Permalänk
Medlem

byte av cpu-kylare.

Hej sweclockers!
Jag har tankarna i att byta ut min towerkylare ( phantek PH-TC14PE ), och det lutar åt en NZXT kraken x60.
Den primära anledningen är att jag vill bli av med den belastning en torn-kylare ger moderkortet.
De sekundära anledningarna är för utseendet och lite bättre kylförmåga.

Har någon erfarenhet av just denna kylaren från nzxt, angående läckage osv?
Har den strulat över huvud taget för dig/er?
isf hur?

jag har kollat olika tester och verkar kunna få ner temperaturerna med ca. 4c grader, vilket också är ett plus.
( http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2013/08/21/phanteks-... )

Som sagt så vill jag ha lite erfarenheter av denna kylare, och om det t.o.m är helt onödiga pengar jag lägger nu?
Ska jag satsa på x61?
Kunde inte hitta någon direkt skillnad på dem två.
tack på förhand!

Visa signatur

Hello, friend
I9 12900k | 32gb 4800mhz ram | 3070ti

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag skulle vilja påstå att din primära anledning inte är en anledning alls Varför skulle belastning på moderkortet vara negativt? Folk har kört tunga tornkylare länge nu

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag skulle vilja påstå att din primära anledning inte är en anledning alls Varför skulle belastning på moderkortet vara negativt? Folk har kört tunga tornkylare länge nu

skulle vilja påstå att det visst är en anledning
och man har en burk som du bär över till kompisar/ kör på lan varje vecka är det påfrestande för moderkortet (brytningar) och ja man ha kört med tornkylare länge men en sluten vattenkylning påfrestar moderkortet mindre är en fet tornkylare

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av erieri02:

skulle vilja påstå att det visst är en anledning
och man har en burk som du bär över till kompisar/ kör på lan varje vecka är det påfrestande för moderkortet (brytningar) och ja man ha kört med tornkylare länge men en sluten vattenkylning påfrestar moderkortet mindre är en fet tornkylare

Kanske, men i alla fall Aseteks pumpar går ju sönder stup i ett... Jag har en Antec 620 som höll 1,5 år, aldrig mer slutna vattenkylare

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av dannee__:

Är det helt onödiga pengar jag lägger nu?

Vet ej, titta på tester av de två kylarna (helst jämförelse mellan de två).

Skrivet av dannee__:

Ska jag satsa på x61?

Ja, om du funderar på x60 kan du lika gärna ta en x61, om du nu inte hittar x60 för ett bra pris på t.ex. någon rea.

Skrivet av dannee__:

Kunde inte hitta någon direkt skillnad på dem två.
tack på förhand!

Fläktarrna på x61 har större variation på hur mycket luft de flyttar, vilket betyder att de kan vara både effektivare eller tystare än fläktarna på x60, beroende på om man väljer att köra den på max varvtal eller så långsamt som möjligt, dessutom har x61 mindre kanter runt själva radiatorytan, vilket gör att x61 är kompatibelt med litet fler chassin än x60m, t.ex. går x60 precis in i H440 och bara med slangarna åt ett håll, (enligt komptiblitetsliistan för processorkylare till H440) medan det inte skall vara några problem att få in en x61, oavsett från vilket håll slangarna sticker ut ur radiatorn (enligt samma lista).
Vilket chassi har du? skulle vara interessant att veta, det står nämligen inte i din sign.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Du kan väl sätta buntband runtom kylaren och upp till taket på lådan om du är orolig över vikten värre än grafikkortets påfrestning på moboet skulle jag säga..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

skulle vilja påstå att det visst är en anledning
och man har en burk som du bär över till kompisar/ kör på lan varje vecka är det påfrestande för moderkortet (brytningar) och ja man ha kört med tornkylare länge men en sluten vattenkylning påfrestar moderkortet mindre är en fet tornkylare

Precis min tanke.
de är ju inte så värst fagra heller.

Skrivet av Mordrana:

Du kan väl sätta buntband runtom kylaren och upp till taket på lådan om du är orolig över vikten värre än grafikkortets påfrestning på moboet skulle jag säga..

ja för det blir snyggt...
Grafikkortet står alldeles utmärkt, sviktar inte öht.
CPU-flänsen är däremot tung som sten, och det är väldigt mycket vikt för en så tunn bräda att hantera.
det HAR ju hänt att tornkylare har knäckt kort.

Visa signatur

Hello, friend
I9 12900k | 32gb 4800mhz ram | 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Vet ej, titta på tester av de två kylarna (helst jämförelse mellan de två).

Ja, om du funderar på x60 kan du lika gärna ta en x61, om du nu inte hittar x60 för ett bra pris på t.ex. någon rea.

Fläktarrna på x61 har större variation på hur mycket luft de flyttar, vilket betyder att de kan vara både effektivare eller tystare än fläktarna på x60, beroende på om man väljer att köra den på max varvtal eller så långsamt som möjligt, dessutom har x61 mindre kanter runt själva radiatorytan, vilket gör att x61 är kompatibelt med litet fler chassin än x60m, t.ex. går x60 precis in i H440 och bara med slangarna åt ett håll, (enligt komptiblitetsliistan för processorkylare till H440) medan det inte skall vara några problem att få in en x61, oavsett från vilket håll slangarna sticker ut ur radiatorn (enligt samma lista).
Vilket chassi har du? skulle vara interessant att veta, det står nämligen inte i din sign.

Jag har ett corsair 540 air chassi, så det finns gott om plats för tjockis-rad.

Visa signatur

Hello, friend
I9 12900k | 32gb 4800mhz ram | 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kanske, men i alla fall Aseteks pumpar går ju sönder stup i ett... Jag har en Antec 620 som höll 1,5 år, aldrig mer slutna vattenkylare

det är ju just läckage jag är rädd för.
vissa säger att det aldrig händer, vissa säger att det är en garanti.
fanboys och/eller hateboys?

Visa signatur

Hello, friend
I9 12900k | 32gb 4800mhz ram | 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Vet ej, titta på tester av de två kylarna (helst jämförelse mellan de två).

Jag länkade ett test i min post, vet inte om du missade den.
jag nämner även skillnaden testet visar.
här kommer den igen iaf:
http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2013/08/21/phanteks-...

Visa signatur

Hello, friend
I9 12900k | 32gb 4800mhz ram | 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannee__:

det är ju just läckage jag är rädd för.
vissa säger att det aldrig händer, vissa säger att det är en garanti.
fanboys och/eller hateboys?

Verkligen ingen garanti att det går sönder! Har haft sluten vattenkyckling i 3-4år och aldrig haft problem, även vid flytt! Kör just nu på en liten H60 men nu när man går i nyköpartankar så är sluten vattenkylning ett självklart val! Både för att det är snyggare och i vissa fall bättre!

Kan bara uttrycka mig om Corsairs cpu kylare men dom är klockrena, dom jag haft iaf! Tycker inte du ska vara rädd för läckage, procenten på dom som går sönder kan inte vara särsilt hög! Isåfall hade man hört mer om det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Verkligen ingen garanti att det går sönder! Har haft sluten vattenkyckling i 3-4år och aldrig haft problem, även vid flytt! Kör just nu på en liten H60 men nu när man går i nyköpartankar så är sluten vattenkylning ett självklart val! Både för att det är snyggare och i vissa fall bättre!

Kan bara uttrycka mig om Corsairs cpu kylare men dom är klockrena, dom jag haft iaf! Tycker inte du ska vara rädd för läckage, procenten på dom som går sönder kan inte vara särsilt hög! Isåfall hade man hört mer om det!

Skickades från m.sweclockers.com

kör själv med en h100i och en 3770k OC tll 4.6Ghz toppar 90 grader efter 20-30 min test med 100% load men hamnar aldrig där vanligtvis
har haft min i 2 år utan några som helst problem
var mellan några serier i corsairs utbud som var defekt men dom meddelade ju det
har även haft Coolermaster (för att testa i en gammal burk) lät som en stenkross första veckan sedan blev den nästan lika tyst som min h100i men allt fungerar i princip mer eller mindre bra så gäller mest vilket märke man vill ha eller om man kollar recensioner vilken som kyler bäst

sedan är ju din budget en viktig del i vad du kan/har råd att välja

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av dannee__:

det är ju just läckage jag är rädd för.
vissa säger att det aldrig händer, vissa säger att det är en garanti.
fanboys och/eller hateboys?

Nää läckage har jag aldrig hört hända, men pumpar som rasslar verkar vanligt. Sök på "Pump noise corsair", "Pump noise antec" osv så får du mängder med träffar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nää läckage har jag aldrig hört hända, men pumpar som rasslar verkar vanligt. Sök på "Pump noise corsair", "Pump noise antec" osv så får du mängder med träffar.

jag förstår det som att de enheter som rasslar är defekta, och går då på RMA?
rätta mig gärna om jag har fel.

Skrivet av erieri02:

kör själv med en h100i och en 3770k OC tll 4.6Ghz toppar 90 grader efter 20-30 min test med 100% load men hamnar aldrig där vanligtvis
har haft min i 2 år utan några som helst problem
var mellan några serier i corsairs utbud som var defekt men dom meddelade ju det
har även haft Coolermaster (för att testa i en gammal burk) lät som en stenkross första veckan sedan blev den nästan lika tyst som min h100i men allt fungerar i princip mer eller mindre bra så gäller mest vilket märke man vill ha eller om man kollar recensioner vilken som kyler bäst

sedan är ju din budget en viktig del i vad du kan/har råd att välja

90c :O?
jag toppar 70 i load med min phantek, men enligt testet jag länkade ( som även görs på samma socket och cpu som jag har ) så ska nzxt x60/61 sänka graderna med ungefär 4 grader MINST i load, då x61 antagligen har bättre kylförmåga.
inte hittat några direkta tester mellan de två ( som jag litar på ).
runt 1000lappen, lite över lite under beroende på kylarens prestanda givetvis.
just därför jag landa på kraken då den kyler bättre än min nuvarande, och inte är hemskt dyr samt har 140mm fläktar vilket både kyler bättre och passar bättre i toppen, mindre luft som smiter vid sidorna.

Skrivet av Chippen2188:

Verkligen ingen garanti att det går sönder! Har haft sluten vattenkyckling i 3-4år och aldrig haft problem, även vid flytt! Kör just nu på en liten H60 men nu när man går i nyköpartankar så är sluten vattenkylning ett självklart val! Både för att det är snyggare och i vissa fall bättre!

Kan bara uttrycka mig om Corsairs cpu kylare men dom är klockrena, dom jag haft iaf! Tycker inte du ska vara rädd för läckage, procenten på dom som går sönder kan inte vara särsilt hög! Isåfall hade man hört mer om det!

Skickades från m.sweclockers.com

jag ska nog kolla lite vad nzxt säger angående konsekvenser vid läckage.
om jag står där helt själv med massa pengar i sjön eller om de faktiskt är hjälpsamma, OM nu olyckan skulle vara framme.
har sett en massa corsair-kylare som läcker, kan ju dock vara samma kylare från olika vinklar bara.

Visa signatur

Hello, friend
I9 12900k | 32gb 4800mhz ram | 3070ti

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av dannee__:

jag förstår det som att de enheter som rasslar är defekta, och går då på RMA?
rätta mig gärna om jag har fel.

Du har helt rätt, de är defekta och går att byta hos återförsäljaren. Men luftkylare har inte detta problemet. Jag tror personligen att dessa pumpar är "underdimensionerade" för att köras kontinuerligt, vilket är konstigt då t.ex. akvariepumpar håller hur länge som helst.

Jag tror inte produkterna är mogna än och det kommer dröja innan jag köper sluten vattenkylning igen, det finns typ inga fördelar, menar jag.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

En fördel med vatten är att radiatorn + fläkt sitter i chassit, så i princip ingen varm luft från kylningen finns kvar i chassit.

Naturligtvis sätter man vid luftkylning flänsarna så att luften som kyls blåser ut direkt, men jag ser ändå att det finns större risk att varm luft åker runt i chassit vid luft vs vatten.

Min Corsair H50 tuffar på och har inte läckt än, tror att nuvarande system är ganska safe när det gäller läckage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannee__:

jag förstår det som att de enheter som rasslar är defekta, och går då på RMA?
rätta mig gärna om jag har fel.

90c :O?
jag toppar 70 i load med min phantek, men enligt testet jag länkade ( som även görs på samma socket och cpu som jag har ) så ska nzxt x60/61 sänka graderna med ungefär 4 grader MINST i load, då x61 antagligen har bättre kylförmåga.
inte hittat några direkta tester mellan de två ( som jag litar på ).
runt 1000lappen, lite över lite under beroende på kylarens prestanda givetvis.
just därför jag landa på kraken då den kyler bättre än min nuvarande, och inte är hemskt dyr samt har 140mm fläktar vilket både kyler bättre och passar bättre i toppen, mindre luft som smiter vid sidorna.

jag ska nog kolla lite vad nzxt säger angående konsekvenser vid läckage.
om jag står där helt själv med massa pengar i sjön eller om de faktiskt är hjälpsamma, OM nu olyckan skulle vara framme.
har sett en massa corsair-kylare som läcker, kan ju dock vara samma kylare från olika vinklar bara.

om den rasslar/lever om kan de även vara luft så tilta och ''skaka'' kan hjälpa problemet annars är det bara å reklamera

ja 90grader MAX i stresstest men då kör man på 1.1 Ghz överklock och är ju en lotteri hur bra processor man får och hur mycket den går å klocka
ha testat uppemot 4.8 men inte riktigt stabil och ligger mot 95-98grader på varmaste kärnan innan man avbröt testet/crashade

du kör med 0.8 Ghz överklock och en annan prolle så är svårt och jämföra rakt av (finns säkert någon duktig här med en formel som kan det) men inte jag men då du ser tester med samma prolle så vet du ungefär vad du kan förvänta dig

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads