Webbutveckling: Från hobby till anställning med minimalt antal högskolepoäng - hur?

Permalänk

Webbutveckling: Från hobby till anställning med minimalt antal högskolepoäng - hur?

Ok, ska försöka hålla mig kort men jag upplever någon slags livskris så bear with me.

För tillfället frilansar jag inom kulturområdet. Kul, visst, men ekonomiskt knapert och otryggt. Nu känner jag att jag vill ha ett "riktigt" jobb. Men det måste vara ett jobb där jag använder hjärnan, t.ex. inte servera hamburgare eller torka upp det som kommer ut i andra änden. Därför har jag tänkt att göra något utav mitt intresse för programmering och design.

Här är jag idag: jag kan göra enkla hemsidor med hjälp av PHP, HTML, CSS och jQuery. Bildelement skapar jag i Photoshop och Illustrator. Jag är än så länge 100% självlärd.

Med andra ord är det än så länge väldigt front-end (med undantag för PHP då), men arbetsmarknaden är inte jättebra för renodlade webdesigners, korrekt? Jag har ganska lätt för abstrakta och logiska ämnen såsom matte, gick ut naturprogrammet med 20.0. Jag kan stirra på, och peta i, kod i timmar utan att bli uttråkad. Så jag tror jag skulle kunna lära mig mer "renodlad" programmering också.

So far so good. Problemet är att jag redan har pluggat rätt mycket på universitetet. Jag har fortfarande drivet och motivationen, men försök att säga det till handläggarna på CSN. Så därför undrar jag om ni har några tips på någon slags strategi, om det ens är möjligt, för att bli anställningsbar som kodknackare av något slag, utan att tillbringa flera års heltid på högskola?

Jag skiter egentligen i om jag hamnar på en hipp designbyrå eller Reines revisionsbyrå, det är själva problemlösandet som jag tycker är roligt. Och jag behöver inte bli nya Bill Gates. Att slippa gräva i kort-datum-kylen på Lidl i slutet av varje månad räcker för mig.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är att vara försöka hitta någon/några open source projekt att vara aktiv i, och att lägga upp dina egna projekt på t.ex. github. Dels kan rekryterare hitta dig via det du gör online (jag blev kontaktad av google en gång pga detta), och så har du konkreta saker du kan visa upp för potentiella arbetsgivare (eftersom du saknar examen).

Permalänk
Medlem

Ärligt talat känner jag inte någon högskoleutbildad webbutvecklare. Det är svårt att formulera en hållbar kursplan och hitta lärare som anpassar sig lika snabbt som branschen förändras. Att vara självlärd och se till att vara on top of it är den bästa approachen till hög kvalitet.

Skrivet av CincoPastaBear:

Med andra ord är det än så länge väldigt front-end (med undantag för PHP då), men arbetsmarknaden är inte jättebra för renodlade webdesigners, korrekt?

Endast front-end kan vara svårt. Tyvärr. Eftersom det finns många scriptare och back-end utvecklare som är "helt ok" på front-end så har marknaden och branschen har kommit till att förvänta att en utvecklare ska kunna båda delar. Kombinera det med att front-end utvecklare som faktiskt är bra är sällsynta så är det inte konstigt att det finns få arbetsplatser som har ett upplägg där all front-end går genom en person.

Mitt förslag är att du nischar dig. Leta dig in i SEO, eller bli webbredaktör. Hitta en webbshop som behöver hjälp att administrera sin webbplats och göra uppdateringar. Kombinera front-end med design, och/eller UX.

Vill du lära dig nytt? Arbeta med javascript och sätt dig in i SPA, som t.ex. Angularjs, reactjs, m.m.. Efterfrågan har stigit kraftigt nyligen och verkar bara fortsätta att stiga, och i SPA blir fördelarna med bra front-end oändligt mycket synligare/viktigare än på vanliga webbplatser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag jobbar som webbutvecklare och har aldrig pluggat högskola.
Lär dig nya tekniker. just nu är ju angular och backbone populära. Polymer lär segla upp snart tror jag oxå.
Lägg upp allt du gör på github och gör det fint o snyggt. Ingen fulkod!
Jag har precis som nån annan skrev blivit kontaktad av google och fått intervju just pga min aktivitet i opensource projekt.

Mitt nuvarande jobb hittade mig på liknande sätt.

Permalänk
Skrivet av Mest:

Tyvärr. Eftersom det finns många scriptare och back-end utvecklare som är "helt ok" på front-end så har marknaden och branschen har kommit till att förvänta att en utvecklare ska kunna båda delar. Kombinera det med att front-end utvecklare som faktiskt är bra är sällsynta så är det inte konstigt att det finns få arbetsplatser som har ett upplägg där all front-end går genom en person.

Där håller jag inte alls med dig. Finns hur mycket jobb som helst för front-end utvecklare. Känns som att fler och fler företag förstår att det är viktigt att ha duktiga fornt-end utvecklare, antagligen på grund av all responsiv design samt möjligheterna html5/css3 har med sig.
När jag bodde i sthlm blev jag kontaktad av rekryterare minst en gång i veckan (jobbar som front-end utvecklare).
Att front-end utvecklare som faktiskt är bra är sällsynta håller jag dock helt med dig om.

Permalänk

Gå med i något open source projekt så har du dina första referenser.

För att få första jobbet så behöver du referenser: de behöver se att du jobbat tidigare med nåt och kan det, så de kan be din förra chef om referenser kanske eller nåt sånt. Men du är färsk så har de inget att gå på, de har inget bevis att du klarar av det du påstår i ditt CV. Men om du har kod i open source projekt så kan de kika på det, så det blir din första referens.

Permalänk

Tack för alla grymma svar! Uppskattar det verkligen. Ska kolla de grejer ni nämner. Om jag skulle satsa på att ha lite koll på backend-delen också, är det någon poäng med att nischa sig med något ovanligare "up-and-coming"-språk som Ruby och Python, eller ska jag tuffa på med PHP?

Permalänk
Medlem

Nu är väll inte varken Ruby eller Python up and coming... utan gamla beprövade.
Up and coming är snarare Go, Clojure, Rust, Hack. mfl.

Java är (tyvärr enligt mig) oxå väldigt populärt för webutveckling. Tex twitter är mest byggt på java. Även netflix använder java flitigt i backend.

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen rekommendera skola av något slag, det är ganska svårt att komma in i branschen, speciellt som självlärd, det finns de som har gjort det självklart men känner massvis som inte lyckats som självlärda också, även duktiga sådana. De flesta företag idag vill att man har någon form av utbildning, sedan utbildningen i sig är inte alltid så viktig. Har du bra kontakter är det en annan väg in men som ny har man oftast inte det.

Sedan om ditt syfte är jobb och vill börja med att lära dig backend så bör du hålla dig till språken som är störst. I Sverige är dessa C# och PHP, samt Java. De andra språken finns för all del men om du till början in i branschen rekommenderar jag inte dom, att lära sig dom åt andra sidan är dock inte fel.

Med det sagt, vill du komma undan med så lite plugg som möjligt så är min rekommendation någon Yh utbildning, De flesta av dessa är under 2 år och du kommer enbart fokusera på just programmering/web, Dock de viktigaste med dessa program är att knyta kontakter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att lära dig SOLID, http://sv.wikipedia.org/wiki/SOLID
Jag anser det meriterande eftersom att det inte kostar en van utvecklare att följa den standarden något men långsiktigt blir det betydligt lättare, mindre tidskrävande, att underhålla ett projekt. Därav anser jag det meriterande när jag intervjuar utvecklare för anställning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaelJackson:

Gå med i något open source projekt så har du dina första referenser.

För att få första jobbet så behöver du referenser: de behöver se att du jobbat tidigare med nåt och kan det, så de kan be din förra chef om referenser kanske eller nåt sånt. Men du är färsk så har de inget att gå på, de har inget bevis att du klarar av det du påstår i ditt CV. Men om du har kod i open source projekt så kan de kika på det, så det blir din första referens.

Jag återupplivar denna tråden tänkte jag.
Hur hittar man ett open source projekt man kan gå med i? Blev nyfiken när jag läste igenom denna tråden och någon rekommendera att man går med i ett open source för att få referenser.

Är helt ny i detta så vet inte riktigt hur det går till med open source projekt.

mvh

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppe_85:

Jag återupplivar denna tråden tänkte jag.
Hur hittar man ett open source projekt man kan gå med i? Blev nyfiken när jag läste igenom denna tråden och någon rekommendera att man går med i ett open source för att få referenser.

Är helt ny i detta så vet inte riktigt hur det går till med open source projekt.

mvh

Den största sidan för open-source är Github. Man kan se andras projekt som de laddat upp. För att bidra till projektet behöver man klona projektet och ändra det man vill ändra och sedan skicka en så kallad "pull request". Då väntar man bara på att den ska godkännas.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro