Problem med cpu kylare. Blir varm direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2001

Problem med cpu kylare. Blir varm direkt.

Tjena.
Köpte en Arctic Freezer 7 till min htpc igår. Tyvärr var den lite för hög, så jag kapade av koppar rören som sticker ut över lamellerna. (kapade ca 10mm)
Innehåller dessa rör någon gas/vätska? Det var inget jag märkte av när jag kapade dem.
Efter att jag kapade dem så pluggade jag igen rören med lödkolv och tenn.

Nu när jag monterat den så går varningen igång efter 15-20 sekunder. (varningen är ställd på 70C).
Stoppade tillbaka den dåliga gamla stock kylaren och med den ligger idle på 38-40C.

Har provat att montera om den flera gånger men med samma resultat
Funderar nu på om rören innehöll något för bättre ledningsförmåga.

Processorn är en AMD X4 9850 Black Edition.

Här är länk till kylaren: http://www.arctic.ac/eu_en/freezer-7-pro-rev-2.html

Tack på förhand.

xciso

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Ja, rören innehåller gas/vätska, så genom att kapa rören har du sabbat kylaren.

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2007

Hahahahah!
En av de bästa failsen jag sett på länge!

Main : Intel i7 6700K 4.6 Ghz [Fractal Design Kelvin S24 ] | 16 GB DDR4 HyperX 3000mhz | MSI Z170 Pro Carbon | GTX 980 SLI | Samsung 840 250 GB | Windows 10 | Corsair Air 540 | EVGA Supernova G2 850W | Dell u3415w + 24" AOC
Htpc / server : Intel G3258 | AMD HD 7870 | 8 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi
Play Raspberry Pi 2 | Retropie

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2001

Aaa.. vilket skit..
Kan man fylla dem med vatten och plugga igen..

xciso

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Ja du har nog sabbat kylaren, men att den skulle bli så ineffektiv trodde jag inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av xciso:

Aaa.. vilket skit..
Kan man fylla dem med vatten och plugga igen..

Jag rekommenderar inte det, inte ifall du ska plugga med tenn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2001

Jag har försökt googla fram om man kan fylla och i så fall är ju sen frågan om rören ska fyllas fulla eller bara lite.

xciso

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av xciso:

Jag har försökt googla fram om man kan fylla och i så fall är ju sen frågan om rören ska fyllas fulla eller bara lite.

Det är inte vatten i rören. Det är en vätska som förångar och kondenserar vid lämpliga temperaturer (nära rumstemperatur). Trycket spelar också in. Så det är förmodligen helt kört att laga detta själv.

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!