Hjälp med felsökning av moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2014

Hjälp med felsökning av moderkort.

Idag ville inte datorn starta och det första jag testa var att bygla moderkortskablen och mycket riktigt drog fläktar o annat som är kopplat till nätdelen igång.
Mätte på kabeln från moderkortet till on/off och den verkar fungerar som den ska.

*edit*
Testade att sätta dit resetsladden o höll knappen inne men fortfarande inget liv.
Har även ryckt allt kopplat till moderkortet och visuellt ser allt Ok ut.
Om jag kan bygla nätdelen o få liv i kringutrustningen borde väl nätdelen vara Ok?
Fibblade runt med vattenloopen i går som kör på rent batterivatten o mig veterligen fick jag aldrig vatten i datorn.

Moderkortet är helt dött, inga dioder eller liknande som lyser heller inget småryck av fläktar när jag slår på strömmen på nätdelen.
Gäller ett Msi Z77A-GD45

Idér?

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till en större skärm med en massa pixlar.
Duger det??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2014

Kollat nätagg och alla volt är som dom ska. Jag får fram 5,5v över pinnarna som är till on/off men även med bygel så vägrar kortet sparka igång. Visuellt ser allt Ok ut så det tycks ha dött av ESD.

Nu till att jaga rätt på ersättare vilket kan bli svårt.......

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till en större skärm med en massa pixlar.
Duger det??