Permalänk
Medlem

Ni som har Topre brädor!

Hej gott folk,

Har lite frågor till er som har Topre brädor. Jag är lite sugen på en Realforce 88U 55g (Vit/Grå) som verkar vara svår att hitta med svensk layout, men kan även tänka mig Realforce 88UB 45g (Svart) som finns hos keyboardco. Det finns juh inga ställen man kan prova dessa så det får bli att fråga här

Mina frågor är:

1. Är Realforce the way to go eller ska man titta på andra Topre brädor?
2. Hur stor skillnad i känsla är det mellan 45g och 55g? Vissa verkar tycka att 55g har en ganska annorlunda känsla mot 45g trots att det är samma switch.
3. Hur kändes det att gå över från Mx switchar, upplever man en stor skillnad?

Idag har jag en Filco mj2 ninja tkl Blue & QFR Brown

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk

Har själv aldrig haft ett Realforce men har haft ett HHKB 2
1. Om du vill ha tkl är Realforce den enda varianten. HHKB finns ockå bara i ansi layout men det är ju preferens. Älskar layouten på HHKBn men det är en 60%are så smaken är som baken.
2. Kan ej svara på denna
3. Kan säga att 45g topre känns som en bättre mx Brown. Mycket bättre taktil känsla och den är mjuk att trycka ned. Skulle säga att tyngden är ungefär samma som en mx-brown/ blue och red.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Tangentbordskonnässör

1. Ja
2. Inte speciellt, själv tycker jag bättre om 45g.
3. Jag skiftar mellan båda hela tiden och det är inga problem.

Jag har ett leopold 200R med blues till arbetsmaskinen och realforce till min privata dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

1. Om du vill ha tkl är Realforce den enda varianten. HHKB finns ockå bara i ansi layout men det är ju preferens. Älskar layouten på HHKBn men det är en 60%are så smaken är som baken.

Om man ska vara petig så finns ju också CM Storm Novatouch i TKL, men efter vad jag har läst om den i recensioner så är Realforce bättre: Realforce har bättre tangenter i PBT med äkta svensk layout och är något tystare. Det som Novatouch har som inte Realforce har är kompatibilitet med keycaps för Cherry MX och en Fn-tangent som ger några mediafunktioner F-tangenterna.

HHKB har inte riktigt ANSI-layout, utan vad man kan kalla "Unix-layout": Control istället för Caps Lock till vänster om A och Backspace istället för \ alldeles ovanför Enter.

Svensk layout i 55g tror jag inte finns alls, förresten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har kollat med Keyboardcompany och Realforce 88U 55g (Vit/Grå) går inte att beställa. Bruce sa att det heller inte finns några planer på att ta in 55g med sv layout. Frågade om man kan få in den vita i 45g men misstänker att svaret blir det samma. Så jäkla trist att bra tangentbord sällan finns i sv layout. Man får väl fortstätta drömma på den vita, eller köpa ANSI.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det går jättebra att gå över till ett Topre från andra mekaniska men det är väldigt stor skillnad i känsla. Topre känns som smör/luftkuddar medans Cherry är hårt och stelt i jämförelse. Helt annan känsla det går inte att jämföra men båda är underbara på sina egna sätt. Personligen hade jag ett 45g Topre men jag sålde det efter ett tag för jag upptäckte att det passade inte mig riktigt faktiskt. Det var väldigt skönt att skriva på men jag vill ha lite hårdare känsla under fingrarna. Men smaken är som baken.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Har ett HHKB Pro 2 och ett Ducky med Cherry MX Blue. Betydligt mjukare och behagligare att skriva på Topre-brytare, sen känns återfjädringen starkare så man behöver knappt lyfta på fingarna när man skriver.

Konstruktionskvalitén på ett HHKB är dock inte lika högt som på ett Ducky, dessutom är det nästan dubbelt så dyrt.

Permalänk
Medlem

Tycker 45 g känns lite trögare än bruna. Får ont i fingrarna efter ett tag som jag får med svarta brytare. Kör mest på röda nu men plockar fram det ibland.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag råkade vinna ett lotteri på Deskthority-forumet och fick hem vinsten i går: ett CM Storm Novatouch.
Jag har också ett Topre Realforce (variabelt) sen tidigare och nu kan jag jämföra och berätta om det i första hand istället för att bara föra vidare vad andra har sagt.

Jag märker ingen skillnad i känsla hos vanliga tangenter mellan Novatouch och Realforce's 45g-tangenter. Det känns som Topre ska göra.
Novatouch har andra stabilisatorer som är något mer stabila, men det är en småsak.
Det som verkligen står ut är att Novatouch är mer högljutt och då framför allt mellanslags-tangenten. En del är att de tunnare keycap'sarna skramlar mer, men det är inte hela förklaringen. Jag tror att orsaken är att nedtryckningarna vibrerar mer i lådan helt enkelt.

Keycaps'arna på mitt Novatouch är tunna svarta i Nordic-layout, och medans typsnittet å ena sidan ser lite mer professionell ut än på Quickfire Rapid, så ser det ut som att trycket i övrigt har slängts ihop i all hast. Å-tecknet är centrerat mellans andra alfanumeriska tecken är vänsterjusterade. Höger Shift-tangent har texten "SHIFT" högerjusterat, men inte hela vägen.. vilket ser helt fel ut. Sen är symbolerna på ett par symbol-tangenter väldigt kryptiska. Caps Lock har texten "CAPSLK", vilket bara är fult.
Mitt Realforce har äkta svensk layout, där tecknen är helt OK. Det är visserligen svart på nästan-svart så att tecknen bara syns om man tittar noga i bra ljus, men det kan å andra sidan vara till hjälp om man behöver öva på att skriva utan att titta.

I övrigt så är byggkvaliteten på Novatouch och Realforce likvärdiga. Novatouch har fler gummifötter på undersidan. Båda sitter lika lågt på skrivbordet (i klass med de lägsta tangentborden med Cherry MX).
Realforce har rundade former medans Novatouch är mer kantigt. Övre höljet på Novatouch är slätt, målat matt svart istället för att vara texturerad plast.
En konstig grej med Novatouch är att den inte har några lysdioder för Caps Lock eller Scroll Lock. Själv så har jag Caps Lock mappat till Control och Scroll Lock till "Nästa låt" under Linux så jag saknar dem inte.

Mitt Realforce har dessutom variabelt motstånd: att tangenter avsedda för svagare fingrar har svagare motstånd och vice versa, och det tycker jag är mycket skönare att skriva på än 45g på alla tangenter som Novatouch har.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Återkommer till tråden nu när jag både testat och köpt en topre bräda. Lånade först hem och testade en polares Novatouch och gillade känslan på topre brytarna. Dock så tyckte jag att dom var aningen för lätta så jag bestämde mig för att köra på en Vit Realforce 87U 55g med ansi layout för att 55g skulle vara så mycket bättre enligt många . Nu efter ett par veckor tycker jag att tangentbordet funkar som en dröm. 55g är mer taktila och har en lite annorlunda känsla gentemot 45g. Brytarna var först lite hårda men man vänjer sig, med facit i hand så skulle 45g ha varit alldeles för lätta för mig för att oavsett vilken vikt man har så kommer man att vänja sig. Vill bara påpeka att jag både har kört blåa, bruna och röda brytare innan och det går inte att jämföra dessa i känsla då de är så olika.

När det kommer till byggkvalitet mellan Novatouch och Realforce så tycker jag personligen att skillnaden är stor. Som Findecanor skrev så är det skillnad på keycaps´en. Realforce har PBT och bara det är för mig en stor kvalitets skillnad. Sedan är det ganska stor skillnad på lådorna. Realforce använder inga skruvar och är trotts det grymt stabil, väger mer och känns mer fyllig på något sätt. Novatouch´en känns helt klart lite mer ihålig och lätt i jämförelse. Man får inte glömma att Novatouch´en kostar mindre så man måste tunna lite på kvaliteten. Jag menar absolut inte att Novatouch är en dålig bräda men att det är för mig personligen stor skillnad mellan dom.

Är fast så det blir bara topre för min del från och med nu Nästa bräda blir nog en HHKB Pro 2 Type S. Har läst att 45g på HHKB ska kännas lite tyngre än tex Novatouch och Leopold FC660C så det blir något mittemellan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Härligt att du tycker om det! Topre är väldigt sköna indeed. Dock så var de inte för mig för jag föredrar "hårdhet" i mitt skrivande. Jag vill ha hårda nedslag och att det ska låta mycket också. Tycker Topret kostade lite för mycket dock för att jag skulle rättfärdiga att enbart ha det som ett tangentbord som används på sena nätter

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Härligt att du tycker om det! Topre är väldigt sköna indeed. Dock så var de inte för mig för jag föredrar "hårdhet" i mitt skrivande. Jag vill ha hårda nedslag och att det ska låta mycket också. Tycker Topret kostade lite för mycket dock för att jag skulle rättfärdiga att enbart ha det som ett tangentbord som används på sena nätter

Att bara använda den sena nätter finna inte på kartan.. Inte enbart pga att den är dyr utan den funkar prima för allt tycker jag. Kör denna som daily driver för att skriva och spela och det funkar utmärkt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem

Åh, en Topre tråd i perfekt timing!

Jag var på ett tangentbordsevent här i Taipei och fick klämma på lite brädor, bland annat ett par Topre varav ett var Leopold FC660C.
Måste säga att jag är extremt intresserad av brädan, "mini tangentbord" (nästan 60%), Topre-switchar och dedikerade piltangenter. Var först inställd på ett Poker2 eller KBT Pure Pro men Leopold FC660C känns så gediget och bra med Topre att det kan vara värt den extra kostnaden (1600kr vs 650kr för Poker2/Pure Pro).

Ta en titt på Leopold FC660C om du är intresserad av formfaktorn mindre med Topre fast billigare än HHKB. Det som jag dock önskar den hade var programmeringsbara tangenter, även om den har DIP-switchar.

Förresten, ni som kör ANSI. Hur får ni till ">" och "<"? Det är enda hindret för mig gällande ANSI eftersom jag sysslar med webbdesign. Söker helst efter något hårdvarustöd men mjukvara i OS kan fungera.

Ursäktar, såg inte du redan köpt ett tangentbord.
Permalänk
Medlem
Skrivet av delidana:

Sedan är det ganska stor skillnad på lådorna. Realforce använder inga skruvar och är trotts det grymt stabil, väger mer och känns mer fyllig på något sätt. Novatouch´en känns helt klart lite mer ihålig och lätt i jämförelse. Man får inte glömma att Novatouch´en kostar mindre så man måste tunna lite på kvaliteten. Jag menar absolut inte att Novatouch är en dålig bräda men att det är för mig personligen stor skillnad mellan dom.

Hehe. Jag har läst en jämförelse på ett annat forum där recensenten tyckte tvärtom - att Novatouch verkade stabilare och Realforce kändes mer "billig" för honom.
Det högre ljudet i Novatouch är väl något som kan få en att tycka att den lådan känns mer ihålig.

Det är inte helt lätt det där med ljud i ett tangentbord. Det mest högljudda tangentbord jag har är ett med Cherry MX-switchar där jag själv har byggt lådan - och byggt den för att vara väldigt stabil. Det kanske är just det som är felet: jag kanske borde ha byggt det så att metallplattan och kretskortet kan svikta lite mer istället för att vara gediget upphängda så kanske det kunnat absorbera ljud istället för att föra dem vidare i chassit.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Findecanor:

Hehe. Jag har läst en jämförelse på ett annat forum där recensenten tyckte tvärtom - att Novatouch verkade stabilare och Realforce kändes mer "billig" för honom.
Det högre ljudet i Novatouch är väl något som kan få en att tycka att den lådan känns mer ihålig.

Jag tror att man kan få relativt olika intryck beroende på hur exemplaret i fråga är i kvalité etc.

Mitt Topre Realforce som jag hade gav ett ganska billigt intryck överlag. Tyckte inte det kändes som den kvalité som jag hade förväntat mig efter pris och vad man hade hört. Men det är pga att chassit inte satt ihop ordentligt. Räckte med att jag petade lite lätt på det så rörde sig ovandelen oberoende utav den undre delen. Varvid det kändes som ett väldigt billigt bygge det exemplaret som jag hade. Då kändes mitt Filco bra mycket mer kvalitativt och gediget i jämförelse. Så man kan nog få rätt olika upplevelser på samma tangentbord.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Förresten, ni som kör ANSI. Hur får ni till ">" och "<"? Det är enda hindret för mig gällande ANSI eftersom jag sysslar med webbdesign. Söker helst efter något hårdvarustöd men mjukvara i OS kan fungera.

Du kan inte använda svenska när du skriver < och >.

Här har du en bild som visar var de finns när du kör ansi-layout.
https://elitekeyboards.com/proddata/doc/hhkbp2_basic_layout.p...

Själv skiftar jag mellan svenska och engelsk/koreansk med alt+shift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockefoten:

Du kan inte använda svenska när du skriver < och >.

Här har du en bild som visar var de finns när du kör ansi-layout.
https://elitekeyboards.com/proddata/doc/hhkbp2_basic_layout.p...

Själv skiftar jag mellan svenska och engelsk/koreansk med alt+shift.

Ah, jag tänkte mer om ni på något sätt ordnat det med något macro eller dylikt. Att byta inmatningsspråk är nog okej tillvägagångsätt

Jag var så upptagen och dum att jag glömde att kolla in och eventuellt köpa ett HHKB Pro 2 nu när jag var i Japan för två veckor sedan... Lyckligtvis ska min kollega dit nästa vecka och hon hade inget emot att titta upp om det fanns i butiken och isåfall köpa mig ett.

Så, om jag har tur har jag ett HHKB Pro 2 snart, annars ett TEX Beetle som jag tänkt köpa Hoppas på HHKB dock <3

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla om det är någon som har eller har testat Leopold FC660C. Har just nu 2 st topre tangentbord: HHKB Pro 2 och Topre Realforce 87UB 55G. Jag gillar mest känslan hos 55g men jag gillar formfaktorn på mitt HHKB så jag har tänkt på stt köpa ett Leopold men det verkar inte finnas i Europa. Så om någon har ett, vart har ni köpt det?

//Z3us_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3us_:

Tänkte kolla om det är någon som har eller har testat Leopold FC660C. Har just nu 2 st topre tangentbord: HHKB Pro 2 och Topre Realforce 87UB 55G. Jag gillar mest känslan hos 55g men jag gillar formfaktorn på mitt HHKB så jag har tänkt på stt köpa ett Leopold men det verkar inte finnas i Europa. Så om någon har ett, vart har ni köpt det?

//Z3us_

Jag har testat ett i en väldigt kort period (2 minuter ish~) och det var ganska mysigt tangentbord. Jag är dock inte van vid Topre så kan inte uttrycka mig gällande hur det står sig mot andra Topre-brädor.

Det verkar inte finnas i Europa och de verkar inte ha en "ISO"-layout heller. Det bästa är nog om du kikar från USA eller Asien. Jag pratade dock med en väldigt erfaren snubbe inom tangentbord och han sa att det finns "fake" Leopold FC660C. Sen vart dessa finns tillgängliga för att man ska undvika dem vet jag inte :/ Så jag hade hellre betalat lite mer från en pålitlig källa.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket. Att det inte finns ISO är inga problem då jag använder ansi. Men jag får väl ta att leta lite och hoppas att det kanske tycker upp något i classifieds.

Permalänk
Medlem

Läst runt nu på forum, och en massa recensioner och är väldigt sugen på att köpa ett Topre-tangentbord nu. Hittar tyvärr väldigt få med svensk/finsk-layout på knapparna. Denna är en av få, http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-realforce-88ub-45g...
Skulle kunna tänka mig den, men är lite smått besviken på att de är så mörka tangenter.

Finns det något vettigt alternativ ? Vill ha utan numpad, och gärna så tyst som möjligt.

Kikat lite på Cooler Master Novatouch TKL också, vilket verkar vara ett vettigt alternativ kanske. Men läst en del att det ska vara högljutt jämfört med tex. Realforce och HHKB.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Entusiast

@Gnisch:
Novatouch är ett sjysst tangentbord, använder det själv. Svensk layout och utan numpad, bytte dock ut keycapsen mot PBT varianter.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

@Gnisch Det krylalr inte direkt av tangentbord med Topre-brytare, vill du dessutom ha ett TKL med svensk ISO, ja då återstår de två du listat. Realforces svart på svart är inte speciellt lättläst, men det ser ganska snyggt ut och tangenterna är av hög kvalitet, kanske de bästa du kan få monterade på ett nytt tangentbord idag.

För att få samma kvalitet på Novatouch behöver du byta tangenterna, så som @Firkraag föreslår, och då landar det på ungefär samma pengar som ett Realforce (i min mening mer värt och också anledningen till att jag har ett RF och inte ett NT )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

@Nischi:
Novatouch är ett sjysst tangentbord, använder det själv. Svensk layout och utan numpad, bytte dock ut keycapsen mot PBT varianter.

Tips på vad för några som skulle passa? Letade runt lite snabbt på maxgaming.se men va lite osäker på vad som är PBT och inte där.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Gör såhär. Köp ett Novatouch och ett HHKB. Plocka isär brädorna och flytta över de MX kompatibla stammarna till HHKBn. Sen köper du ett custom set, Granite borde gå att få tag i marknaden om du letar lite. Ja det kanske slutar på över 5000 vilket kan låta dyrt till en början, men om du bara smeker "vill-ha"-begäret tillräckligt mycket och börjar jämföra med hobbies såsom bilar kommer det verka som en riktigt bra deal!

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Entusiast

@Gnisch:
Jag använder ett set utav Ducky som jag köpte från Inet en gång i tiden, dem säljer det dock inte längre så jag vet inte vart du kan få tag på det nu. Novatouch är väl ändå okej, köp ett och sen håll ögonen öppna efter PBT set och byt dem när det hittas.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

@Nischi:
Jag använder ett set utav Ducky som jag köpte från Inet en gång i tiden, dem säljer det dock inte längre så jag vet inte vart du kan få tag på det nu. Novatouch är väl ändå okej, köp ett och sen håll ögonen öppna efter PBT set och byt dem när det hittas.

Tror jag börjar så faktiskt, som ett första steg så får jag se ifall jag lägger till andra knappar senare. Tack för ditt svar! Känns skönt att komma till ett avslut nu, sökt runt ganska länge

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Tror jag börjar så faktiskt, som ett första steg så får jag se ifall jag lägger till andra knappar senare. Tack för ditt svar! Känns skönt att komma till ett avslut nu, sökt runt ganska länge

Nu vet jag inte hur djupt ner du är i träsket så att säga.
Men jag höll på och kollade runt för ett tag sedan efter ett mekaniskttangentbord att ha på jobbet. Mitt första mekaniska, så jag har inte direkt fastnat i det så hårt.
Läste en massa och fick lite tips. Det snurrade i huvudet men Novatouch stod tidigt med på listan. Sedan la jag alldeles för mycket tid på att läsa en massa. Läste att Novatouch skulle inte alls vara lika stabilt som vissa andra tangentbord, att capsen skulle vara utav kass kvalitet. Men tillslut tröttnade jag lite på att leta runt. Köpte ett Novatouch.

Det jag kan säga om det är att jag blev väldigt nöjd. För mig känns det stabilt som en tegelsten ungefär. Det är inget som rör sig av sig självt direkt och det känns väldigt väl ihopskruvat. Capsen upplever jag som sköna och bra. Visst trycket på dom är väl inte det bästa, men det gör mig liksom inget.
Ljudet i tangetbordet är det inget fel på heller. Men jag har heller inte upplevt något annat.

Sen är det ju inte omöjligt att det åker på lite andra caps och att det blir en scilence-mod. Men det är inget som behövs just nu.

Permalänk
Inaktiv

@Gnisch: Novatouchen är en väldigt bra instegsmodell till Topre. Speciellt för 1290:- (webbhallen).

Om du sen tycker det "väsnas" kan du alltid "tystmodda" det.
Om du inte tycker det är tillräckligt stabilt kan du skaffa ett ALU-chassi.
Och visst keycapsen är ju sisådär: men vem använder "stock"-caps (förutom realforce-ägare)? (och de är inte sämre än några andra "stock-abs")

Lyxalternativet är ju såklart ett Novatouch (för MX-stammarna) OCH ett Realforce! Men även det kräver ju ett Novatouch

Jag föredrar mina Novatouch (Tystmoddade, Custom Caps, Alu-Chassi) framför "stock-Realforce-s" men jag kanske plundrar ett av mina novatouch för stammarna framöver (eller hoppas att få tag på stammar på annat sätt).
´
Novatouchens MX-kompatibla stammar är guld värt IMO

Edit: amazon.co.uk har lite Tai-Hoi PBT (BumbleBee/Miami) i ISO utförande för hyfsat pris (~40£) (eller hade igår i varje fall) inte Nordic iofs: men ISO.

Edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Nischi: Novatouchen är en väldigt bra instegsmodell till Topre. Speciellt för 1290:- (webbhallen).

Om du sen tycker det "väsnas" kan du alltid "tystmodda" det.
Om du inte tycker det är tillräckligt stabilt kan du skaffa ett ALU-chassi.
Och visst keycapsen är ju sisådär: men vem använder "stock"-caps (förutom realforce-ägare)? (och de är inte sämre än några andra "stock-abs")

Lyxalternativet är ju såklart ett Novatouch (för MX-stammarna) OCH ett Realforce! Men även det kräver ju ett Novatouch

Jag föredrar mina Novatouch (Tystmoddade, Custom Caps, Alu-Chassi) framför "stock-Realforce-s" men jag kanske plundrar ett av mina novatouch för stammarna framöver (eller hoppas att få tag på stammar på annat sätt).
´
Novatouchens MX-kompatibla stammar är guld värt IMO

Edit: amazon.co.uk har lite Tai-Hoi PBT (BumbleBee/Miami) i ISO utförande för hyfsat pris (~40£) (eller hade igår i varje fall) inte Nordic iofs: men ISO.

Tackar för tipsen, du har ingen länk på de där PBT? Jag sökte runt men hittade inte de du nämnde på amazon =(
Sitter med mitt Nova nu... det är så himla skönt att skriva på. Känns som att skriva på moln, eller något annat lite halvfluffigt och mjukt. Gillar det bestämt mer än Cherry Brown-switchar. Gillar även att tangentbordet har lite vikt till sig.

Ogillar dock att microusb-sladden man får till är "felvinklad"...många som tagit upp de i recensioner också. Känns lite slarvigt gjort av CoolerMaster. Ett handledsstöd kan nog bli ett extra inköp också i framtiden, alltid använt det och saknar det även att jag kört utan det i 1.5 vecka nu.

Köpte tangentbordet i blindo faktiskt, läst mycket om det såklart, men aldrig testat topre-switchar innan. Är väldigt nöjd med dom dock. Nu blir det väl svårt att gå tillbaka till vanliga membrane och andra billiga

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W