Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Geforce GTX 970 strul

Hej!

Byggde ihop min nya burk igår med hjälp av en nära vän (jag är väldigt ny på det här med datorbygge) efter han lämnat så tänkte jag provstarta den för att kolla så allt fungerade korrekt utan OS då jag inte har något i min ägo än.

Den lät bra vid uppstart och kollade fläktar etc, allt funkade förutom grafikkortet. Fläktarna stod helt stilla och ingen bild på skärmen. Frågan är om grafikkortet ska dra igång utan ett OS i.. Vad tror ni? Tack på förhand.. mvh Henrik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Henke_:

Hej!

Byggde ihop min nya burk igår med hjälp av en nära vän (jag är väldigt ny på det här med datorbygge) efter han lämnat så tänkte jag provstarta den för att kolla så allt fungerade korrekt utan OS då jag inte har något i min ägo än.

Den lät bra vid uppstart och kollade fläktar etc, allt funkade förutom grafikkortet. Fläktarna stod helt stilla och ingen bild på skärmen. Frågan är om grafikkortet ska dra igång utan ett OS i.. Vad tror ni? Tack på förhand.. mvh Henrik

vad har du för 970?

Msi och Asus har semi passiva. alltså om grafikkortet är under 50 grader så står fläktarna stilla

Citera för svar!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Tack för ett snabbt svar det står att den heter EVGA Geforce gtx 970 4gb 2.0 cooling

Det låter som att det n vara så

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Henke_:

Hej!

Vad har du för övriga komponenter?

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 970 FTW 4GB | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: FD Arc Midi R2 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |
Inet fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Bara för att kolla, har du anslutit de extra strömkablarna till grafikkortet som det ska ha?? Alltså, du har inte "bara" satt i kortet i pcix slotten??

Dator: Asus Z87m Pro mAtx, i7 4770k@4.3ghz, 16g ram 2133mhz, MSI GTX 1080ti FoundersE, Fractal Design S, Samsung EVO 250 ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Jag satte i dom två kablarna som ska in i grafikkortet, bara för att dubbekolla.. vad heter dom som ska in i kortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Henke_:

Jag satte i dom två kablarna som ska in i grafikkortet, bara för att dubbekolla.. vad heter dom som ska in i kortet?

2st 6pins PCIe

edit: var har du skärmkabeln inkopplad? om du har satt i den i moderkortet kan det vara så att datorn hoppar över att sätta igång grafikkortet

Citera för svar!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

VGA står det på kablarna.

Jag har samma PSU och ett ASUS 970.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Jag har den inkopplad i hdmi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

HDMI? Har han en skärm med högtalare och inga andra? Annars är mig veterligen HDMI ett sämre gränssnitt än DVI, har han dessutom en skärm som har högre uppdateringsfrekvens än 60Hz så måste den gå via DVI-D eller DP.

Oavsett, det kan också vara så att moderkortet står inställt att köra den integrerade grafiken. Även om grafikkortet är passivt så brukar den ha en inbyggd blowout-funktion när man startar en dator. Kolla så att kortet verkligen sitter i PCI-E slotten ordentligt, var inte rädd för att ta i lite.

Som någon ovanför också skriver, dubbelkolla att alla strömkablar sitter i ordentligt samt att du verkligen stoppat in kabeln i grafikkortet och inte moderkortets port!

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Kortet sitter antagligen upp och ner i din dator jämfört med bilden men det är samma sida utåt.

Kolla om det går in 2st sladdar in i dem två hålen. Annars måste du sätta in sladdar från nätaggregatet in i grafikkortet tryck i dem ordentligt

Edit: Hittade denna reccensionen : recension
tl;dr:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003