Problem med geforce GTX 570 (+ ev. köpråd)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Problem med geforce GTX 570 (+ ev. köpråd)

Hej på er.

Jag slog mig nyligen ner och tänkte spela lite Team fortress 2 men till min stora förtret så hängde sig datorn rejält när jag försökte gå in på en server. Det var så illa att inga av de vanliga Alt+F4 eller Ctrl+Alt+Del gav någon effekt, jag blev alltså tvungen att hålla inne av/på knappen för att på så vis starta om datorn. När jag väl fått igång datorn igen (eventuellt efter något misslyckat försök, minns inte riktigt) så såg jag direkt att då den startar så dyker det -innan man når skrivbordet- upp lite konstiga röda horisontella linjer lite varstans. Dessa försvinner dock när jag kommit in till skrivbordet men där märker jag istället att upplösningen inte är den jag är van vid. Jag försöker förstås omedelbart åtgärda detta, jag ser att upplösningen är satt till 1280x1024 istället för sitt vanliga värde på 1920x1080 (tror jag den har varit innan). Inne på enhetshanteraren ser jag att det är en liten gul varningstriangel vid grafikkortet och när jag klickar mig in lite djupare i menyerna för just grafikkortet kommer jag fram till en egenskap som heter "problemkod" vilken har värdet 0000002B.

Med botten i detta väljer jag att göra en systemåterställning i windows, utan resultat. Sen avinstallerar jag drivrutinerna för grafikkortet och installerar de senaste, även detta utan resultat.

Finns det någon möjlighet att rädda kortet eller blir jag tvungen att införskaffa ett nytt kort? Vilket leder mig in på min följdfråga: Vilket grafikkort kan tänkas vara ett bra alternativ till min övriga datorkomposition? Jag tänker mig något kring kanske 2000kr (?).

Som det kanske framgår av texten är jag inte superinsatt i ämnet och tar tacksamt emot hjälp!

Min dator är enligt följande:

Grafikkort: NVIDIA GTX 570
Nätaggregat: Fractal Design FD-PSU-NEWT2-650
Minne: Corsair CMx8Gx3M2A1600C9 <--- 2st sådana satt det i datorn.
Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 760 @ 2.80GHz <--- 4st sådana syntes i enhetshanteraren.
Moderkort: ASRock P55 Pro/USB3

Windows 7 home premium, 64bit, service pack1.

Jag hoppas informationen jag har bifogat är tillräcklig,
Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2014

Själva problemet i sig kan jag inte hjälpa till så mycket med, men kan på en kompis vägnar rekomendera detta kort:

https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-760-gaming-2gb-physx/...

Mycket bang 4 the buck, och lär bli ett fint lyft i prestandan
Överklocka lite (både GPU och CPU), så har du en vettig spelburk

Chassi: NZXT H440, MoBo: MSI Z97 Gaming 5, CPU: i5 4690k @ 4 Ghz, Kylning: NZXT Kraken x61 AIO, GPU: MSI GTX 970, RAM: HyperX Fury 16 GB @ 1600 Mhz, PSU: XFX Proseries 850w, Lagring: 1 Kingston SSD 240 GB, 2TB Seagate mek disk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Tack för tipset!

Jag beställde just ett sådant, nu är det bara att vänta...