Provat det mesta (efter att ha ställt till det och fixat problemet)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jul 2004

Provat det mesta (efter att ha ställt till det och fixat problemet)

Hej på er!

Köpte ett Gigabyte GA-Z97A Gaming 3, CPU, grafikkort, powersupply och minnen, satte ihop det och hade naturligtvis lyckats böja två stift i CPU sockeln. Efter att ha skaffat förstoringsglas och lånat en synål av tjejen så fick jag dom två stiften rätt så raka och datorn har startat och gått stabilt ett par dagar. Nu har den börjat jävlas men bootar upp efter att jag tömt bios på moderkortet med en bygel.

Jag har provat att plocka ut ena minnet och båda minnena och sätta tillbaka dom (även försökt boota med en sticka i taget), dragit ur alla anslutningar (usb, nätverkskabel osv) på baksidan av moderkortet, kollat distansskruvar som moderkortet är fastskruvat på så det inte blir nån kortas men den startar enbart när jag tömt bios. Jag har provat att ladda optimized default settings

Känns som jag provat absolut allt (förutom att ta bort CPU + kylare). Har till och med beställt ett nytt moderkort (iom att jag lyckats böja stiften i CPU sockeln så är ju garantin körd ändå) nu under Black Friday rean

Det enda jag inte gjort är att prova nytt batteri på moderkortet, är det nån idé att göra det eller ska jag invänta mitt Asus Z87A moderkort?

Börjar önska att jag köpt en komplett PC istället för att börja få gråa hår på skallen efter att att ha byggt min egen PC (vilket jag gjort ett par gånger tidigare utan problem)

Tacksam för alla tips!

Asus Z87-A / Intel Core i5 4690K / 2x 4 GB Corsair Ballistix Sport / Kingston 120GB SSDNOW 300 / Gigabyte GTX 750Ti OC 2gb / Asus VG248

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Har du laddat in default inställningar för BIOS?

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jul 2004

Japp, fortfarande dött efter reboot återställning av default settings.

Efter att jag fick till det med stiften i cpu sockeln så gick den ju klockrent, har ju inte gjort nåt med hårdvaran (förutom att flytta på datorn när jag skulle sänka benen på skrivbordet där allt står på) Det enda jag kan tänka mig och det är därför ett nytt moderkort är på väg är att det är nåt som inte är helt hundra, antingen glappar men efter att ha känt efter, kopplat loss, satt tillbaka så kan då inte ja hitta några fel. Det kan ju vara så att PC'n hemsökt av onda andar.

När den har gått så har den gått klockrent utan några blue-screens

Asus Z87-A / Intel Core i5 4690K / 2x 4 GB Corsair Ballistix Sport / Kingston 120GB SSDNOW 300 / Gigabyte GTX 750Ti OC 2gb / Asus VG248