Permalänk

Kan jag överklocka med detta?

hej,

jag har:
CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 (2,83 Ghz)
MBoard: Asus P5Q SE PLUS (Intel P45/P43/G45/G43)
CPU Kylare: Prolimatech Genesis med 2 Noctua 120mm

Kan jag överklocka eller behöver jag skaffa något nytt för att göra det?

Visa signatur

CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 (~2,83Ghz) med övercklocknings möjlighet till iallafall 4ghz med vettig kylare och rätt moderkort. Ram: 8gb. Moderkort: Asus P5Q SE PLUS. GPU: ATI Radeon HD 4870. PSU: 500W Modulärt. Chassi: Fractal Desig Define R4. CPU Kylare: Prolimatech Genesis med noctua 120mm fläktar. HDD: 3TB

Permalänk
Medlem

Processorn o kylaren låter spontant ok. Hänger på mobot. Var det ett dyrare bra med bra power supply eller det billigast som fanns att köpa?

Jag hade försökt kolla upp hur bra mobot är och leta upp max temp för q9550. Sen tror jag inte det är ngt problem.
Men var inte P5Q SE 2 ett ganska fattigt kort? Om P5Q SE PLUS är likaså? Hette inte de grymma P5Q PRO och Deluxe?
Men SE kanske funkar att klocka med fast det inte var de grymmaste korten?

Bra är kanske att sakerna inte är så värda idag så det inte tar emot så mycket att testa som om när man sitter med saker för antal tusen kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Går utmärkt att klocka med det du har.
Moderkortet är inte det bästa för ändamålet men klocka en del går.

Dock vilket minne man har är en viktig faktor också. är det tex bara 667Mhz minne blir det en ganska rejäl begränsning om man vill överklocka.
800Mhz eller bättre 1066Mhz minne är vad man vill ha

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

ingen aning vad priset va, köpte dena för ett tag sen och han sa att datorn var påkostad så satsar på att det är ganska vettigt iallafall, har letat lite och sett att processorn har klockats till 4,2Ghz mm av flertal olika så den låter iallafall vettigt men ska kolla upp moderkortet.

Visa signatur

CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 (~2,83Ghz) med övercklocknings möjlighet till iallafall 4ghz med vettig kylare och rätt moderkort. Ram: 8gb. Moderkort: Asus P5Q SE PLUS. GPU: ATI Radeon HD 4870. PSU: 500W Modulärt. Chassi: Fractal Desig Define R4. CPU Kylare: Prolimatech Genesis med noctua 120mm fläktar. HDD: 3TB

Permalänk

apacer ddr2 2gb pc2-6400 cl5 x4, tror de ligger på 800Mhz men är lite osäker

Visa signatur

CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 (~2,83Ghz) med övercklocknings möjlighet till iallafall 4ghz med vettig kylare och rätt moderkort. Ram: 8gb. Moderkort: Asus P5Q SE PLUS. GPU: ATI Radeon HD 4870. PSU: 500W Modulärt. Chassi: Fractal Desig Define R4. CPU Kylare: Prolimatech Genesis med noctua 120mm fläktar. HDD: 3TB