Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009

Bahnhofs Plan B - Fri anonymisering

From 24/11, tror jag det var, så erbjuder Bahnhof sin kunder en gratis anonymiseringstjänst för att komma förbi datalagringsfrågan.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnho...

Man måste själv in på sitt konto och aktivera detta.

Om det är skillnad på deras betaltjänst och denna vågar jag inte svara på.

Speldatorn: Define Mini C | MSI Z170M Mortar | 7600K | Be Quiet Pure Rock | 8GB DDR4 | 7970 | SSD | 800W | QPAD QH-85
HTPC: Intel NUC DC3217IYE | 4GB | 64GB
NAS: HP Proliant N54L | NAS4FREE 9.2 | 2+2+3 TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2004

Nu blir man extra glad att ha Bahnhof. Dom värnar verkligen om sina kunders integritet och inte bara ger med sig som övriga leverantörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkort:Asus Rampage IV Extreme - Cpu: Intel Core I7 3960X - Minne: Corsair 4x4Gb 1600Mhz - Gpu: ASUS GeForce 780 TI Matrix Platinum - SSD: Intel 530 240 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Corsair Carbide 500R - Skärm: Qnix QX2710 LED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland / Skaraborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av stoffeboffe:

From 24/11, tror jag det var, så erbjuder Bahnhof sin kunder en gratis anonymiseringstjänst för att komma förbi datalagringsfrågan.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnho...

Man måste själv in på sitt konto och aktivera detta.

Om det är skillnad på deras betaltjänst och denna vågar jag inte svara på.

Skrivet av acious:

Nu blir man extra glad att ha Bahnhof. Dom värnar verkligen om sina kunders integritet och inte bara ger med sig som övriga leverantörer.

Jag försökte mig på den där gratis VPNen men det ville ej funka :S

| Intel i7 4790K @4,7Ghz | Noctua NH-U14S | ASUS Z97-PRO GAMER |
| EVGA NEX750B 750W | G.Skill Ripjaws X 16GB @1600Mhz |
| Fractal Design R4 | EVGA GeForce GTX 980 Ti GAMING ACX 2.0+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av hznn:

Jag försökte mig på den där gratis VPNen men det ville ej funka :S

Stod i artikeln att den inte blev aktiv innan 24/11 eller vad det var. Så du får tålmodigt vänta lite till

Moderkort:Asus Rampage IV Extreme - Cpu: Intel Core I7 3960X - Minne: Corsair 4x4Gb 1600Mhz - Gpu: ASUS GeForce 780 TI Matrix Platinum - SSD: Intel 530 240 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Corsair Carbide 500R - Skärm: Qnix QX2710 LED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland / Skaraborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av acious:

Stod i artikeln att den inte blev aktiv innan 24/11 eller vad det var. Så du får tålmodigt vänta lite till

Tur man är nyvaken och läser som en kratta!

| Intel i7 4790K @4,7Ghz | Noctua NH-U14S | ASUS Z97-PRO GAMER |
| EVGA NEX750B 750W | G.Skill Ripjaws X 16GB @1600Mhz |
| Fractal Design R4 | EVGA GeForce GTX 980 Ti GAMING ACX 2.0+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lite här och var
Registrerad
Sep 2008

Bahnhof is teh shit^^ Lätt att man kommer skaffa dem igen när man får eget

Dator: MSI P67A-GD55, i5 2500k, Corsair Vengeance 2x8GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, WD black 500 GB, WD green 1TB, WD green 2TB, Define R2, be-quiet P7 550w
skärm: Asus PB238Q, Acer p193w
kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech G500s, Dynavoice D-AMP + Magic S-4 EX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Vilka hjältar!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av acious:

Bahnhof vill ha publicitet och erbjuda tjänster som kan göra att fler väljer Bahnhof. Tro inget annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Skuggan74:

Bahnhof vill ha publicitet och erbjuda tjänster som kan göra att fler väljer Bahnhof. Tro inget annat.

Självklart är det så. Det spelar ju dock ingen egentlig roll då det ändå gynnar kunderna i slutändan. Win-win skulle jag säga.

I5-6400 | GTX 960 | 8 GB RAM | 256GB SSD | Asus VG248QE | Logitech G710+ | Logitech G400s | MacBook Pro 13" Late 2016 | I5-6200U | 8GB DDR3 | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Skuggan74:

Absolut ger de dem publicitet. Men ger det användarna mervärde också så är det ju bara bra.

Speldatorn: Define Mini C | MSI Z170M Mortar | 7600K | Be Quiet Pure Rock | 8GB DDR4 | 7970 | SSD | 800W | QPAD QH-85
HTPC: Intel NUC DC3217IYE | 4GB | 64GB
NAS: HP Proliant N54L | NAS4FREE 9.2 | 2+2+3 TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Hahah. Bahnhof <3

Behövs inte säga så mycket mer.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bunkeflostrand
Registrerad
Feb 2010

Hur påverkar en sådan tjänst bandbredden och svarstider?

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Skuggan74:

Självklart men de ska också ha publicitet då de erbjuder något som verkligen gynnar sina kunder.

Primär: MBPr 13", Core i5 4288U, 16 GB, 512 GB SSD Desktop: FD Define R5, 4790K@4,8GHz, 16 GB, RX480, Crucial MX100 512GB, 2x21,5" Dell S2240L, Ubuntu VM-värd: 2st Xeon E5630, 24 GB, 512 GB 850 Pro, Debian Filserver: FD Node 300, Core i3 3220T, 8 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian Brandvägg/Router: Celeron N3150, 4 GB, 64 GB SSD, Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Skuggan74:

Det skulle i så fall vara superenkelt för Telia, Comhem, you name it att göra precis samma sak. Vill dom inte ha fler kunder tror du?

c[_]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Skuggan74:

Så är det ju... att Bahnhof har ett säljintresse i bakgrunden och vet att det kan ge nya kunder...samtidigt finns det ju andra operatörer som också har det intresset men som gör mycket lite för att värna om kundernas integritet och gärna går på uppfattningar som innebär, att det är rätt all data ska lagras, att de som operatör kan tänka sig att blockera vissa sidor på nätet som håller torrenter etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Frågan är hur lång tid det tar innan VPN blir olagligt att hosta i Sverige alt att den som äger VPN-servern får ta all skit. Lär ju gå snabbare om man ska göra dessa tjänster "folkliga (som de skriver)" eftersom att lagen, som den är skriven idag, saknar styrning för detta. Det har ju inte ansetts som något jätteproblem tidigare eftersom att VPN knappast används av alla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av piggekotten:

Hur påverkar en sådan tjänst bandbredden och svarstider?

Frågan är inte om utan hur mycket och i vilket sammanhang.

Antar att vi får pröva oss fram...

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en bro
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av pgbg:

Så är det ju... att Bahnhof har ett säljintresse i bakgrunden och vet att det kan ge nya kunder...samtidigt finns det ju andra operatörer som också har det intresset men som gör mycket lite för att värna om kundernas integritet och gärna går på uppfattningar som innebär, att det är rätt all data ska lagras, att de som operatör kan tänka sig att blockera vissa sidor på nätet som håller torrenter etc.

Allvarligt? Vilka operatörer värnar inte om sina kunder. Det låter som rena pojkrumsfantasier.

Bahnhof måste vara den operatör som levererar den fulaste internettjänsten i Sverige med alla deras lager av krångel. CGN, VPN, stiftelser och you name it. Att teknikentusiaster köper detta är obegripligt.

Jan-banan: Om alla mailar och frågar eller stämmer MS så kanske dom måste släppa koden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Fredrik.:

Allvarligt? Vilka operatörer värnar inte om sina kunder. Det låter som rena pojkrumsfantasier.

Bahnhof måste vara den operatör som levererar den fulaste internettjänsten i Sverige med alla deras lager av krångel. CGN, VPN, stiftelser och you name it. Att teknikentusiaster köper detta är obegripligt.

"Allvarligt? Vilka operatörer värnar inte om sina kunder. Det låter som rena pojkrumsfantasier."
Följ debatten i medier där frågan diskuteras ! Det är tydlig nivåskillnad bland operatörerna på hur man ser på datalagringsfrågan och förhåller sig till politikens uppfattning om saken.

"Bahnhof måste vara den operatör som levererar den fulaste internettjänsten i Sverige med alla deras lager av krångel. CGN, VPN, stiftelser och you name it. Att teknikentusiaster köper detta är obegripligt."
Att någon som inte verkar insatt i frågan kommenterar med sammanfattningen "krångel" är däremot begripligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Skuggan74:

Du har så rätt!!!
Ni som tror att Bahnhof eller någon annan internet leverantör kan komma undan EU , USA måste leva i en underbar bubbla.
Med vänlig hälsning / Mange

MALMÖ FF - Mästarnas Mästare 19 Guld!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Tur man har B-hof. Jag betalade mitt (mobil) kontantkort med kontanater och tankar på med kontanter. Ingen vet vem jag ringer/blir uppringd av. Jag tankar på SL-kortet med kontanter så ingen vet vilka resor jag gör. Foliehatt? Kanske. Eller ett försvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Fredrik.:

Det har inte slagit mig tidigare, men om de inte kunde logga sin CGN ordentligt, så kunde de inte uppfylla datalagringsdirektivet. Sedan upptäckte man att det gav cred i vissa kretsar och så var affärsidén född...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Fredrik.:

Hur kommer det sig att bara Banhof är med och försöker medans andra tittar på. Oavsätt om detta är en PR kupp eller inte så gör de något till skillnad från andra som stoppar huvudet i sanden.

Tittar vi sedan tidigare så var inte alla ISPer i Sverige med Integrity gruppen heller. Minns att det var Bahnhof, Bredband2 och ett par till men långt ifrån alla.

Så länge de gör en bra sak även om det i början startade som en PR kupp så gör de en bra sak. De försöker ändra på något till det bättre och för det får de en internet poäng från mig och förmodligen mig som kund för eller senare.

Internet kan se värre ut, räcker att titta på FCC i USA som leds av lobbyister som tycker att net neutrality är dåligt. Imorgon kanske någon minister i Sverige vaknar upp med idiotiska ideér. MP är fulla av dom. Då krävs det ISPer och pirat partier som tar saken på allvar.

http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/11/mp-motion-google-s...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&arti...

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av lassep1l1s:

Tur man har B-hof. Jag betalade mitt (mobil) kontantkort med kontanater och tankar på med kontanter. Ingen vet vem jag ringer/blir uppringd av. Jag tankar på SL-kortet med kontanter så ingen vet vilka resor jag gör. Foliehatt? Kanske. Eller ett försvar.

Det räcker ju med kameror där du handlar dina kontantpaket (som i Fingreprintskandalen) eller att operatören tittar i lite i din trafik (datatrafik, meddelanden eller röstsamtal) eller kör triangulering på dig. Du kan inte vara anonym med en mobil idag. En enda 2FA kod från en internet tjänst så kan den som vill blåsa ditt cover hitta en tes att testa. För när man har en möjlig identitet och vill bekräfta denna så blir det genast mycket lättare. Du försvårar bara för dig själv.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av lassep1l1s:

Om du tankar på ditt kontantkort genom att gå till t ex pressbyrån och köpa en refill med betalkort så är det enda nån vet att du köpt en kontantkortsrefill.
Operatören vet inte vem som köpt refillen, eftersom det inte är de som tagit emot betalningen, och Pressbyrån vet inte vilket kontantkort du laddar på.

Likadant är det om du tankar på SL-kortet på Pressbyrån. SL vet inte vilket betalkort som använts för att tanka på kortet, och Pressbyrån har ingen aning om hur du reser.

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A.ROOT-SERVERS.NET
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Mange75:

Du har så rätt!!!
Ni som tror att Bahnhof eller någon annan internet leverantör kan komma undan EU , USA måste leva i en underbar bubbla.
Med vänlig hälsning / Mange

Så är det nog.
Vad händer den dagen när Bahnhof är tvungen att stänga ner sina tjänster ifall lagarna ändras?
Då sitter folk där helt utan uppkoppling.

Medlem #14

CISSP, MCT,MCITP, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av hoski:

Om du tankar på ditt kontantkort genom att gå till t ex pressbyrån och köpa en refill med betalkort så är det enda nån vet att du köpt en kontantkortsrefill.
Operatören vet inte vem som köpt refillen, eftersom det inte är de som tagit emot betalningen, och Pressbyrån vet inte vilket kontantkort du laddar på.

Likadant är det om du tankar på SL-kortet på Pressbyrån. SL vet inte vilket betalkort som använts för att tanka på kortet, och Pressbyrån har ingen aning om hur du reser.

Inte med betal/kontokort. Kontanter gäller. Undvik lämna elektroniska spår.
Edit: Ingen ska ens veta att mitt betalkort köpt en refill.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av JenzA:

Så är det nog.
Vad händer den dagen när Bahnhof är tvungen att stänga ner sina tjänster ifall lagarna ändras?
Då sitter folk där helt utan uppkoppling.

Det sker inte över en natt.

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av hoski:

Jo, eftersom samma maskin (POS) behandlar korttransaktionen och skriver ut koden (de flesta kontantkort är numera integrerade i POS för att eliminera stöld etc.). Även om man handlar med kontanter så kan operatören spåra dig genom att de kan se var du handlar dina påfyllningar.

Ang SL kortet är det ju också elektroniskt så SL kan se vilken kiosk vid vilken tidpunkt som laddat ett kort med pengar. Man är anonym, men i och med att tiderna för passeringar loggas så kan man ändå enkelt hitta bilder på den som åker med ett visst kort vid passeringar genom att samköra videofilm och passeringsdata. Det är inte enkelt att vara anonym idag.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av beh:

Jo, eftersom samma maskin (POS) behandlar korttransaktionen och skriver ut koden (de flesta kontantkort är numera integrerade i POS för att eliminera stöld etc.). Även om man handlar med kontanter så kan operatören spåra dig genom att de kan se var du handlar dina påfyllningar.

Mobiloperatörerna får inte reda på vilket bankkort man handlat med hos ombudet, även om koden kommer på kvittot.

///M4