Vad koppla till nätverkskabel som också skickar ut wifi?

Permalänk

Vad koppla till nätverkskabel som också skickar ut wifi?

Hej

Jag har Telias gateway Technicolor på nedre botten. Wifi-täckningen på övre plan är dålig och jag vill koppla in en tv-box där uppe också. Jag har nätverks kabel dragen och skulle nu vilja koppla in något så jag får ett trådat uttag till tv-boxen samtidigt som jag får ett starkt wifi där uppe. Jag läste i en annan tråd och misstänker att det är en accesspunkt jag behöver? Men jag reder inte ut vad det är jag ska köpa så därför vore jag mycket tacksam för tips.

Tack / Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Hej

Jag har Telias gateway Technicolor på nedre botten. Wifi-täckningen på övre plan är dålig och jag vill koppla in en tv-box där uppe också. Jag har nätverks kabel dragen och skulle nu vilja koppla in något så jag får ett trådat uttag till tv-boxen samtidigt som jag får ett starkt wifi där uppe. Jag läste i en annan tråd och misstänker att det är en accesspunkt jag behöver? Men jag reder inte ut vad det är jag ska köpa så därför vore jag mycket tacksam för tips.

Tack / Magnus

Köp en switch och en access point. Koppla kabeln du har dragit in i switchen, sedan TV-boxen och access pointen in i switchen, så skickas allt vidare till din router på nedanvåning genom kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Hej

Jag har Telias gateway Technicolor på nedre botten. Wifi-täckningen på övre plan är dålig och jag vill koppla in en tv-box där uppe också. Jag har nätverks kabel dragen och skulle nu vilja koppla in något så jag får ett trådat uttag till tv-boxen samtidigt som jag får ett starkt wifi där uppe. Jag läste i en annan tråd och misstänker att det är en accesspunkt jag behöver? Men jag reder inte ut vad det är jag ska köpa så därför vore jag mycket tacksam för tips.

Tack / Magnus

Har du en switch där uppe vid din tv-box?
Annars skulle jag köpa en billig 100 eller 1000 Mbit switch, samt en access punkt. Switchen för att du ska kunna fortsätta med kabel i tv-boxen.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

Har du en switch där uppe vid din tv-box?
Annars skulle jag köpa en billig 100 eller 1000 Mbit switch, samt en access punkt. Switchen för att du ska kunna fortsätta med kabel i tv-boxen.

Jag har ett nätverksuttag där uppe några meter från tv-boxen men usel wifi-täckning. För få portar på gatewayen också men där kan jag då sätta en switch som jag förstår det. Spelar det någon roll vad jag kopplar till switchen, dvs finns det sånt som är fördel att vara kopplat direkt i gatewayen om det går, typ en NAS, tv-box?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Jag har ett nätverksuttag där uppe några meter från tv-boxen men usel wifi-täckning. För få portar på gatewayen också men där kan jag då sätta en switch som jag förstår det. Spelar det någon roll vad jag kopplar till switchen, dvs finns det sånt som är fördel att vara kopplat direkt i gatewayen om det går, typ en NAS, tv-box?

Du sätter switchen där uppe, för att få fler portar, om du inte har 2st där redan? En port till tv-boxen och en port till access-punkten. Men sätter du en switch så har du några extra om du får för dig att köpa ett PS4 el något annat som vill ha (bra) uppkoppling (en switch är bara en lite smartare förgreningsdosa för nätverkskabel). Hur många extra, om några, portar du behöver kan du bara bestämma själv. Men 5 brukar räcka bra för "tv-hörnan".

Helst ska du ha alla apparater som på något sätt strömmar trafik inkopplade på kabel, eller som på annat sätt kräver bra uppkoppling. Spel på konsoler brukar vara trevligare via kabel än trådlöst. Likaså högupplöst film från en NAS.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64