Behöver dra ~100m cat6 kabel utomhus

Permalänk

Du kommer inte att tappa något i hastighet på grund av kabeln om du har en 100-meterskabel och den är rätt kontakterad.

Standarden för en klass D-länk (för 100Mbit/s) är max 90 meter + utrymme för apparat- samt patchkabel. I en sådan installation har du alltså marginal för panel samt uttag i ytteränden. Samt för två patchkablar. Utöver denna denna 90-meters sträcka.

Så genom att du har 100 meter med bara en kontakt i vardera ände så kommer du inte att få någon förlust. Förutsatt återigen att kabeln blir riktigt kontakterad.

Jag skulle dock inte rekommendera denna lösning utifrån att era två byggnader har olika jordpotential. Enkelt förklarat så är det två separata elsystem som kommer att förbindas genom denna lösning. Kan fungera, men medför ofta problem. Därför använder man sig oftast av en trådlös länk i dessa fall, eller om man vill bygga framtidssäkert, en fiberförbindelse.

Du nämner telefontrådar. Går dessa bara mellan era hus eller är det Skanovas stolpar du syftar på? Är det egna trådar mellan husen så kan du använda dessa genom att köra VDSL mellan husen.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Utan att ha gjort några större efterforskningar så kom jag att tänka på denna http://www.direktronik.se/prod/item.asp?item=22-1075&lng=SE&c...
Koax är ju ofta lite tuffare kablar än U/UTP och borde fungera bättre för utomhusbruk.

Permalänk
Medlem

2 st Ubiquiti Nanostations är ett hett tips. Kommer fungera kanon om ni har fri sikt mellan husen. Det är idioti att hänga upp kabeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

För det första. Är det ni som äger stolparna? Är det Telias eller elbolagets får ni inte röra dem oavsett om de står på er mark eller inte.

För det andra. ska ni hänga kabeln på luftledning så går det inte med standardkabel utan ni måste ha en kabel med bärwire. Vet inte ens om en sådan finns för ethernet.

Därmed finns det tre realistiska alternativ.
Gräva ned en kabel och då helst en fiber som är åsksäker mellan era hus.
Köra trådlöst
Ansluta sig till Fibernätet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Du kommer inte att tappa något i hastighet på grund av kabeln om du har en 100-meterskabel och den är rätt kontakterad.

Standarden för en klass D-länk (för 100Mbit/s) är max 90 meter + utrymme för apparat- samt patchkabel. I en sådan installation har du alltså marginal för panel samt uttag i ytteränden. Samt för två patchkablar. Utöver denna denna 90-meters sträcka.

Så genom att du har 100 meter med bara en kontakt i vardera ände så kommer du inte att få någon förlust. Förutsatt återigen att kabeln blir riktigt kontakterad.

Jag skulle dock inte rekommendera denna lösning utifrån att era två byggnader har olika jordpotential. Enkelt förklarat så är det två separata elsystem som kommer att förbindas genom denna lösning. Kan fungera, men medför ofta problem. Därför använder man sig oftast av en trådlös länk i dessa fall, eller om man vill bygga framtidssäkert, en fiberförbindelse.

Du nämner telefontrådar. Går dessa bara mellan era hus eller är det Skanovas stolpar du syftar på? Är det egna trådar mellan husen så kan du använda dessa genom att köra VDSL mellan husen.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Inte riktigt sant att du förbinder elsystemen. Men nästan. All nätverksutrustning som är byggd på rätt sätt är galvaniskt isolerad från en osköldad nätverkskabel. Så jordpotentialen borde inte ska vara ett bekymmer sålänge som man använder osköldat kablage.

off topic. Det var detta som de hade missat i de tidiga modellerna av Raspberry Pi modell B. /off topic.

Själv hade jag nog valt att införskaffa fiberconverters och en fiberkabel om nu inte indragning av en separat lina är aktuellt. Hur den ska dras är helt beroende på om det är era egna stolpar eller inte. Är det inte det så skulle jag kontakta företaget som äger dem och fråga om det får hängas upp egna saker på dem. Får ni inte det så är det till att gräva mellan husen.

Mvh
Mattias

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Inte riktigt sant att du förbinder elsystemen. Men nästan. All nätverksutrustning som är byggd på rätt sätt är galvaniskt isolerad från en osköldad nätverkskabel. Så jordpotentialen borde inte ska vara ett bekymmer sålänge som man använder osköldat kablage.

Mvh
Mattias

Ett nätverkskort räknas inte som galvanisk avskiljare. Du kan mycket lätt få överslag både från "andra änden" och även via inducerade spikar vid åska.
Jag hittar inte bilderna för stunden (och orkar ärligt talat inte leta efter dem). Men jag har ett bra exempel på hur flytande nolla uppstått i ett hus då en nollskruv lossnat i en elcentral i en byggnad. Och hur det sedan slagit sönder en dator i en annan byggnad med annat elsystem. Nej, nätverkskortet klarade inte att hantera elfelet i den andra byggnaden.

Jag vet inte hur många kopparbaserade hus<->hus-förbindelser jag fått byta under drygt 20 år. Det är ett antal. Både på grund av överslag, åska och dåliga prestanda. Jag kan bara referera till egen erfarenhet. Sen får man göra en egen bedömning om man vill göra en sådan lösning ändå. Vanliga problem förutom dålig prestanda rent nätverksmässigt är att nätverksutrustning dör. Nätdelar (switchade) som stendör. Byts ut. Samma sak igen. Nätverkskort som packar ihop gång på gång. Sedan byter man ut till fiber eller trådlös länk beroende på miljö. Och problemen upphör.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.