Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2009

högjudda chassifläktar

Hejsan, jag har ett litet problem, jag tycker min dator låter för mycket och har försökt pilla med fläktkurvor hit och dit men blir inte nöjd.

har följande delar.
chassi: NZXT H440W Silent Ultra Vit
moderkort: Gigabyte G1.SNIPER Z97
Fläkt utsug "där bak" Noctua NF-A14, iPPC-2000, IP67, PWM, 140mm
fläkt insug "där fram" 3x Noctua NF-F12, iPPC-2000, PWM, 120mm

Det som är lite struligt är att 2 saker, för det första så går datorn tillbaka till den pwm inställningen som är i bios varje gång jag startar om datorn vilket är störande då jag måste öppna System information viewer varje gång jag startar datorn för att manuellt dra ner Fläktarna och aktivera min egna fläktkurva.

Det andra som är lite konstigt är att det lägsta varvtalet på fläktarna är så högt att den är högljudd till och med när jag har lägsta hastigheten på fläktarna. lägsta hastigheten som är möjlig rapporteras som mycket högre i System information viewer där kan tex Nf-f12 orna gå ner i 872 Rpm som lägst innan de stannar.

Någon som har några tankar på hur jag kan råda bot på detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2012

Du har glömt det intressantaste cpu och gpu sen är psu också hyfsat bra att veta! Har du kloickat?

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2009

Det kan du få veta om du vill, det

Cpu: Intel Core i7 4790K (inte överklockat)
Cpu kylare: Noctua NH-D15
gpu: msi gtx 780 gaming (inte överklockat)
psu: Corsair HX850i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av tofflans:

Hejsan, jag har ett litet problem, jag tycker min dator låter för mycket och har försökt pilla med fläktkurvor hit och dit men blir inte nöjd.

har följande delar.
chassi: NZXT H440W Silent Ultra Vit
moderkort: Gigabyte G1.SNIPER Z97
Fläkt utsug "där bak" Noctua NF-A14, iPPC-2000, IP67, PWM, 140mm
fläkt insug "där fram" 3x Noctua NF-F12, iPPC-2000, PWM, 120mm

Det som är lite struligt är att 2 saker, för det första så går datorn tillbaka till den pwm inställningen som är i bios varje gång jag startar om datorn vilket är störande då jag måste öppna System information viewer varje gång jag startar datorn för att manuellt dra ner Fläktarna och aktivera min egna fläktkurva.

Det andra som är lite konstigt är att det lägsta varvtalet på fläktarna är så högt att den är högljudd till och med när jag har lägsta hastigheten på fläktarna. lägsta hastigheten som är möjlig rapporteras som mycket högre i System information viewer där kan tex Nf-f12 orna gå ner i 872 Rpm som lägst innan de stannar.

Någon som har några tankar på hur jag kan råda bot på detta?

Noctua NF-F12 är inte bra till chassiefläktar då dom låter en hel del pga focused flow tekniken och just att dom är byggda för att trycka luft och inte suga, däremot är dom väldigt bra till kylare och radiatorer.
Du kan ju prova att sätta dit motstånden som följer med fläktarna så den har ett lägre maxvarv eller prova med en konstant fläkthastighet.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

NF-P12 skulle vara bättre där i fronten. Tystare men ett par högre temperaturer eller ingen alls. NF-S12A är däremot tystast men den kan inte trycka in luft genom ett dammfilter men väldigt bra som utblås i bak/topp.
http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me&...

1090T | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | 480 GB SSD
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2009

ojoj, då värkar som jag inte gjort min efterforskning ordentligt och köpt "fel" fläktar. men om jag byter fläktarna så kommer det göra datorn tystare men kommer det hjälpa med att pwm styrningen funkar så dåligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av tofflans:

ojoj, då värkar som jag inte gjort min efterforskning ordentligt och köpt "fel" fläktar. men om jag byter fläktarna så kommer det göra datorn tystare men kommer det hjälpa med att pwm styrningen funkar så dåligt?

Tyvärr kommer det inte att lösa ditt pwm problem, har du kollat i dina inställningar i bios om det finns något där man kan stänga av profilen så det väljer din istället?
Jag har asus så det är kanske inte riktigt samma system men jag har så jag kan välja om jag kör 3-pin eller 4-pin för att moderkortet ska kunna styra fläktarna rätt, annars kanske det finns något eget program som kan ta över fläktprofilerna när du startar datorn?
På asus ai suite fungerar det med en sån iaf, men jag vet inte om det finns till ditt som sagt.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning