Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

För varm CPU? I74770K

Hej jag äger en I7-4770K oklockad. Vart nyfiken o ville kolla hur varm den blev när jag spelade. Så drog igång bf4 och spelade en match, 82 grader hade den kommit upp i som max. Behöver jag vara orolig? vad ska göra isåfall byta kylare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Stock kylare? Låter som där är dålig ventilation i chassiet hur som helst.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Ah stockkylare. Har Fractal design define R4 chassit. Sett att vissa klagar på dålig ventilation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2012

Skulle nog bytt ut kylaren oavsett om du nu kör med stockkylaren.
Baserat på egen erfarenhet så tycks stockkylarna bli rätt så dåliga efter 12-18månader även om man försöker hålla rent från damm i lådan. Möjligt att en om-montering av kylaren med ny kylpasta kan hjälpa. Kostar dock inte många hundralappar för att få fatt i något som i regel brukar vara bättre än stockkylaren och som oftast även har lägre ljudnivå.

Ser man bara till att göra rent dammfiltren emellanåt i R4:an så borde det inte vara några större problem med ventilationen kan jag tycka.

| Intel I7 3770K | Noctua NH-D14 | Asus P8Z77 v-pro 1155 | Corsair AX 760 | Gigabyte GTX680 WFx3 OC |
| Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro | 1TB WD | Adam A7 | Mbox 2 | Windows 8.1 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Ok, satt o kolla på kylare alldeles nyss, Finns ju lite o välja på..Får väl se vad man hittar på. Tack för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Jag har erfarenhet från artic cooling, antec , noctua och corsair.

Noctua om du vill ha luftkylare jättelätta instruktioner och håller högkvalite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Vad skulle du rekommendera vatten eller luftkylt? smaksak kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Jag rekommenderar luft om du har plats i chassit (vilket du har). Vatten presterar inte mycket bättre (om den ens gör det) riskerar låta mer och har en pytteliten risk för läckage. Hur mkt pengar kan du lägga ut?

Sen kan det nämnas att 82 i spel egentligen inte är någon fara, men jag hade skaffat ny även utan planerad klockning för framför allt ljudnivån

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

1000kr Har jag som gräns. Funderat på att klocka den, Men kommer nog vänta ett tag då jag inte är i behov

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Har du så hög budget så hade jag tittat på noctua. Typ nh-d15. Kontrollera att det inte slår i dina ram minnen bara

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svedala
Registrerad
Sep 2009

Cooler Master Hyper 212 Evo är ju våldsamt prisvärd (imho) så du behöver definitivt inte spendera så mycket pengar för att lösa ditt problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Sambuccashake:

Cooler Master Hyper 212 Evo är ju våldsamt prisvärd (imho) så du behöver definitivt inte spendera så mycket pengar för att lösa ditt problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Jag köpte just denna och någon till extra fläkt för det blev lite för varmt när jag satte in ett till grafikkort.

Väldigt nöjd med temperaturerna än så länge faktiskt. Sedan är jag inte så insatt i kylare faktiskt så vågar inte rekommendera någon!

Men med 1000:- antar jag att det bara är välja och vraka!

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i5 2500K 4.4 GHz
MoBo: ASRock Z68 Extreme3 GEN 3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE SSD: Corsair Force 3 120GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Har corsair vengeance icke lågprofil. Så kommer inte passa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

212 evo eller nh-u14s om du frågar mig

Stationär: Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX750i | EVGA Z170 FTW | i7 6700K Delid 4,8GHz | EVGA GTX 1080 2126MHz | Custom Loop | Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q/AOC q2770Pqu | Logitech G600 | Corsair Vengeance K70 | Sennheiser HD598 | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Sitter precis o kollar på nh-u14s. Men osäker om den får plats

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Corsair H80i får plats och är minst lika bra som noctua. Fläkten hörs knappt och cpu blir max 55c i bf4..
Problemet med dessa gigantiska luftkylare som noctua är att de tar upp halva moderkortet

http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i?utm_sou...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av makn:

Corsair H80i får plats och är minst lika bra som noctua. Fläkten hörs knappt och cpu blir max 55c i bf4..
Problemet med dessa gigantiska luftkylare som noctua är att de tar upp halva moderkortet

http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i?utm_sou...

Tycker att han ska ta en med plats för 2/4 fläktar om han ska ta stängtvatten. Annars köra på luft eller kanske annars också...

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2014

Pröva Artic silver 5, jag fick ner mina temps med över 20c på min coolIT, endast av att byta kylpastan.

Finns många reviews på den också.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2014

jag har en noctua nh-d15 liggandes, har använt den till både vengeance höga minnen samt g.skill ripjawz o den e superb till salu om du är sugen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av henkejada:

Sitter precis o kollar på nh-u14s. Men osäker om den får plats

Noctuas nh-12s passar, har den själv till höga minnen.
Den är något dyrare än 212 evo men kyler något bättre och är lättare att montera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Adnerhill:

jag har en noctua nh-d15 liggandes, har använt den till både vengeance höga minnen samt g.skill ripjawz o den e superb till salu om du är sugen

Beror ju lite på vilket moderkort man har och om man använder närmsta minnesslottet.

Men sätter du den kylaren så du har fläkten över minnesslotten kan du inte ha höga minne i första, avståndet från fläkten till moderkortet är 32mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2012

Nej du ska ej vara orolig om du har stockkylare jag får upp till 90c bara den är under 100-105c

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH