Fiberanslutning, dras ändå med långsamma laddningar i webbläsaren?

Permalänk

Fiberanslutning, dras ändå med långsamma laddningar i webbläsaren?

Hejsan!

Sedan ett par månader tillbaka är jag en lycklig innehavare av 100/100-fiber, där jag även får ut cirka 95/95 Mb/s – men trots detta dras jag med stundtals långsamma laddningar i webbläsaren. Den röda tråden för dessa väntetider är att det står "Väntar på keep.google.com" (exempelvis), "Tolkar värden..." eller "Begäran bearbetas...".

Detta sker även när jag försöker besöka stora & väletablerade sidor såsom Facebook, Flashback eller Google Keep – där man rimligtvis bör kunna förvänta sig en relativt stabil och snabb uppkoppling. Jag har en känsla av att det inte ska vara på det här viset, finns det möjligtvis någon lösning på det här problemet?

Skärmdumpar:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hejsan!

Sedan ett par månader tillbaka är jag en lycklig innehavare av 100/100-fiber, där jag även får ut cirka 95/95 Mb/s – men trots detta dras jag med stundtals långsamma laddningar i webbläsaren. Den röda tråden för dessa väntetider är att det står "Väntar på keep.google.com" (exempelvis), "Tolkar värden..." eller "Begäran bearbetas...".

Detta sker även när jag försöker besöka stora & väletablerade sidor såsom Facebook, Flashback eller Google Keep – där man rimligtvis bör kunna förvänta sig en relativt stabil och snabb uppkoppling. Jag har en känsla av att det inte ska vara på det här viset, finns det möjligtvis någon lösning på det här problemet?

Skärmdumpar:

Kör en tracert till de aktuella sidorna i CMD och posta resultat här. (i cmd skriv "tracert www.keep.google.com")
Samt testa hur snabb din DNS är. DNSbench är ett bra program för detta som testar de vanligaste DNS servrarna samt din standard DNS.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Byt DNS-server till en snabbare, typ googles eller sätt upp en egen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det för du har för mycket trams i datorn och processer som samlar och skickar information om dina surf vanor som skickas iväg före du ansluter till websidan. Generellt så kommer du aldrig surfa så fort som du gör på en ren installerad windows dator.