Finns det ngn produkt som kan simulera en nätverksanslutning trådlöst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Finns det ngn produkt som kan simulera en nätverksanslutning trådlöst?

Har en stor klumpig skrivare som står så jag inte vill dra en permanent kabel till den då det blir fult samt vet ej om den alltid skall stå där den står.
Så varje gång jag skall skriva ut få jag dra en sladd mellan skrivaren och routern.

Undrar om det finns en produkt där man kan koppla in en en sändare i nätverksuttaget i skrivaren och sen kommunicerar den trådlöst med en liten sändare man kopplar in i ett nätverksuttag i routern så de simulerar en nätverksanslutning trådlöst?
Dvs koppla en icke wifi skrivare trådlöst på ngt sätt med routern.

Alternativt om det finns liknande produkt för usb som simulerar en usb anslutning trådlöst för finns sådant fyrkantigt usb? uttag på skrivaren med.

Vet inte om det skulle fungera med ett usb wifi nätverkskort om man kan konfigurera det i datorn och sen koppla det till skrivaren? Om den accepterar det som en usb anslutning? Tror inte den kommer fungera med wifi över usb.

AMD 760k @ 4.7GHz, NB @ 2200MHz | Asus 760 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | 2x4GB 1866MHz Gskill | Silverstone SFX ST45SF 450W

Intel i5-4670k @ stock | MSI 680 | Gigabyte G1.Sniper Z87 | 2x4GB 2400MHz Gskill | Corsair TX850 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Snabb googling gav detta http://www.globaledgesoft.com/usb-over-wifi så helt omöjligt verkar det ju inte vara.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av stimpen:

Har en stor klumpig skrivare som står så jag inte vill dra en permanent kabel till den då det blir fult samt vet ej om den alltid skall stå där den står.
Så varje gång jag skall skriva ut få jag dra en sladd mellan skrivaren och routern.

Undrar om det finns en produkt där man kan koppla in en en sändare i nätverksuttaget i skrivaren och sen kommunicerar den trådlöst med en liten sändare man kopplar in i ett nätverksuttag i routern så de simulerar en nätverksanslutning trådlöst?
Dvs koppla en icke wifi skrivare trådlöst på ngt sätt med routern.

Alternativt om det finns liknande produkt för usb som simulerar en usb anslutning trådlöst för finns sådant fyrkantigt usb? uttag på skrivaren med.

Vet inte om det skulle fungera med ett usb wifi nätverkskort om man kan konfigurera det i datorn och sen koppla det till skrivaren? Om den accepterar det som en usb anslutning? Tror inte den kommer fungera med wifi över usb.

Hej!

Kör med en: https://www.dustinhome.se/product/5010517407/airrouter-soho-a...
Den kör du som bryggad klient, det vill säga den kopplar upp sig till ditt WiFi och din skrivare kopplas då till denna med nätverkskabel och får en IP adress från din existerande router.

Skrivet av Willhelm:

Snabb googling gav detta http://www.globaledgesoft.com/usb-over-wifi så helt omöjligt verkar det ju inte vara.

Och denna funkar inte för denna frågan, då detta var att få ett trådbundet LAN trådlöst. Och då funkar inte denna som är för USB.

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det låter som det är Homeplug du söker, vilket iofs inte är trådlöst utan via elnätet.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Eller kanske en wifibrygga.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av PowerNet:

Och denna funkar inte för denna frågan, då detta var att få ett trådbundet LAN trådlöst. Och då funkar inte denna som är för USB.

Jag baserade mitt svar på denna del av TS.

Skrivet av stimpen:

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Tack för alla svar. Denna senaste är nog mest intressant då det verkar som det räcker att bara koppla in en nätverkskabel och usbkabel. Men verkar som den vill ha ström via usb. Skickar skrivare ut matning via USB som en dator?

Annars de där homeplug men jag har ont om eluttag vid raoutern och vill ej ha grenuttag där den står. Men kanske är en lösning med.

Tråkiga är vad "mycket" dessa lösningar kostar :). Min router kostade 299kr hehe så känns som dessa är dyra i jämförelse. Men säljs kanske inte så mycket av dem.

AMD 760k @ 4.7GHz, NB @ 2200MHz | Asus 760 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | 2x4GB 1866MHz Gskill | Silverstone SFX ST45SF 450W

Intel i5-4670k @ stock | MSI 680 | Gigabyte G1.Sniper Z87 | 2x4GB 2400MHz Gskill | Corsair TX850 850W