Permalänk
Medlem

Fortsatt strul med iTUX, anybody?

Hej!

Jag har läst flera inlägg här om att det varit driftstörningar med iTUX och olika leverantörer sedan några dagar. Jag vet inte om jag är ensam i detta, men jag upplever följande problem (obs! långt inlägg, tack på förhand för er förståelse):

Jag kör med iTUX+Bahnhof combo och har hittills varit nöjd med det. Har en Netgear WNR3500Lv2 router som kör Tomato-firmware och har aldrig tidigare haft några större besvär, innan allt gick åt skogen så hade min router en uptime på 100 dagar. Jag hade även ordnat med en publik IP-adress, även detta fungerade utan problem. Sedan förra veckan dock har allt gått åt skogen. Det började nämligen med att iTUX meddelade på sin sida om att man skulle utföra ett centralt nätverksarbete. Dagen efter så märkte jag att min IP hade helt ändrat nivå, om jag minns rätt från 172.xxx.xxx.xxx till 37.xxx.xxx.xxx, men den förblev publik så jag tyckte inte att det var några problem. Problemet var att sedan den dagen så har jag haft ständiga driftstörningar. Jag antar att det hänt något strul med iTUX, då efter den första centrala uppgraderingen så har de nästan varje dag publicerat störningar i sin driftinfosida, senast igår skulle de utföra ett planerat servicearbete. Därför tror jag knappast att uppgraderingen fungerat bra.
I alla fall, för min del så har det hela lett till att jag behöver starta om min router 1-2 gånger _dagligen_ för att kunna ha tillgång till nätet. Efter omstart så fungerar uppkopplingen helt ok, men när det gått ca. 10-12 timmar, trots att routerns led visar att den fungerar normalt och är uppkopplad, så har jag ingen åtkomst till internet. Inte heller kan jag öppna routerns interna adminsida, som ju är i mitt LAN (192.168.1.1) då jag får ett felmeddelande om att sidan inte kan nås. Kör jag command prompt istället och pingar routern så funkar det utan problem. Det går dock inte att ansluta via SSH till routern, inte heller fungerar traceroute till externa IP-adresser eller domäner då jag inte når DNS-serverna. Det enda jag kan göra är att stänga av routern direkt via strömknappen, vänta 10-15 sek och sätta på den igen. Då fungerar allt som det ska. Tills det gått ca. 10 timmar igen, då det hela börjar om...
Jag är övertygad om att problemet inte ligger på min router, utan på iTUX infrastruktur, då jag uppgraderat routerns firmware till senaste version, flashat tillbaka tidigare versioner, försökt byta IP, jo... Och som sagt innan det första centrala nätarbete för någon vecka sedan så har min router varit igång sedan jag startade om den innan jag skulle åka på semester i början av augusti. Jag bor i Norra Gårda i Göteborg och undrar om det är flera som har samma problematik? Jag har tänkt ringa kundsupporten, men jag tror att jag hamnar i en meningslös diskussion med någon tekniker som försöker övertala mig att problemet ligger hos mig och ber mig typ att starta om datorn och kolla att alla sladdar är kopplade till rätt uttag, man blir bara trött på det hela...

Råd och rekommendationer tas emot tacksamt

/jtabox

Permalänk

Jag ska inte utesluta att det är nått fel på stadsnätet, men för min del fungerar det iaf perfekt. har du hört med dina grannar, upplever de samma problem?

Personligen skulle jag provat att köra utan router ett tag. På så vis kan du verkligen bekräfta om felet är i din router eller inte.

Permalänk
Medlem

Alltså jag har provat att köra utan router, det fungerade i några timmar, men sedan tänkte jag att det egentligen inte är någon hållbar lösning. Router behöver jag ha eftersom det är flera enheter hemma som ska kopplas upp, de allra flesta trådlöst. Så även om det t.ex. visar sig fungera bättre utan router, vad blir det då? Ny router, med risk att inte heller denna fungerar?

Jag har i alla fall testat med en traceroute till Bahnhofs DNS. Först väntade jag tills driftstörningen åter skulle uppstå, vilket också skedde, som vanligt efter ca. 10 timmar sedan routerns senaste omstart.. Då körde jag följande:

-------------------------------------------------------
C:\Windows\system32>tracert 213.80.98.53

Tracing route to 213.80.98.53 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms min.ddns.adress [192.168.1.1]
2 1 ms 1 ms 1 ms 37.123.154.1
3 1 ms 1 ms 3 ms 10.33.247.9
4 1 ms 1 ms <1 ms 46.59.116.34
5 12 ms 12 ms 11 ms 85.24.151.19
6 12 ms 12 ms 12 ms 46.59.112.200
7 * * * Request timed out.
8 46.59.112.162 reports: Destination net unreachable.

Trace complete.
-------------------------------------------------------

Därefter startade jag om routern, varpå uppkopplingen började fungera helt ok. Då körde jag samma sak:

-------------------------------------------------------
C:\Windows\system32>tracert 213.80.98.53

Tracing route to c53.a98.sto.bahnhof.net [213.80.98.53]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms min.ddns.adress [192.168.1.1]
2 1 ms 1 ms 5 ms gw1.a353.priv.bahnhof.se [37.123.154.1]
3 1 ms 1 ms 1 ms 10.33.247.9
4 1 ms <1 ms <1 ms itux-framtiden-A336-gw.bahnhof.net [46.59.116.34]
5 12 ms 11 ms 11 ms gbg-cr1.osl-cr1.bahnhof.net [85.24.151.19]
6 12 ms 11 ms 12 ms osl-cr1.sto-cr3.bahnhof.net [46.59.112.200]
7 sto-cr3.sto-cr1.bahnhof.net [46.59.112.162] reports: Destination net unreachable.

Trace complete.
-------------------------------------------------------

Som det ser ut så är det definitivt inte på min router felet ligger, då både före och efter omstarten så kan jag nå utanför mitt LAN. Det verkar som om rutten avbryts någonstans vid steg 6 ovan, på osl-cr1.sto-cr3.bahnhof.net [46.59.112.200]. Dessutom har jag före omstarten ingen DNS-åtkomst, därav endast numeriska IP-adresser. Jag vet inte...

Jag har mejlat till Bahnhofs kundsupport med all information ovan, det blev 2 rätt långa mejl. Vi får se om och hur de svarar.

/jtabox