Prisförhållande processor och minne

Permalänk
Medlem

Prisförhållande processor och minne

Håller på att sätta ihop ett budgetbygge för familjen. Det som är slående är hur dyra standardiserad DDR3 minnen är i förhållande till processorerna. Minnena, 8GB DDR3 2133MHz, kostar 17% mer än APU:n, en A8-7600. Minnena utgör därmed den dyraste komponenten i datorbygget. Vanligtvis brukar man säga att konkurrensstrukturen gör att prisbilden påverkas. Ju fler tillverkare, desto större prispress. Medan CPU marknaden utgörs av två konkurrenter, utgörs minnesmarknaden av minst 12 tillverkare så prispressen borde vara större på minnesmarknaden. HHI index, ett mått på konkurrens, är nästan sju gånger på CPU marknaden. Ju högre index, desto närmare monopol. Det borde innebära mindre prispress på CPU-fronten än på minnesfronten. Iofs påverkar andra faktorer som t ex substitut, kapacitetsutnyttjande, total investerad struktur m.m. Rimligtvis är det mer krävande att både ta fram och producera nya processorer än minnen.

Vilka förklaring har du att just minnen är så dyra i relation till processorer?

Permalänk
Medlem

själv klagar jag inte, då jag köpte mina 16gb 1866mhz BE för 599:- för ett halvår sen... ångrar iofs att jag inte köpte mera

tror det var någon minnesfabrik som hade en översvämming / jordbävning? därav blev priserna dyra? sen tror jag konsumenttrycket har ökat, dvs alla ska ha minst 8gb helst 16gb? sen alla serverhallar behöver ganska många chip, men som du sa borde 12 tillverkare plutta ut många chip

sen att amd har prispressat rejält jämfört med intel som försöker höja priserna...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gadgety:

Håller på att sätta ihop ett budgetbygge för familjen. Det som är slående är hur dyra standardiserad DDR3 minnen är i förhållande till processorerna. Minnena, 8GB DDR3 2133MHz, kostar 17% mer än APU:n, en A8-7600. Minnena utgör därmed den dyraste komponenten i datorbygget. Vanligtvis brukar man säga att konkurrensstrukturen gör att prisbilden påverkas. Ju fler tillverkare, desto större prispress. Medan CPU marknaden utgörs av två konkurrenter, utgörs minnesmarknaden av minst 12 tillverkare så prispressen borde vara större på minnesmarknaden. HHI index, ett mått på konkurrens, är nästan sju gånger på CPU marknaden. Ju högre index, desto närmare monopol. Det borde innebära mindre prispress på CPU-fronten än på minnesfronten. Iofs påverkar andra faktorer som t ex substitut, kapacitetsutnyttjande, total investerad struktur m.m. Rimligtvis är det mer krävande att både ta fram och producera nya processorer än minnen.

Vilka förklaring har du att just minnen är så dyra i relation till processorer?

Även om det finns ganska många som tillverkar minnesmoduler är det ganska få som tillverkar minneskapslarna, det ger dem möjlighet att pressa upp priserna en del.
Samtidigt skall man komma ihåg att lönsamheten på tillverkning stundtals varit låg, även om den nu verkar vara väldigt hög.
Lönsamheten är hög till dess att kartellen spricker då sjunker den och vi kan fynda, efter ett tag kanske någon tillverkare går i konkurs och en ny kartell kan bildas, då är vår köpfest över.

Det är därför man skall göra som Disney, fynda när chansen finns och inte lyssna på alla som gnäller och säger "vad skall du ha så mycket minne till".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |