100 Mbit och alla fyra paren för Gigabit. Det kan alltså ha varit fel på någon eller några ledare i kabeln.

Fast i sådana fall brukar väl windows rapportera en länkhastighet på 100Mbps?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast i sådana fall brukar väl windows rapportera en länkhastighet på 100Mbps?

Om man har tur.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast i sådana fall brukar väl windows rapportera en länkhastighet på 100Mbps?

Ja, det syns om man granskar status, så jag utgår från att TS inte tänkte på det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net