Byta från AMD till GeForce

Permalänk
Medlem

Byta från AMD till GeForce

Hej alla goa glada,

Fick äntligen tummen ur ni-vet-vad, efter många år med AMD, att nu köpa ett GeForce då jag tyckte jag var värd en tidig julklapp. Blev ett Gigabyte GeForce GTX 980 G1 Gaming 4GB och om jag förstått Sweclockers prestandaindex rätt så ligger det strax över 50% bättre än mitt nuvarade HD 7970. Rockat en Dell U2713HM ett tag nu och de nyare spelen börja droppa en hel del frames när man kör i 2560x1440 så hoppas det nya kortet ger tillbaka dessa

I alla fall, till saken. Att byta från en tillverkare till en annan kan ju kanske bli lite problematiskt då drivrutiner och sånt kan ligga kvar och spöka. Kikat runt lite och hittat något som hetter DDU (Display Driver Uninstaller) verkar tagit över det gamla programet jag hade på datorn, Drive Sweeper. Min fråga är om det kort och gott räcker med att starta datorn i felsäkert läge, köra "Clean and Shut down" och sedan trycka i det nya kortet?

Hur är det med drivrutiner för GeForce, är de stabilare än AMDs och så? Kan man göra saker som hotkeya olika display settings (typ datorskärm, tv, skärm+tv etc)?

Tack på förhand!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde som så att jag använde DDU, startade om i safe mode och körde uninstall. Sen i med nya kortet och installera senaste drivrutinerna.

Nvidia´s drivers är stabilare. AMD får mkt kritik för deras drivers, speciellt deras BETA. Brukade undvika att använda dem..
Tycker man hör hela tiden att amd´s drivrutiner är ostabila..kanske är ett eko

Grattis till ett riktigt bra kort, har ett likadant själv

Permalänk
Medlem

DDU förklarar alla olika lägen som finns, men ja. Felsäkert läge och clean & shut down är det som gäller vid ominstallation.
För mig har alltid Nvidia's drivrutiner varit mer instabil än AMD's, men jag har ingen riktig information om det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv

Har använt både AMD (7970, r9 290) samt Nvidia (GTX 580,680) det senaste och det har varit lika lite probelm med båda.

Permalänk
Medlem

Har kört både amd och nvidia. Gillar båda, fast på olika sätt.
Kör enbart de whql-certifierade drivrutinerna från AMD (då beta mycket riktigt brukar vara rätt buggiga för mig också).

Från nvidia kör jag aldrig beta heller.

Jag har kört DDU varje gång vid byte från amd till nvidia och vice versa. Fungerar mycket bättre än driver sweeper imo.
Du kan väl säkert få en slant för ditt 7970 iaf. Gtx 980 är en bra gpu, men inte är det värt nära 6k (bara min personliga åsikt).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt