Datorn ger bara bild med en ramsticka inkopplad

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Datorn ger bara bild med en ramsticka inkopplad

Har lite krångel med min dator. Som nämnt ger datorn bara bild när en ramsticka sitter i. Båda ramstickorna fungerar
när man kör dem en och en. Däremot inte när båda sitter i (slot 1 och 3). Kom i skrivande stund på att jag inte provat
slot 2 och 4, vet inte riktigt om det fungerar i vanliga fall..??
Datorn är inte nybyggd utan den ville helt enkelt inte ge bild en dag när jag startade den..

Detta har jag provat och kommit fram till:
*Grafikkortet fungerar (testat med ett annat till och med)
*Det verkar inte vara något fel på cpu:n vad jag kan se.
*Båda ramminnena fungerar separat.
*Clear cmos är utfört, med hjälp av en liten knapp på moderkortet, utan resultat.
*Moderkortet ger felkod när inga ramminnen är inkopplade. Närmare bestämt:
22 - OEM pre-memory initialization codes (22 är felkoden på moderkortets lilla "skärm".)
*Moderkortet ger felkod när båda ramminnena sitter i:
38 - Post-Memory System Agent initialization (System Agent module specific) (38 är felkoden.)

Är det något fel på ramslotsen eller är det hela moderkortet? Jag kan inte fatta vad som är fel så jag är
i stort behov av hjälp!

Specs:
cpu: intel i5 2500k
moderkort: evga p67
minnen: corsair vengeance low profile 8gb
grafikkort: amd r9 290
nätagg: silverstone strider gold 850w
ssd:samsung 830 128gb + en hdd av någon sort

Länk till felkoder: http://www.evga.com/support/faq/afmviewfaq.aspx?faqid=59363
Alla felkoder finns inte i manualen av någon anledning: https://www.evga.com/support/manuals/files/130-SB-E675.pdf

MVH

Victor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Victor33:

Har lite krångel med min dator. Som nämnt ger datorn bara bild när en ramsticka sitter i. Båda ramstickorna fungerar
när man kör dem en och en. Däremot inte när båda sitter i (slot 1 och 3). Kom i skrivande stund på att jag inte provat
Datorn är inte nybyggd utan den ville helt enkelt inte ge bild en dag när jag startade den..

*Clear cmos är utfört, med hjälp av en liten knapp på moderkortet, utan resultat.
22 - OEM pre-memory initialization codes (22 är felkoden på moderkortets lilla "skärm".)
38 - Post-Memory System Agent initialization (System Agent module specific) (38 är felkoden.)

Är det något fel på ramslotsen eller är det hela moderkortet? Jag kan inte fatta vad som är fel så jag är
i stort behov av hjälp!

Specs:

Alla felkoder finns inte i manualen av någon anledning: https://www.evga.com/support/manuals/files/130-SB-E675.pdf

MVH

Victor

Låter onekligen som det är något fel på minnesslottet.
Visserligen rekommenderar dom slott 1 & 3 vid två stickor men du kan ju alltid prova köra dom i 2 & 4 och se vad som händer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Victor33:

i stort behov av hjälp!

Specs:

MVH

Dold text

Victor

Har du kontrollerat att minnet får rätt inställningar i BIOS? Har du kört memtest86+ på stickorna?

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Commander:

Har du kontrollerat att minnet får rätt inställningar i BIOS? Har du kört memtest86+ på stickorna?

Känns konstigt att de bara skulle lägga av sådär med tanke på att de fungerat utmärkt innan och jag har inte ändrat något.
Har inte kört memtest, får väl prova antar jag.

Skrivet av MacAllan:

Låter onekligen som det är något fel på minnesslottet.
Visserligen rekommenderar dom slott 1 & 3 vid två stickor men du kan ju alltid prova köra dom i 2 & 4 och se vad som händer.

Nytt moderkort eller kan man göra något åt saken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Victor33:

Känns konstigt att de bara skulle lägga av sådär med tanke på att de fungerat utmärkt innan och jag har inte ändrat något.
Har inte kört memtest, får väl prova antar jag.

Nytt moderkort eller kan man göra något åt saken?

Normalt sätt skall du kunna köra i slott 2 & 4 och så länge du bara har två stickor behöver du inte göra något i så fall.