Asus x79 delux s2011 Fläktstyrning - Problem

Permalänk
Medlem

Asus x79 delux s2011 Fläktstyrning - Problem

Köpte nya snabbare fläktar då datorn gick lite för varm. Nu helt plötsligt klarar moderkortet inte av att styra dessa lika bra som innan.

Jag hade 4 stycken 1000 RPM PWM fläktar och allt var frid och fröjd, förutom temperaturen.
Jag har nu istället 4 stycken 1800 RPM PWM fläktar och moderkortet klarar inte av att styra dessa på ett bra sätt.

Fläkten som är inkopplad till CPU_fan fungerar som den ska. Den ligger på 500 RPM vid låg belastning och kan styras stegvis upp till full hastighet genom Asus programvara. Alla andra fläktar går dock på 1000 RPM vid vila. Detta är på tok för högljutt när man inte spelar. Problemet är att lägsta hastighetsgränsen för dessa fläktar av någon anledning sätt till ~60% automatiskt i mjukvaran när fläktarna kalibreras, dvs de går inte styras lägre.

Alla fläktar är av samma modell och bevisligen klarar dom att rotera i betydligt lägre hastigheter än 1000 RPM. Jag gissar på att Asus hare snålat/lurats med kontrollkretsarna till alla fläktportar förutom då CPU_fan.

Sitter någon med ett liknande moderkort eller upplever samma problem?

tl;dr Samtliga fläktar är PWM styrda och samtliga anslutningar är till synes redo för PWM fläktar (4 pins), Endast CPU_fan anslutningen fungerar som det ska.

EDIT:

Mycket riktigt så har snål Asus fuskat och enbart CPU_FAN och dess klon har riktig PWM styrning trots att samtliga portar har 4 stift. Resterande styrs genom spänningsändringar exakt så som vanliga 3 pins fläktar. Moderkortet kostade bara 3 lök så vad ska man förvänta sig? (<-Ironi)

Visa signatur

Det som flöt iland senast.