Sitter på en Intel i5 2500K dags att uppgradera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Sitter på en Intel i5 2500K dags att uppgradera?

Hej!

Sitter just nu på en i5:a 2500K som jag har fläskat ur 4.7 ghz daglig körning. Jag känner dock att har jag flera streams igång på twitch och kanske ett youtubeklipp samt CSGO så blir det ju segt. Är detta något som en nyare processor skulle rädda mig ifrån? Är jättetacksam för svar/hjälp.
Förövrigt så kommer jag isf fortfarande hålla mig till intel, men som sagt, tacksam för alla svar!

MVH

Eavo

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Hur mkt ramminne har du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

CSGO känns segt vid en enda twitchstream typ även om man fortfarande har 300+ fps.

Har du hårdvaruacceleration påslagen i din webbläsare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsör
Registrerad
Aug 2008

Låter som minnes problem, kolla användandet när du börjar känna att de går segt.

NZXT H440W New Edition Silent Ultra - White | Corsair AX 850W Professional Series | MSI SLI PLUS, X99 | Intel® Core i7 5820K | Corsair H100 Hydro Series | HyperX 4x4GB 2400MHz DDR4 | 1x CORSAIR FORCE GT SERIES 90GB (System) 1x CORSAIR FORCE GT SERIES 120GB (Spel ) |1x ASUS STRIX 970 | Microsoft Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

jag sitter på 8 gb sorry glömde skriva det! Jag har haft koll under tiden och det är ju inte så att minnet tar slut direkt. Jag tänkte mest ifall fler kärnor på cpu eller mer cache kanske skulle göra susen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Eavo:

jag sitter på 8 gb sorry glömde skriva det! Jag har haft koll under tiden och det är ju inte så att minnet tar slut direkt. Jag tänkte mest ifall fler kärnor på cpu eller mer cache kanske skulle göra susen?

Tips, öppna upp aktivitetshanteraren när du har alla grejorna igång samtidigt och kolla cpu och minnes-utnyttjande och om det belastar samtliga kärnor.

Du skulle också kunna slänga ett öga på disk-aktivitet. Kanske är det mycket skrivningar som orsakar segheterna?

Hur som ett bra ställe att börja på. Sen kan du börja fundera på vad som behöver uppgraderas.

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.