Permalänk

Hastighet mellan Switch och router

Behöver utöka nätverkat hemma med en Switch.
Min fråga är hur hög den teroretiska länkhastigheten blir.

Setup:

Router med 4 ports GB switch med wan till kabelmodem (bryggat)

Kabel mellan Switch och router Cat6.

Säg att två klienter i switchen maxxar sin länkhastighet 2gbit till två olika klienter som sitter i Routern
så får de dela på 1gbit (antar jag?). Kan man då dra flera kablar mellan router och switch för att öka kapaciteten?

Hoppas ni förstår min halvkassa förklaring.

Mvh Glenn

Permalänk
Medlem

Ja, link aggregation - LAG heter det. http://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation
Nu tror jag inte det är switch och router som blir flaskhalsen (brukar vara rätt bra bakplan nu för tiden) - utan klienterna inte orkar skyffla, exempelvis för att diskarna inte orkar eller att det sitter klena nätverkskort på dom.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Grymme tackar för snabbt svar.

Tror nog att det är precis som du säger, tror att routern inte pallar heller vid riktig belastning med tanke på att det är konsumentgrejer.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lennis_o_O_o:

Säg att två klienter i switchen maxxar sin länkhastighet 2gbit till två olika klienter som sitter i Routern
så får de dela på 1gbit (antar jag?). Kan man då dra flera kablar mellan router och switch för att öka kapaciteten?
Hoppas ni förstår min halvkassa förklaring.
Mvh Glenn

Är detta ett verkligt problem, du har alltså en internetuppkoppling på mer än 1 Gbit ? Eller ska du routa mellan olika lan ? Om inte så lär det ju inte vara någon praktisk begränsning och ska du köra mellan olika vlan så kolla på en L3 switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ne tror inte det. Har dragit 2 x 20mm vp slang och satt upp 2 rj45 uttag mellan router och switch. Där routern sitter vill jag helst bara ha en kabel så det var därför jag var nyfiken om det gör någon skillnad med två.

handlar om LAN hastighet har tyvärr ej 1gbit + uppkoppling

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lennis_o_O_o:

Ne tror inte det. Har dragit 2 x 20mm vp slang och satt upp 2 rj45 uttag mellan router och switch. Där routern sitter vill jag helst bara ha en kabel så det var därför jag var nyfiken om det gör någon skillnad med två.

handlar om LAN hastighet har tyvärr ej 1gbit + uppkoppling

Mvh

Trafiken mellan de delar som är i samma nät och sitter i samma switch kommer inte att gå via routern utan det är bara trafiken som måste passera routern som påverkas av länken mellan router och switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trafiken mellan de delar som är i samma nät och sitter i samma switch kommer inte att gå via routern utan det är bara trafiken som måste passera routern som påverkas av länken mellan router och switch.

Som jag förstod så kommer det även sitta lan-klienter i routern. Om du har 2st klienter i switchen som ansluter mot 2st klienter i routern kommer det att gå i 1Gbit totalt.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wisdom:

Som jag förstod så kommer det även sitta lan-klienter i routern. Om du har 2st klienter i switchen som ansluter mot 2st klienter i routern kommer det att gå i 1Gbit totalt.

Ja man bör koppla allt i samma switch för att få maximal prestanda, men troligen blir det ingen större skillnad i pratiken ändå i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo förstår det men frågan var som sagt om det sitter klienter både i switch och router.

Har fått svar på min fråga i inlägg 1. Tack för svaren iaf.