Dela kontant 3G vid DD-WRT och betala?

Permalänk
Medlem

Dela kontant 3G vid DD-WRT och betala?

Jag känner en som snart kanske kör med kontant 3G mobilt internet, av lagliga skäl (Abonnemang är inget alternativ), pga flytt och vill ha möjligheten att dela uppkopplingen till sina datorer och helst kunna förlänga betalda perioden. Förut har han kört mjukvara på Windows-dator där kan skrivit in uppgifterna från kvittot han fått från butik för längd surfperiod. Under Linux Mint 13 så var det att plugga in USB-stickan och det fungerade direkt men för att betala så var han tvungen att plocka ut SIM-kortet ur USB-stickan och sätta det i en mobiltelefon för att skriva in betalkoden och förlänga tjänsten.

Hårdvaran...
Det är tänkt att användas en icke operatörslåst USB-sticka och router Netgear WNR3500L (400 kr för en stabil router med stöd för DD-WRT. Finns det bättre alternativ ute på marknaden med stöd för DD-WRT kring den prisklassen? Gigabitnät, INTE D-LINK!) och installera DD-WRT på den. Går detta att lösa via att logga in på routern via exempel SSH och skicka nödvändiga meddelandet? (Det är mer nörden i mig än han som frågar detta)

Sidfråga. Är det möjligt att använda Netgear WNR3500L med DD-WRT för att ansluta till en grannes trådlösa nätverk (Som delar med sig av loginuppgifter) och dela ut nätverket via routerns portar? Kan man då använda routerns interna trådlösa nätverksskort för att logga in på grannes nät och även skapa ett lokalt nätverk eller behövs det då ett USB-nätverksskort? Inte för krångliga lösningar med mycket hackande i terminal. Skall kunna lösas via webbgränssnittet.

Dela ut internet via USB-sticka fungerar garanterat ser jag med internetsökningar men att betala kontanta internetuppkopplingen är jag mycket osäker om det fungerar då det känns som en udda fråga. Finns det lösning på detta problem?

Permalänk
Medlem

Du kan med DD-WRT använda WNR3500L som en accesspunkts klient, dvs ansluta mot grannens WIFI och få detta via tråd från LAN-portarna, det kan eventuellt gå att köra den i repeater-mode och få trådat LAN via portarna, att köra Accesspunkt och Accesspunkt i kientläge samtidigt går nog inte men repeaterläget blir ungefär samma ifall du kan få ut det via LAN, min TP-link repeater fungerar på det sättet.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Moderator
Forumledare

De flesta operatörer kan väl ladda kortet direkt vid betalning så han slipper ta ur simkortet?
Alternativt så kan man (om man får en kod) oftast surfa in på operatörens hemsida, slå in nummer och kod och på så sätt fylla på det.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Eller så kan man nog ladda kortet via sin internetbank via telefonnumret.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Du kan med DD-WRT använda WNR3500L som en accesspunkts klient, dvs ansluta mot grannens WIFI och få detta via tråd från LAN-portarna, det kan eventuellt gå att köra den i repeater-mode och få trådat LAN via portarna, att köra Accesspunkt och Accesspunkt i kientläge samtidigt går nog inte men repeaterläget blir ungefär samma ifall du kan få ut det via LAN, min TP-link repeater fungerar på det sättet.

Efter en läsning av din text så gjorde jag det jag först borde gjort. Gjort en liten sökning för att finna svaret, som jag nu gjorde.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Mode_Wireless

Citat:

"A router in Client Mode connects to another wireless Access Point (the host router). It uses its wireless connection as the WAN interface, and shares the internet connection only to the LAN ports. It is not seen as an access point by laptops or other computers scanning for AP's and does not accept wireless connections from client devices. The AP is not required to be running DD-WRT firmware. "

Efter mer sökning så hittade jag en ännu bättre lösning. Repeater Bridge. Det förlänger det trådlösa nätverket och tillåter trådade datorer koppla till routerns switch. PERFEKT
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

Tack för att du fick mig att börja söka.

Skrivet av NordhNet:

De flesta operatörer kan väl ladda kortet direkt vid betalning så han slipper ta ur simkortet?
Alternativt så kan man (om man får en kod) oftast surfa in på operatörens hemsida, slå in nummer och kod och på så sätt fylla på det.

Vid betalning? Kan man gå till en butik och uppge möjlig uppgift om SIM-kortet för att få det laddat? Har dessa mobila bredband också ett telefonnummer eller annan uppgift som står vid köp av kortet?

Kan kommer flytta till nära en storstad så val av operatör är troligen inget problem. Finns det någon operatör där man kan betala i butik för förlängning av kontant 3G-internet och fylla i uppgifterna via Internet, en sida man alltid kommer åt även efter betaltiden gått ut för tidigare betalda period?

För Telia så kunde han betala via kortflytt till mobil och skicka ett SMS eller via mjukvaran som kördes i Windows. Hur det är med andra operatörer vet jag inte.

Skrivet av foppson:

Eller så kan man nog ladda kortet via sin internetbank via telefonnumret.

Han har inte internetbank, av lagliga skäl, så det alternativet är inte möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

EFinns det någon operatör där man kan betala i butik för förlängning av kontant 3G-internet och fylla i uppgifterna via Internet, en sida man alltid kommer åt även efter betaltiden gått ut för tidigare betalda period?

För Telia så kunde han betala via kortflytt till mobil och skicka ett SMS eller via mjukvaran som kördes i Windows. Hur det är med andra operatörer vet jag inte.

Om han inte är betrodd med kontokort så kan han köpa värdebevis för mobilt bredband för Comviq kontant på pressbyrån osv.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om han inte är betrodd med kontokort så kan han köpa värdebevis för mobilt bredband för Comviq kontant på pressbyrån osv.

Han är inte betrodd för att han inte vill vara betrodd. Han går inte in i kontrakt med användande av person. Han kan lagen bättre än dom på Skattevärket. Svårt att förklara.

Med Tre så såg jag att man kan köpa värdebevis i butik och knappa in på deras webbsida. Synd att deras 90-dagarsladdningar endast kan köpas via internet.
https://www.tre.se/privat/bredband/3bredband-kontant/Oversikt...

Med Comviq så hittade jag i deras FAQ att man kan köpa värdebevis och ladda på via internet men inget om kontant mobilt bredband bland deras tjänster.
https://www.comviq.se/kundservice/artikel?article=79

Telia har påfyllning via internet.
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...

Det verkar som om flera stora operatörer fungerar att ladda kontant bredband med värdebevis via internet så tvång av speciell mjukvara verkar inte finnas. Lösningen med DD-WRT och USB-dongle ser ut att det kommer fungera bra. Måste bara få tag på en sticka som stödjs av DD-WRT.

Alla frågetecken ser ut att ha rätat ut sig.

Tackar för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Tackar.