Comhem & Sjukt dåliga latenser till omvärld

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Comhem & Sjukt dåliga latenser till omvärld

Hej, det är så att dom senaste 5-6 månaderna har jag märkt ett uppsving i min ping gentemot spelservrar i bland annat Dota (från 50-60 ping till minimum 95, oftast upp mot 130), och det verkar som om comhem's routing är problemet (?) Jag har testat att använda oVPN's server i Malmö, men har tyvärr ungefär samma ping med dom. Finns det något sätt att kringå comhems routing eller på något annat sätt fixa detta? Kanske någon annan VPN leverantör som erbjuder bättre latenser, bra nog för spelande?

Här är tracert:
Det är ju ganska självklart att kaia verkar vara problemet.. Jag antar att det är för att Comhem köper routing genom dom?

Varför jag bara kan komma fram till att comhem är boven - polare som har fiber via Telia ligger på ca 30-40 ping mot samma servrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av cider123:

Hej, det är så att dom senaste 5-6 månaderna har jag märkt ett uppsving i min ping gentemot spelservrar i bland annat Dota (från 50-60 ping till minimum 95, oftast upp mot 130), och det verkar som om comhem's routing är problemet (?) Jag har testat att använda oVPN's server i Malmö, men har tyvärr ungefär samma ping med dom. Finns det något sätt att kringå comhems routing eller på något annat sätt fixa detta? Kanske någon annan VPN leverantör som erbjuder bättre latenser, bra nog för spelande?

Här är tracert:
Det är ju ganska självklart att kaia verkar vara problemet.. Jag antar att det är för att Comhem köper routing genom dom?
http://i.gyazo.com/a08a38f12301a7339e48d6087c32b7b3.png

Varför jag bara kan komma fram till att comhem är boven - polare som har fiber via Telia ligger på ca 30-40 ping mot samma servrar.

Du kringgick ju till stor del Comhems routing när du testade med något hyggligt lokalt VPN (du har ju då bara med Comhems routing att göra fram till VPN-leverantören). Bortsett från den typen av lösningar finns det ju inte mycket du själv kan göra för att komma runt den egna leverantörens routing. I övrigt är det väl att tjata på Comhem och/eller Valve som gäller.

Jag vet dock inte om Kaias inblandning verkar vara att betrakta som ett problem i sammanhanget. Att just de är inblandade verkar ju snarast handla om att de är en av operatörerna som Valve (destinationen i ditt exempel) arbetar med i Europa och jag vet inte om jag tycker att det egentligen ser ut som att det är deras fel att det blir som det blir för dig (jättesvårt att avgöra, dock).

Kaias routrar har ju iaf namn som avslöjar var de finns rent geografiskt, vilket möjligen avslöjar nånting om vad som pågår.

I ditt exempel så lämnar Comhem över trafiken till Kaia någonstans, lite oklart var, men man ser iaf att trafiken när den väl är i Kaias nät tar vägen Luxemburg->Wien och att det verkar ha tagit ganska lång tid att komma fram till Kaias router i Luxemburg.

Tittade på en motsvarande traceroute och från uppkopplingen jag testade med så går trafik till samma adress hos Valve (i Österrike) också via Kaia men med den skillnaden att i mitt test så lämnar Telenor över trafiken till Kaia och trafiken tar sedan vägen Köpenhamn->Hamburg->Frankfurt->Wien. Detta med till synes klart bättre resultat (~45ms rtt).

TeliaSonera verkar själva byta trafik direkt med Valve vilket väl kan förutsättas vara det allra bästa för just det här scenariot.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

TeliaSonera är riktigt starka i Europa och i Sverige. De har ett riktigt fint nät.

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |